سوپر موتورسیکلت پانیگاله V4، اولین مدل تولید انبوه دوکاتی است که از پیشرانهی ۴ سیلندر V شکل استفاده میکند. پانیگاله V4 با قیمت پایهی ۲۱ هزار و ۱۹۵ دلار اصلاً موتورسیکلت ارزانقیمتی نیست؛ اما خریدار محصول زیبای دوکاتی فرصت استفاده از ۲۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۲۲ نیوتنمتر گشتاور پیشرانهی ۱۱۰۳ سیسی را پیدا میکند.
پانیگاله نهایت قدرت و گشتاور خود را در دور موتورهای ۱۳۰۰۰ و ۱۰۰۰۰ با صدای اعتیادآور به جاده میکوبد؛ تجربهی سواری با این سوپرموتورسیکلت فوقالعاده، یکی از رؤیاهای طرفداران موتورسیکلت است.تیم نشریهی اتوکار به بهانهی نمایش تواناییهای دوکاتی پانیگاله V4 و البته تازه کردن داغ دل عاشقان دنیای موتورسیکلت، درگ جذابی را بین این سوپرموتورسیکلت ایتالیایی با کوپهی پرطرفدار آئودی R8 ترتیب داده است. آئودی R8 خوشساخت با پیشرانهی ۱۰ سیلندر V شکل ۵.۲ لیتری تنفس طبیعی، ۵۴۰ اسب بخار قدرت (دور موتور ۷۴۰۰) و ۵۴۰ نیوتنمتر گشتاور (دور موتور ۶۵۰۰) تولید میکند که روی کاغذ، اصلاً قابل مقایسه با پانیگاله V4 نیست. اما همه چیز قدرت پیشرانه نیست؛ وزن کلی نیز از مهمترین فاکتورهای درگ است.
پانیگاله V4 در حالت پر بودن باک بنزین، فقط ۱۹۸ کیلوگرم (نسخهی S وزن کمتری دارد) وزن دارد. این عدد را در برابر وزن ۱۶۴۰ کیلوگرمی آئودی R8 قرار دهید تا تفاوت کلی مشخص شود. علاوه بر وزن کمتر، پانیگاله V4 به انواع تجهیزات مدرن مانند گیربکس پرسرعت دوکاتی، حالتهای مختلف سواری و ازهمه مهمتر، سیستم کنترل شروع حرکت (لانچ کنترل) مجهز است.در مقابل آئودی R8 از سیستم تمام چرخ محرک و کنترل شروع حرکت استفاده میکند. تمام چرخ محرک بودن R8 میتواند عامل مهمی در برابر وزن کمتر پانیگاله V4 باشد. تیم اتوکار زمان هر دو مدل را در سرعتهای ۱۰۰ و ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در مسیر ۴۰۰ و ۸۰۰ متری ثبت میکند.
نکتهی جالب در مورد دوکاتی پانیگاله V4 نهایت سرعت آن است. همانطور که در این مسابقهی درگ مشاهده میشود، با رسیدن به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، پنل دیجیتال و سرعت سنج پانیگاله V4 کاملاً خاموش میشود. پس از عرضهی مدل پرطرفدار سوزوکی هایابوسا (GSX1300R) که نهایت سرعت آن فراتر از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت است (۳۱۲ کیلومتر بر ساعت)، قرارداد محدودیت سرعت موتورسیکلتها بین شرکتهای ژاپنی و اروپایی بسته شد. بر اساس این قرارداد، به دلیل نگرانی در مورد سرعت بسیار بالای موتورسیکلتها و جلوگیری از تصادفات مرگبار، نهایت سرعت موتورسیکلتها بهصورت الکترونیکی در سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت محدود شد. تیم مهندسی دوکاتی بهجای نصب محدودکنندهی سرعت، سیستم غیر فعال شدن پنل دیجیتال را در مدل پانیگاله V4 قرار داده است. با این کار علاوه بر پایبند ماندن به قرارداد محدودیت نهایت سرعت، موتورسوار همچنان امکان تجربهی تمام پتانسیل پانیگاله V4 را خواهد داشت.
ذکر این نکته واجب است که برندهای آئودی و دوکاتی، هر دو بهعنوان زیرمجموعهی گروه خودروسازی فولکس واگن فعالیت میکنند. قبل از برکنار شدن مدیرعامل قبلی فولکس واگن، شایعات زیادی مبنی بر فروش برند دوکاتی وجود داشت. بر اساس گفتههای مدیران ارشد غول خودروسازی آلمان، احتمال فروش برخی برندهای غیر اصلی، مانند شرکتهای موتورسیکلت و کامیونسازی وجود دارد. در پایان از شما دعوت میکنیم بینندهی درگ تماشایی دوکاتی پانیگاله V4 و آئودی R8 باشید.