تویوتا کمری (Camry) یکی از پرطرفدارترین خودروهای سدان سایز متوسط است که تا بهامروز هشت نسل از آن در بازارجهانی عرضه شده. کمری ابتدا سدان کامپکت بود (۱۹۸۲ تا ۱۹۸۸)؛ اما مدتی بعد در کلاس سدانهای سایز متوسط (۱۹۹۱ تا بهامروز) تولید شد. تویوتا کمری پس از مدل کورولا، دومین خودروی معروف این برند ژاپنی در سطح جهانی است.
کمری؛ تاج ژاپنی تویوتا
«کمری» برگرفته از واژهی ژاپنی کاموری (Kanmuri) بهمعنی «تاج» است. مقامات تویوتا از مدتها پیش خودروهای پرچمدار این برند را با اشاره به «تاج و کمال» نامگذاری کردهاند. این مدلها با کرون (Crown) محصول سال ۱۹۵۵ شروع شد و با مدلهایی با نامهای لاتین کورونا (Corona) و کورولا (Corolla) به معنی «تاج» و «تاج کوچک» در سالهای ۱۹۵۷ و ۱۹۶۶ ادامه یافت.
برخلاف مدلهای دیگر تویوتا که نام آنها با معنی تاج، ریشهی خارجی دارد، کمری کاملاً بر اساس ریشهی ژاپنی شکل گرفته است. مدل کمری اولین بار در سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۲ بهعنوان تیپ ویژهی تویوتا سلیکا در بازار ژاپن متولد شد. پس از سلیکا، کمری در قالب یک مدل مستقل در سال ۱۹۸۲ با کد V10 رونمایی شد تا اولین نسل رسمی از کمری کامپکت و ویستا باشد. پس از چند عرضه نسل مختلف از کمری کامپکت، سرانجام در سال ۱۹۹۱ کمری به کلاس سدانهای سایز متوسط که وارد شد. نسل فعلی کمری همچنان یک سدان سایز متوسط است که در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد.
مدل ۲۰۱۸ کمری با طراحی جذابتر، قدرت بیشتر، کابین جادارتر، ایمنی بیشتر و مصرف کمتر همچنان یکی از پرفروشترین سدانهای بازار جهانی خواهد بود. مسلماً طراحی مدل جدید مخالفان و موافقان زیادی دارد؛ ولی مانع فروش فوقالعادهی ماهانهی آن در سطح جهان نمیشود. شاید بتوان گفت بزرگترین مشکل کمری نبود اتصالات اپل کارپلی و اندروید اتو است که بر اساس گفتههای مدیران ارشد تویوتا، مدل ۲۰۱۹ کمری این رابطها را هم در کنار سیستم اطلاعات و سرگرمی خواهد داشت.
طراحی خارجی و بدنه؛ سدان خانوادگی با ظاهر اسپرت و تهاجمی
مدلهای چندسال اخیر کمری اصلاً با طراحی محافظهکارانه همراه نبودند. درواقع تیم طراحی تویوتا بدون توجه به هدف اصلی کمری؛ یک سدان جادار خانوادگی، تهاجمیترین ظاهر ممکن را به این خودرو داده است. همانطور که از آمار فروش کمری برمیآید، ظاهر تهاجمی و اسپرت، مانع فروش آن نشده است. کمری ۲۰۱۸ بهخصوص در تیپ XSE کاملاً هیجانانگیز و اسپرت است. البته تیپهای مختلف کمری با طراحیهای متفاوت نمای جلو و عقب همراه شدهاند تا مشتریان گزینههای بیشتری برای انتخاب داشته باشند.
صحبت در مورد زیبایی خودرو کاملاً سلیقهای است به همین دلیل کارشناسان مختلف نظرات متفاوتی در مورد کمری دارند. جدا از بحث زیباشناسی، خطوط ملایم بدنه و سقف در کنار پنجرههای بزرگتر از نکات مثبت طراحی کمری جدید هستند.
طراحی داخلی و کابین؛ متریال باکیفیت و فضای جادار
بهطور کلی کابین کمری زیبا و خوشساخت است و متریال استفادهشده در این بخش، قیمت تمامشدهی این سدان ژاپنی را توجیه میکند. درواقع کابین کمری نه لوکس است و نه بیکیفیت؛ روکشهای چرمی صندلیها، پلاستیکهای کارشده در بخشهای مختلف و ترکیب تزئینات با رنگ براق همه در حد ایدهآل هستند. برای قضاوت نهایی در مورد کابین کمری، باید جادار بودن آن را بررسی کرد. کمری در کلاس سدانهای سایز متوسط یکی از جادارترین کابینهای خوشساخت را دارد. در حقیقت بهتر است بگوییم کمری پس از رقیب همیشگی خود هوندا آکورد، جادارترین کابین را در این کلاس از خودروها دارد. بهخصوص فضای سرنشینان عقب که کاملاً جوابگوی تیپهای مختلف بدنی با قد بلند است. تیم مهندسی تویوتا فضای بیشتر سرنشینان عقب را در کنار ارتفاع کمتر خودرو و البته ارتفاع کمتر صندلیها به دست آورده است. به بیانی سادهتر، شاید سوار و پیاده شدن به کمری جدید برای برخی افراد مشکلتر شده باشد.
مشخصات فنی و فرمانپذیری؛ دو پیشرانهی پرقدرت
مدل ۲۰۱۸ تویوتا کمری با دو پیشرانهی ۶ سیلندر V شکل ۳.۵ لیتری با قدرت ۳۰۱ اسب بخار و ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری با قدرتهای ۲۰۸ و ۲۰۳ اسب بخار در تیپهای مختلف عرضه میشود. کمری با پیشرانهی ۲.۵ لیتری جدید، علاوه بر مصرف سوخت بسیار مناسب، هنوز هم از مدلهای پایهی هیوندای سوناتا، هوندا آکورد، نیسان آلتیما و شورولت مالیبو قدرت بیشتری تولید میکند. برای رسیدن به نهایت قدرت پیشرانهی ۲.۵ لیتری و تنفس طبیعی کمری باید دور موتور را بالا برد. از طرفی، با وجود گیربکس ۸ سرعتهی اتوماتیک که جهت تعویض دنده با شرایط مصرف سوخت مناسب تنظیم شده است و اجازهی رسیدن به دورموتور بالا قبل از تعویض دنده نمیدهد، آزاد کردن تمام پتانسیل پیشرانه در حالت عادی غیر ممکن است. برای لذت بیشتر از این پیشرانه و بالا بردن دورموتور، حالت رانندگی اسپرت تعبیه شده است تا فاصلهی تعویض دندهها بیشتر باشد.
کمری ۲۰۱۸ از پلتفرم جدید استفاده میکند که در کنار مقاومت بیشتر و سیستم تعلیق جدید، فرمانپذیری بهبود پیدا کند. بهطور کلی فرمانپذیری کمری و عملکرد ترمزها نسبت به مدل سال گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است اما همچنان در سطح پایینتر مدلهایی مانند مزدا 6 و هوندا آکورد قرار میگیرد.
تجهیزات رفاهی و ایمنی؛ رابط کاربری قدیمی در کنار ایمنی کمنظیر
سیستم اطلاعات و سرگرمی انتیون (Entune) تویوتا بهروزرسانی شده است؛ اما هنوز هم ظاهر و عملکرد آن چندان مدرن بهنظر نمیرسد. علاوه بر این نبود اتصالات اندروید اتو و اپل کارپلی در مدل ۲۰۱۸ کمی توی ذوق میزند. از دیگر تجهیزات رفاهی کمری میتوان به شارژ بیسیم تلفن همراه، نمایش اطلاعات فنی روی شیشه (HUD) و چند درگاه USB اشاره کرد. تیم مهندسی تویوتا در بخش ایمنی و سیستمهای کمکراننده سنگ تمام گذاشته است. تمام مدلها و تیپهای کمری بدون توجه به قیمت، به پکیج ایمنی تویوتا سیفتی سنس (Toyota Safety Sense) مجهز هستند. این پکیج سیستمهای ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل، هشدار انحراف مسیر و تغییر وضعیت نوربالا و پایین چراغهای جلو را شامل میشود. تیپ XSE به سیستمهای دیگر مانند هشدار نقطه کور و وجود خودرو در عقب و سنسورهای کمکی پارک نیز مجهز است. کاملکنندهی سیستمهای کمکی استاندارد کمری، آپشن دوربین ۳۶۰ درجه است.
پس از توجه ویژهی مقامات تویوتا به ایمنی خودرو و قرار دادن سیستمهای کمکی بهصورت استاندارد در مدلهای مختلف، دیگر شرکتهای خودروسازی نیز از این اقدام پیروی کردند. برای مثال سیستم کوپایلوت 360 فورد بهصورت استاندارد روی تمامی مدلهای این برند نصب خواهد شد. نسل جدید نیسان آلتیما نیز بهصورت استاندارد به ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشداردهندهی برخورد از روبرو و سیستم هوشمند جلوگیری از به خواب رفتن مجهز خواهد شد. بدون شک باید به نقش مهم تویوتا در ایجاد این حرکت تازه که منجر به ایمنی بیشتر برای راننده، سرنشینان و عابران پیاده میشود اشاره کرد.
مصرف سوخت؛ قدرت بالا به همراه مصرف پایین و مدل هیبرید
همانطور که پیشتر ذکر شد، پیشرانهی جدید ۲.۵ لیتری کمری قدرتمندترین نوع موجود در مدلهای پایهی کلاس سدانهای سایز متوسط است؛ اما مصرف آن در محدودهی بسیار مناسبی قرار دارد. کمری ۲۰۱۸ در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر، بزرگراه و ترکیبی به ترتیب ۸.۴، ۶ و ۷.۳ لیتر بنزین میسوزاند. برای مقایسه، هوندا آکورد در هر ۱۰۰ کیلومتر جادههای ترکیبی شهر و بزرگراه، ۷.۱ لیتر و در بزرگراه ۶.۱ لیتر سوخت مصرف میکند. علاوه بر این باک بنزین کمری، بیش از ۶۰ لیتر گنجایش دارد که بهراحتی مسافتی حدود ۸۰۰ کیلومتر را دوام میآورد.
اما اگر اولویت اول خریدار، مصرف سوخت پایین باشد، گزینهی اول پیشنهادی تیم مهندسی تویوتا، مدل هیبرید کمری با مصرف سوخت ترکیبی ۴.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. نکتهی مهم در مورد مدل هیبرید کمری، انحصاری نبودن آن به یک تیپ گرانقیمت است. در حقیقت مدل پایهی LE کمری نیز بهصورت هیبرید در دسترس است تا خریدار بهترین تجربهی ممکن را با تویوتا داشته باشد.
قیمت و آپشنها در تیپهای مختلف؛ محدودهی خاکستری کمری
کمری بنزینی در هفت تیپ و مدل هیبرید در سه تیپ مختلف عرضه میشود. تیپ پایه L کمری با پیشرانهی ۲.۵ لیتری و قیمت ۲۳ هزار و ۴۹۵ دلار فروخته میشود که ارزانترین سدان سایز متوسط بازار نیست. تیپ بعدی LE با قیمت ۲۴ هزار دلار و سیستمهای ایمنی استاندارد است که در بسیاری از خودروهای فعلی بازار جهانی وجود ندارند. دیگر تیپهای کمری SE، XLE، SXE، XLE V6 و XSE V6 با قیمتهای ۲۵ هزار و ۲۰۰ دلار تا ۳۴ هزار و ۹۵۰ دلار هستند.
تیپهای مدل هیبرید کمری شامل LE، SE و LXE با قیمتهای به ترتیب ۲۷ هزار و ۸۰۰ دلار، ۲۹ هزار و ۵۰۰ دلار و ۳۲ هزار و ۲۵۰ دلار هستند. البته با انتخاب برخی آپشنهای دیگر مانند سیستم صوتی حرفهای و تودوزیهای سفارشی کابین، قیمت نهایی بالاتر از ۳۵ هزار دلار هم میرسد.
کلام آخر
کمری جدید داستان همیشگی تویوتا، یعنی یک سدان جادار، پرقدرت، زیبا، قابل اعتماد، خوشساخت و خوشقیمت است که در مدل ۲۰۱۸ با سیستمهای ایمنی و رفاهی استاندارد بیشتر همراه شده است. بااینحال سدان سایز متوسط تویوتا بدون نقص نیست. درواقع اگر به دنبال کاملترین خودروی این کلاس باشیم و قضاوت در مورد ظاهر خودروها را به خریدار واگذار کنیم، باید هوندا آکورد را بهترین گزینهی ممکن بدانیم. اما همانطور که تجربهی دههی گذشته نشان داده است، هیچچیز مانع فروش فوقالعادهی کمری در بازار جهانی نمیشود.
نظرات