نگاه عمیق به هیوندای النترا اکو ۲۰۱۸

یک‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
هیوندای النترا در تیپ کم‌مصرف اکو، با پیشرانه‌ی ۱.۴ لیتری و قیمت رقابتی در بازار جهانی عرضه می‌شود.
تبلیغات

سدان کامپکت هیوندای النترا (با تلفظ کره‌ای الانترا، Elantra) که در بازار کره‌ی جنوبی و برخی کشورهای دیگر با نام آوانته نیز فروخته می‌شود، از سال ۱۹۹۰ تابه‌امروز در ۶ نسل تولید شده است. النترا به‌عنوان یک خودروی اقتصادی با قیمت زیر ۲۰ هزار دلار، در مدل‌های سدان، استیشن، کوپه و هاچ‌بک در بازار کشورهای کره‌ی جنوبی، اندونزی، چین، مالزی، ونزوئلا، تایوان، روسیه، آمریکا، هند، الجزیره و ایران مونتاژ شده است.

Hyundai Elantra / هیوندای النترا

نسل اول النترا با کد J1 و مدل سدان، در سال ۱۹۹۰ با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری میتسوبیشی برای رقابت با مدل‌هایی چون فورد سیِرا، واکسهال کَولیِر و اوپل وکترا عرضه شد و تا سال ۱۹۹۵ و توقف تولید، سه فیس‌لیفت دریافت کرد. سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ نسل دوم النترا در دو مدل سدان و استیشن در بازار کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی عرضه شد. نسل سوم النترا با کد XD در سال ۲۰۰۰ رونمایی شد. النترا نسل سوم تا سال ۲۰۰۶ در دو مدل سدان و هاچ‌بک تولید می‌شد که کرمان موتور، با نام آوانته مونتاژ این مدل را در ایران آغاز کرد. مونتاژ نسل سوم النترا هنوز هم در کشور ونزوئلا انجام می‌شود. النترا با کد HD در سال ۲۰۰۷ وارد نسل چهارم خود شد. تولید نسل چهارم النترا تا سال ۲۰۱۰ و معرفی مدل هیبرید آن انجام شد. البته النترا HD هنوز هم در بازارکشورهای چین و مصر مونتاژ می‌شود.

نسل پنجم هیوندای النترا در دو مدل سدان و کوپه از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ تولید می‌شد. النترا در این نسل با کدهای MD و UD نمایانگر زبان طراحی جدید هیوندای بود که با عرضه‌ی مدل فیس‌لیفت، این مورد بیشتر مشخص شد. نسل پنجم النترا همچنان در کشورهای چین و الجزیره مونتاژ می‌شود. سرانجام به سال ۲۰۱۶ و نسل فعلی النترا می‌رسیم که بر اساس اطلاعات موجود در وب‌سایت رسمی هیوندای، مونتاژ، فروش و عرضه‌ی آن توسط کرمان موتور، آسان موتور و پاکرو سبز قشم در ایران هم انجام می‌شود. النترای جدید که در سال ۲۰۱۷، نسخه‌ی اسپرت آن هم معرفی شد در مدل سدان کامپکت فست‌بک اقتصای تولید می‌شود. در حال حاضر النترا در ۶ تیپ مختلف با مشخصات متفاوت در بازارجهانی در دسترس است که در ادامه به بررسی تیپ اکو (Eco) خواهیم پرداخت.

کپی لینک

طراحی بدنه و ظاهر خارجی؛ زیبا اما نه‌چندان خاطره‌انگیز

Hyundai Elantra / هیوندای النترا
Hyundai Elantra / هیوندای النترا
Hyundai Elantra / هیوندای النترا
Hyundai Elantra / هیوندای النترا
Hyundai Elantra / هیوندای النترا

در طراحی بدنه‌ی النترای جدید مورد به‌خصوصی وجود ندارد که بخاطر آن متعجب شویم. البته باید به این نکته اعتراف کرد که بالاخره تیم طراحی هیوندای به طرح مجزای جلوپنجره که مخصوص این برند باشد، دست پیدا کرده است. چراغ‌های LED جلو و تزئینات کروم در بخش‌های مختلف به ظاهر بهتر النترا کمک کرده است اما رینگ‌های ۱۵ اینچی در تیپ اکو، واقعاً نمای نامناسبی به این سدان کره‌ای داده‌اند و اصلاً مناسب ابعاد و ارتفاع النترا نیستند. توصیف طراحی بدنه‌ی النترا در قالب واژه‌هایی چون «انقلابی» و «هیجان‌انگیز» مشکل است اما حداقل در دیدگاه مالک آن زیبا به‌نظر خواهد رسید.

کپی لینک

طراحی کابین و فضای داخلی؛ منظم و مرتب

Hyundai Elantra / هیوندای النترا
Hyundai Elantra / هیوندای النترا
Hyundai Elantra / هیوندای النترا
Hyundai Elantra / هیوندای النترا
Hyundai Elantra / هیوندای النترا

کابین النترا همانند بدنه، طراحی غیرتهاجمی دارد. فضای داخلی این سدان کره‌ای مجموعه‌ای مرتب از متریال‌های مناسب این کلاس و قیمت است. کار کردن با دکمه‌های کنترلی ساده و سیستم اطلاعات و سرگرمی ساده است. النترا خودروی جادار است اما جادارترین مدل در این کلاس عنوان نخواهد گرفت. صندلی‌های ردیف عقب توانایی جای دادن سرنشینان بالغ را دارند و باتوجه به فضای ۴۰۸ لیتری صندوق عقب، حمل وسایل سفر نیز به‌راحتی امکان‌پذیر است.

کپی لینک

قوای محرکه و عملکرد فنی؛ پایین‌تر از رقبای ژاپنی و آمریکایی

Hyundai Elantra / هیوندای النترا
Hyundai Elantra / هیوندای النترا
Hyundai Elantra / هیوندای النترا
Hyundai Elantra / هیوندای النترا
Hyundai Elantra / هیوندای النترا

تیپ اکو النترا، تنها مدل با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر خطی ۱.۴ لیتری توربوشارژ با گیربکس دو کلاچه‌ی ۷ سرعته در ۶ تیپ معرفی شده است. باتوجه به قدرت ۱۲۸ اسب بخار پیشرانه، نهایت سرعت ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت و زمان ۷.۹ ثانیه در تست سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، النترا اکو در کلاس قدرتمندترین سدان‌های کامپکت، جزو رده‌های آخر قرار می‌گیرد. اما ۲۱۲ نیوتن‌متر گشتاور که از دور موتور ۱۳۰۰ در دسترس است، در مانورهای ناگهانی بسیار مفید عمل می‌کند. به‌هر حال باید در نظر داشت که قوای محرکه النترا اکو، به‌منظور کم‌ترین مصرف سوخت طراحی شده است تا شتاب و سرعت بالا. گیربکس دو کلاچه در بیشتر مواقع عملکرد قابل قبولی دارد اما در ترافیک سنگین و حرکت/توقف زیاد، مانند راننده‌های تازه‌کار تکان و لرزش محسوس به اتاق وارد می‌کند. جهت کاهش وزن، النترا اکو به‌جای رینگ‌های ۱۶ اینچی تیپ پایه SEL، رینگ‌های ۱۵ اینچی و بدون تایرهای اضافی انتخاب کرده است. علاوه بر این، تایرهای اکو با سایز ۱۹۵، در برابر تایرهای ۲۰۵ تیپ SEL پهنای کمتری دارند.

سواری النترا اکو معمولی است و به‌هیچ عنوان در سطح رقبای ژاپنی و آمریکایی مانند هوندا سیویک، شورولت کروز و مزدا 3 نیست. النترا اکو به‌خصوص در جاده‌های مسطح سیستم تعلیق نرم‌تری دارد.

کپی لینک

امکانات رفاهی، گجت‌ها و تجهیزات ایمنی؛ النترا لکو، سدان محدود هیوندای

Hyundai Elantra / هیوندای النترا

کار کردن با نمایشگر لمسی ۷ اینچ سیستم اطلاعات و سرگرمی مجهز به تماس بلوتوث و استریم و رابط‌های اپل کارپلی و اندرویداتو کار آسانی است. در کنار دکمه‌های آنالوگ کنترلی، نمایشگر یک رنگ پنل فرمان اطلاعاتی چون مصرف سوخت، مسافت طی شده، وضعیت فنی خودرو و انتخاب موزیک را به ساده‌ترین شکل ممکن در اختیار راننده قرار می‌دهد. باتوجه به قیمت اقتصادی النترا اکو، امکانات موجود در آن شامل دکمه‌ی استارت، سیستم تهویه دوگانه، گرم‌کن‌های صندلی و غربیلک چرمی فرمان قابل توجه است. از طرفی باید توجه کرد که انتخاب آپشن‌های بیشتر در النترا اکو همچون سان‌روف، رینگ‌های ۱۷ اینچی، سیستم‌های ایمنی هوشمند، صندلی‌های چرمی و بسیاری موراد دیگر که در رقبای اصلی آن وجود دارد، امکان‌پذیر نیست و باید به‌سراغ تیپ‌ای گران‌تر النترا رفت.

Hyundai Elantra / هیوندای النترا

برای بهره‌گیری از سیستم‌های ایمنی بیشتر، باید تیپ‌های گران‌تر النترا یا پکیج‌های آپشن را درنظر گرفت. النترا اکو را می‌توان با سیستم‌های ایمی مانند هشدار نقطه کور و دوربین پشتی مجهز کرد اما برای خرید یک سدان کامپکت مجهز به سیستم ترمز اضطراری یا هشدار از انحراف مسیر، تیپ لیمیتد النترا و پکیج آپشن ۴ هزار و ۳۵۰ دلاری آلتیمیت در دسترس است. برای مقایسه باید درنظر داشت که مدل‌هایی چون هوندا سیویک و تویوتا کورولا تقریباً در تمام‌ تیپ‌ها با سیستم‌های ایمنی جلوگیری از تصادف عرضه می‌شوند.

کپی لینک

مصرف سوخت؛ بهتر از آمریکایی‌ها و اختلاف اندک با ژاپنی‌ها

Hyundai Elantra / هیوندای النترا

النترا اکو در کلاس سدان‌های کامپکت بنزینی، با مصرف سوخت شهر و بزرگراه به‌ترتیب ۷.۳ و ۵.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، جزو مدل‌های فوق‌العاده کم‌مصرف است. النترا اکو در این قسمت، در برابر شورولت کروز سدان (با گیربکس اتوماتیک) و فولکس‌ واگن جتا ۲۰۱۹ نیز عملکرد بهتری به نمایش می‌گذارد. هوندا سیویک با پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری توربوشارژ و گیربکس CVT همچنان از النترا اکو سوخت کمتری مصرف می‌کند ولی این تفاوت ۰.۲ لیتری، چندان تأثیرگذار نیست.

کپی لینک

قیمت و تیپ‌های مختلف؛ قیمت مناسب در تیپ‌های مختلف

Hyundai Elantra / هیوندای النترا

النترای جدید در ۶ تیپ مختلف در بازه‌ی قیمتی ۱۴ هزار و ۴۵۰ دلار تا ۱۹ هزار و ۶۰۰ دلار از طریق فروش اینترنتی عرضه می‌شود. تیو اکو با قیمت پایه‌ی ۱۸ هزار و ۵۰ دلار از دو تیپ اسپرت و لیمیتد با قیمت‌های به‌ترتیب ۱۹ هزار و ۳۰۰ دلار و ۱۹ هزار و ۶۰۰ دلار ارزان‌تر است. البته در صورت فروش حضوری از نمایندگی‌های رسمی ۲ هزار و ۵۰۰ دلار به تمام قیمت‌های پایه اضافه می‌شود. نکته‌ی مهم دیگر آپشن‌های هر تیپ است که چندان به قیمت نهایی اضافه نمی‌کنند. در حال حاضر آسان‌موتور، النترا با پیشرانه‌ی ۲ لیتری ۱۵۶ اسب بخاری را با قیمت ۲۲۴ میلیون تومان و تحویل ۶۰ روزه در وب‌سایت رسمی تبلیغ می‌کند.

کپی لینک

کلام آخر

Hyundai Elantra / هیوندای النترا

خریداران سدان‌های کامپکت با دو اولویت قیمت و مصرف سوخت پایین به بازار می‌روند. هیوندای النترا اکو با پیشرانه‌ی متفاوت نسبت به دیگر تیپ‌ها، کاملاً به‌منظور صرفه‌جویی در هزینه‌های سوخت ساخته شده است. اما این تیپ النترا در مقایسه با رقبای خود تجهیزات رفاهی و ایمنی کافی ندارد و البته سواری و رانندگی با آن به‌اندازه‌ی محصولات ژاپنی و آمریکایی لذت‌بخش نیست. النترا اکو با تمرکز بر قیمت و مصرف سوخت پایین مشتری‌های خود را در بازار پیدا می‌کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات