شکی نیست که رولز رویس در سراسر جهان، برندی قابل احترام و اصیل به حساب میآید. بر خلاف بسیاری از خودروسازان دنیا که طیف وسیعی از انواع محصولات در کلاس قیمتی متفاوت عرضه میکنند، آستانه قیمت برای سبد رولزوریس از ۳۰۰ هزار دلار آغاز میشود تا ثابت کند لوکسترین خودروساز دنیا است. تا پیش از این، ۴ محصول اصلی در خط تولید رولز رویس وجود داشت که ریث (Wraith)، داون (Dawn)، گوست (Ghost) و فانتوم را شامل میشد. ساعاتی قبل، عنصر پنجم در گالری اصیلترین خودروساز انگلستان درخشید تا شاسی بلند کالینان به جمع تولیدات رولز رویس اضافه شود.
هنری رویس، در سال ۱۸۸۴ به خودروسازی علاقهمند شد و اولین محصول خود را در سال ۱۹۰۴ با همکاری چارلز رولز و تحت برند رولز رویس عرضه کرد. حالا، ۱۱۴ سال از نخستین خودروی آنها با پیشرانهی ۱۰ اسب بخار میگذرد و رولز رویس از سال ۲۰۰۳، تحت مالکیت بیامو فعالیت میکند. باید قبول کرد که مدیریت و مهندسی آلمانی، نهتنها رولز رویس را از ورشکستگی و فراموشی نجات داد، بلکه با حفظ اصالت و شخصیت این برند انگلیسی، کیفیت و فروش عالی محصولات رولز رویس در قرن بیست و یکم ممکن شد. طی سالهای گذشته، تقاضا برای تولیدات لوکسترین خودروساز دنیا در اروپا و آمریکا، بهطور پیوسته رو به افزایش بوده است. این شرایط، مشوقی برای رولز رویس محسوب میشود تا محصولی جدید به سبد خود اضافه کند.
رولز رویس کالینان، برای ثروتمندانی که راحتی لوکس با تواناییهای اسپرت و رانندگی خارج جاده طلب میکنند، طراحی شده است. این محصول میتواند جوانان متمول کشورهای توسعهیافته که عمدتا از طریق استارتاپها یا دنیای سرگرمی و هنر به درآمد بالا رسیدهاند، جذب کند. جالب است بدانید که فروش خوب در بنتلی بنتایگا که با تکیه بر مهندسی فولکس واگن و خصوصا پورشه تولید میشود؛ ثابت کرد که فرمول ساخت شاسیبلندهای لوکس توسط برندهای اصیل، با موفقیت و سودآوری همراه خواهد بود.
کالینان از نمای روبرو، شباهت بسیار زیادی به گرانترین محصول رولزویس (مدل فانتوم) دارد. آنچه بیشتر اهمیت پیدا میکند، تاریخساز بودن کالینان به جهت استفاده از بدنهی هاچبک و درپوش عقب با اندازهی بزرگ است. این سبک طراحی، کاملا تازگی دارد و با اندکی برجستگی در انتهای خودرو ارائه میشود تا نهتنها کارایی و فضای صندوق بار را افزایش دهد، بلکه راحتی بیشتری برای صندلیهای عقب فراهم کند. درپوش صندوق، دارای ۲ قسمت مجزا است که بهصورت کاملا خودکار و بدون دخالت دست عمل میکند. بخش اصلی به سمت بالا میرود و قسمت دوم با حالتی شبیه به آنچه در وانتها دیدهایم، به سمت پایین باز میشود تا چمدانها و دیگر وسایل بهراحتی جاگذاری شوند. این قسمت، همانطور که در تصاویر تبلیغاتی کالینان دیده میشود، بهعنوان محل نشستن نیز کاربرد دارد. فضای صندوق عقب در حالت استاندارد، ۵۶۰ لیتر است که البته در مقایسه با کراساورهای سایز متوسط و پهنپیکر، چندان زیاد نیست. این بخش با جمع کردن صندلیهای عقب به ۱۹۳۰ لیتر افزایش پیدا میکند.
مسلما بهترین مکان در محصولات رولز رویس، صندلیهای عقب هستند. در کالینان انبوهی از چرم در این قسمت دیده میشود که به لطف فاصلهی زیاد تا صندلی جلو و قابلیت تنظیم برقی در جهات مختلف، راحتی کمنظیری برای سرنشیان فراهم میکند. بسیاری از فناوریهای مدرن، مثل نمایشگر و اینترنت هات اسپات در اختیار مسافران کالینان قرار دارد؛ ضمن اینکه در فضای نسبتا زیاد بین صندلیهای عقب، یخچال، نگهدارندهی ۲ جام برای نوشیدن و بطری سایز بزرگ، پیشبینی شده است. این بخش، در تیپهای مختلف با نمای متفاوتی همراه خواهد بود و میتواند حذف شود تا فضای سرنشینان صندلی عقب به ۳ نفر افزایش پیدا کند.
رولز رویس ادعا میکند که یکی از مدرنترین خودروهای دنیا در کلاس شاسیبلندهای لوکس را عرضه میکند. ارزانترین نسخه، مجهز به دوربین دید در شب، ۴ دوربین با دید ۳۶۰ درجه و پانورامیک، امکان استفاده از فناوری دید از بالا، هشدار احتمال برخورد از تمامی زوایا، رادار نقطهی کور، هشدار تعویض لاین و ترمز خودکار است. شارژر وایرلس در جلو قرار دارد و ۵ درگاه شارژ USB در اطراف کابین دیده میشوند.
پلتفرم کالینان، اشتراکات زیادی با فانتوم دارد و تمام آلومینیوم است. مدیران رولز رویس برای توصیف این پلتفرم از عبارت «استقامت بسیار بالای بدنه، همراه با بهترین عملرد فنی در این کلاس» استفاده کردهاند. کارولین کریسمر، مدیر دپارتمان مهندسی کالینان، میگوید:
پیشرانهی این خودرو، یک وظیفهی کلیدی برای انجام دادن دارد. این بخش قرار است در همهی مسیرها هماهنگ با فلسفهی قالیچهی جادویی رولز رویس عمل کند؛ درحالیکه از نظر تواناییهای یک شاسیبلند، بهترین در کلاس خود باشد.
کریسمر به سیستم تعلیق بادی و خودتنظیم (self-levelling air suspension) کالینان اشاره دارد که برای این محصول، بازنگری شده است. فناوری جدید رولز رویس در طراحی فنربندی خودرو، میلیونها داده از مسیر را در هر لحظه پردازش میکند تا بهترین تنظیمات برای سیستم تعلیق اعمال شود. این موضوع، به دلیل استفادهی کالینان از رینگهای عظیم ۲۲ اینچ، اهمیت بالایی دارد. از سویی دیگر، مدرنترین سیستم دو دیفرانسیل هوشمند ساخت بیامو در این خودرو وجود دارد که برای حرکت در مسیرهای سخت خارج جاده، از بیابانهای شنی تا سخرههای سخت، کاربرد خواهد داشت.
تنها یک حق انتخاب پیشرانه برای خریدار اولین شاسیبلند رولز رویس وجود دارد. موتور ۶.۷۵ لیتری، مجهز به ۱۲ سیلندر و توربوشارژ دوگانه است تا قدرت ۵۶۳ اسب بخار تولید کند. این اعداد چندان حیرتانگیز محسوب نمیشوند؛ اما جادوی رولز رویس در گشتاور ۸۵۰ نیوتنمتری کالینان ظاهر میشود که از ۱۶۰۰ دور بر دقیقه، قابل استفاده خواهد بود و به چهار چرخ خودرو منتقل خواهد شد. اطلاعات دقیقی از زمان سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت کالینان منتشر نشده است؛ اما گفته میشود که این خودروی ۲۶۶۰ کیلوگرمی میتواند به نهایت سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد. میانگین مصرف سوخت، در محدودهی ۱۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود.
قیمت نهایی نسخهی پایه از رولزوریس کالینان برای عرضه در بازار آمریکا، ۳۲۵ هزار دلار اعلام شده است.
نظرات