بی ام و M5 کامپتیشن مدل 2019 معرفی شد
طرفداران بیامو میتوانند شاهد نسخه جدیدی از سدان لوکس بیامو M5 باشند. نسخه ۲۰۱۹ بیامو M5 در حال حاضر کمی ظاهر تراشیدهتری دارد و سریعتر و قدرتمندتر از رقیب اصلی خود یعنی E63 S از مرسدس AMG خواهد بود. خوشبختانه جدیدترین نسخه بیامو M5 در فضای مسابقه و پیست سیر میکند و باید حدس بزنید که چیزی نیست مگر بیامو M5 نسخهی کامپتیشن.
همه تغییرات اساسی M5 کامپتیشن از زیر کاپوت شروع میشود؛ جایی که پیشرانه ۴.۴ لیتری مجهز به توربوشارژر دوقلو موجود در مدل F90 بیامو M5، اکنون میتواند ۶۲۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. به این معنا که قدرت پیشرانه با افزایش ۲۵ اسب بخاری همراه میشود، در حالی که میزان گشتاور آن تقریبا یکسان است. با این حال سدان بیامو M5 کامپتیشن قدرتمندتر از مرسدس AMG E63 S میشود و همین باعث نگرانی رقبا خواهد شد، هرچند که پیشرانه AMG همچنان گشتاور بیشتری دارد. با وجود برتری مرسدس AMG E63 S در گشتاور، اما بیامو M5 اکنون ۲۰۰ دور بر دقیقه به محدودهی نهایت گشتاور خود افزوده است که همین باعث میشود تا قدرتمند باشد و واکنش سریعی در شرایط جاده از خود نشان دهد.
بیامو ادعا میکند که نسخه مسابقه بیامو M5 میتواند در زمان ۳.۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت دست یابد، که همان زمان نسخه معمولی بیامو M5 است؛ اما برای رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۱۰.۸ ثانیه زمان نیاز دارد که ۰.۳ ثانیه سریعتر از نسخه معمولی این خودرو است. البته ناگفته نماند که برای یک خودرو در کلاس سدان، دستیابی به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت در زمان ۱۱ ثانیه بسیار قابل توجه به نظر میرسد. پیش از این رکورد بیامو M5 در زمان صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۲.۸ ثانیه (بسیار بهتر از مقدار ادعایی بیامو) رسید، که آن را به عنوان سریعترین سدان دنیا معرفی میکند؛ البته اگر از خودروی الکتریکی تسلا مدل S P100D و شتابگیری بینظیر آن صرفنظر کنیم. با توجه به این نکته، دور انتظار نیست که خودروی بیامو M5 کامپتیشن نیز بتواند از رقم ادعایی سازنده سریعتر عمل کند و این رکورد را در کمتر از ۳ ثانیه به پایان برساند.
بیامو M5 کامپتیشن در حال حاضر از سیستم اگزوز جدید و منحصربفردی بهره میبرد. نسخه معمولی بیامو M5 صدای مناسبی دارد اما نسبت به رقیب خود، مرسدس AMG E63 خیلی ضعیف به نظر میرسد. بنابراین بیامو تصمیم گرفت تا با ارتقای سیستم اگزوز، صدای پیشرانه را تقویت و به صدایی در شان یک خودروی مسابقهای نزدیک کند. به همین علت بیامو M5 کامپتیشن در رانندگی مسیر پیست صدایی بسیار دلنواز و قوی تولید میکند تا احساس راننده از سواری اسپرت بهبود یابد.
خودروساز باواریا در طراحی بیامو M5 کامپتیشن به دنبال ارقام عملکردی و مشخصات خودرو نیست و بیشتر قصد داشته است نا خودرویی با پیکر تراشیدهتر، پویاتر و هیجانانگیزتر نسبت به نسخه معمولی بیامو M5 تولید کند. در نتیجه این هدف باعث میشود که بیامو از پایههای پیشرانه اختصاصی سری اسپرت و مسابقهای برای کنترل پیشرانه بهره ببرد که بسیار مستحکم هستند و پاسخ بهتری نیز ارائه میدهند. این پایهها در عین حال اجازه میدهند که قسمت جلوی خودرو احساس سفتی بیشتری داشته باشد.
بیامو برای نسخه کامپتیشن سدان بیامو M5، سیستم تعلیق جدیدی فراهم کرده است. تعلیق جدید هفت میلیمتر پایینتر از مدل استاندارد قرار میگیرد و دارای کمکفنر، فنر و هندسه مخصوص تعلیق برای بهبود رانندگی اسپرت است. بنابراین افزایش زاویه کمبر منفی در جلوی خودرو، میلههای ضدغلتش ضخیمتر و استفاده از اتصالات توپی به جای بوشهای لاستیکی در محور عقب موجب میشود تا سدان بیامو M5 کامپتیشن بطور قابل توجهی دارای سواری و پایداری بهتری نسبت به مدل استاندارد باشد. فنرها در تعلیق جلو و عقب، ۱۰ درصد سختتر شدهاند که به خودروی بیامو M5 کامپتیشن اجازه میدهد تا فرمانپذیری بهتری نسبت به مدل استاندارد از خود نمایش دهد. تغییرات دیگری نیز وجود دارد که شامل اصلاح تعلیق جلو و عدم وجود لاستیک در مقایسه با مدل قدیمی میشود و احساس فرمان را در خودرو بهبود میبخشد؛ این تغییرات در مجموع سواری و رانندگی اسپرت با بیامو M5 کامپتیشن را بسیار هیجانانگیز میکنند.
در فضای بیرونی، بیامو M5 کامپتیشن از پکیج مسابقهای (کامپتیشن) بیامو استفاده میکند. این بدان معنی است که جلوپنجره مشبک سیاه، آینههای اختصاصی سیاه، سیستم هواکش اسپرت سیاه و لوگوی اختصاصی بیامو M5 سیاه بکار برده میشوند. بهرهگیری از اسپویلر عقب کوچک سیاه رنگ، ظاهر تهاجمی به خودرو میبخشد. بیامو از رینگهای جدیدی استفاده میکند که ظاهر اسپرت خودرو را بهبود میبخشد و تفاوت کمی نسبت به مدل استاندارد در آن ایجاد میکند. در داخل کمربند ایمنی با آرم M5 و پادری لوکس بکار برده شده است، که احساس خاصی از راحتی به سرنشین القا میکند.
بیامو M5 کامپتیشن مدل ۲۰۱۹ در ایالات متحده با قیمت ۱۱۰،۹۹۵ دلار فروخته خواهد شد که ۹۹۵ دلار آن در مقصد اضافه میشود. این در حالی است که قیمت نسخه معمولی بیامو M5 از ۱۰۳،۵۹۵ شروع میشود.
شرکت سازنده، امید زیادی به فروش بالای بیامو M5 کامپتیشن دارند، چرا که استفاده از پکیج مسابقهای در خودروهای بیامو M3 و M4 نتیجه خوبی بر جای گذاشت. به همین علت با بهرهگیری از نسخه کامپتیشن، چنین انتظاری از بیامو M5 نیز میرود. عامل تشویق کننده این نسخه نیز عدم نیاز به بهبود و ارتقا است. بیامو M4 به شدت نیاز به بهبود داشت و به لطف بهرهگیری از پکیج مسابقهای کامپتشین، تغییر قابل ملاحظهای کرد. بنابراین اگر استفاده از پکیج کامپتیشن بتواند چنین تغییر خوبی برای بیامو M4 رقم بزند، چرا نتواند همین عملکرد را در سدان بیامو M5 انجام دهد؟