با شروع به کار سامانهی ثبت سفارش واردات برای خودروهای خارجی، مهمانهای تازهای در سال جدید برای ورود به ایران، مجوز میگیرند. روز گذشته، خبر از واردات تویوتا هایلوکس دوکابین دادیم و امروز، شرکت سایپا سیتروئن از عرضهی مدل C4 در آیندهی نزدیک صحبت میکند.
بهمنماه ۱۳۹۵، لیندا جکسون مدیر عامل سیتروئن فرانسه با حضور در چهارمین همایش بینالمللی صنعت خودروی ایران، اعلام کرد که سال ۲۰۱۷ سه خودرو از سایپا کاشان ارائه میشود و در سال ۲۰۱۸، تولید کاملا داخلی (CBU: Completely Built Unit) در ایران انجام خواهد شد. او گفت تولیدات کاشان قرار است بهروزترین خودروهای بازار ایران باشند، ۳۰ درصد تولیدات به کشورهای منطقه صادر شوند و حتی سه مدل سایپاکاشان میتوانند ۷۰ درصد تولید داخلی ایران داشته باشند؛ ضمن اینکه محصولات سیتروئن بهسرعت بعد از معرفی در اروپا، در ایران نیز تولید شوند.
سیتروئن C4 از سال ۲۰۰۴ در سبد خودروساز فرانسوی حضور دارد و محصولی موفق محسوب میشود. نسل اول این خودرو تا سال ۲۰۱۰، بیشتر با نمونهی هاچبک ۵ در تولید شد و پلتفرم مشترک با پژو 307 و 308 داشت. نسل دوم C4 که از سال ۲۰۱۱ تاکنون با فیسلیفتهایی همراه بوده است، نسخههای سدان، هاچبک ۵ در و ۳ در پیکاسو، ون گرندپیکاسو و حتی کراساور کاکتوس را به همراه دارد. پیشاز این و در نمایشگاه خودروی تهران، مدل C3 رونمایی شد و در زومیت به بررسی جامع آن پرداختیم؛ اما به نظر میرسد که پیش از آغاز مونتاژ این کراساور کامپکت در ایران، قرار است شاهد واردات نسخهی سدان C4، توسط شرکت تازهتأسیس سایپا سیتروئن باشیم.
سیتروئن C4 با ۳ پیشرانهی بنزینی و یک نسخهی دیزلی در خطوط تولید فرانسه، چین، آرژانتین و روسیه عرضه میشود. قدرتمندترین نمونه که برای واردات به ایران در نظر گرفته شده است، دارای پیشرانهی توربوشارژ ۴ سیلندر و ۱.۶ لیتری خواهد بود که قدرت ۱۶۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و نهایت گشتاور ۲۴۵ نیوتنمتر از ۱۴۰۰ دور تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه تولید میکند. بنا به تستهای انجامشده در خارج از ایران، نسخهی 1.6THP با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته، در زمان ۸.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت خواهد داشت. میانگین مصرف سوخت، کمتر از ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است و با سرعت ثابت بزرگراه، حدود ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. سیتروئن C4 سدان با وزن خالص ۱۳۹۰ کیلوگرم، دارای استاندارد یورو ۶ است.
مهمترین امکانات ظاهری و رفاهی این خودرو در نمونهی وارداتی عبارتند از:
- چراغ روشنایی روز LED
- رینگهای ۱۷ اینچ آلومینیوم با لاستیک ۲۱۵ میلیمتر
- کنسول میانی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
- سیستم ورود و روشن/خاموش بدون کلید
- آینههای برقی جانبی به همراه گرمکن و تاشوندگی برقی
- تهویه مطبوع اتوماتیک با تنظیم دوگانه و دریچه عقب
- قابلیت تنظیم ارتفاع روشنایی اصلی
- گرمکن صندلیهای جلو
- صندلی تاشونده در عقب
- سانروف
- پشت آمپر دیجیتال با قابلیت شخصیسازی
- کروز کنترل با محدودکننده سرعت
- سیستم برفپاککن خودکار
- گرمکن شیشه جلو و عقب
- نمایشگر لمسی ۷ اینچ
- ناوبری ماهوارهای
- دوربین پارک
- درگاههای شارژ ۱۲ ولت، ورودی USB و AUX
- ارتباط تلفنی بلوتوث با کنترل روی فرمان
امکانات ایمنی سیتروئن C4 سدان بنا به ادعای سایت رسمی شرکت سایپا – سیتروئن عبارتند از:
- کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
- کیسه هوای جانبی
- سینی محافظ موتور
- سیستم هشداردهندهی نقطهی کور
- سنسور پارک عقب و جلو
- کمربند ایمنی ۳ نقطهای پیشکشنده
- ترمز دیسکی خنکشونده جلو و ترمز دیسکی عقب
- سیستم کنترل پایداری (ESP)
- ترمزهای ضد قفل (ABS)، ترمز کمکی و اضطراری (EBA وEBD)
بعضی سایتهای ایرانی، صحبت از بازهی قیمتی ۱۴۰ میلیون تومان برای سیتروئن C4 سدان وارداتی کردهاند؛ اما با توجه به آپشنها، نوع پیشرانه، امکانات اضافه و حدود قیمت ۲۴ هزار دلار برای این مدل در بازار جهانی، میتوان مطمئن بود که بیش از ۲۰۰ میلیون تومان قیمتگذاری شود. نسخههای دیگری از C4 نیز توسط سیتروئن فرانسه تولید میشوند که با پیشرانههای ۱.۲ لیتر توربوشارژ ۱۳۶ اسب بخار و ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ۱۱۶ اسب بخار، ممنوعیتی برای واردات به ایران ندارند. با این حساب، باز هم درگیر سؤال میشویم که چرا حق انتخاب برای خودروهای وارداتی محدود است و امکان سفارش خودرو در ارزانترین نمونه برای خریدار ایرانی وجود ندارد؟