خودروهای الکتریکی، باعث کاهش درآمدهای مالیاتی خواهند شد

پنج‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
کارشناسان اعتقاد دارند که استثنائات مالیاتی موجود برای خودروهای الکتریکی، تا سال ۲۰۳۰ باعث کاهش درآمدهای دولت‌ها در تمام جهان می‌شود.
تبلیغات

در حالت عادی اکثر دولت‌ها با گسترش خودروی الکتریکی و توسعه آن‌ها موافق هستند و بر این امر تاکید می‌کنند. اما همین موضوع خود باعث ایجاد مسائل دیگری برای شهروندان می‌شود. در حالی که خودروهای برقی می‌توانند آلودگی محیط زیست را در داخل و اطراف مراکز شهر کاهش دهند، آن‌ها چندان رابطه دوستانه‌ای با زیرساخت‌ها ندارند. در حقیقت کارشناسان اعتقاد دارند که گسترش خودروی الکتریکی در بلندمدت، باعث کاهش هزینه موردنیاز برای توسعه زیرساخت‌های دیگر می‌شود. 

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید که افزایش مصرف خودروی الکتریکی مجهز به باتری، می‌تواند به کاهش ۹۲ میلیارد دلاری مالیات تا سال ۲۰۳۰ منجر شود، در حالی که همه چیز با توجه به گسترش خودروی برقی برنامه‌ریزی شده است. اما حتی اگر دولت‌ها تنها بتوانند به اهداف موردنظر خود در زمینه توسعه خودروهای برقی برسند، آن‌ها هزینه مصرف سوخت مورد انتظار ۴۷ میلیارد دلار را از دست می‌دهند.

بنزین

طبق گفته فایننشال تایمز، این موضوع به تمام کشورهای دنیا ربط دارد و این‌ کشورها باید بین ۲.۶ تا ۴.۸ بشکه کمتر، بنزین و گازوئیل مصرف کنند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید این ارقام بسیار قابل توجه است، اما هنوز زمان زیادی تا پایان سوخت‌های فسیلی وجود دارد. اگرچه خودروهای الکتریکی بهترین سال فروش خود را در سال ۲۰۱۷ ثبت کرده‌اند، اما این وسایل نقلیه تنها حدود ۱ درصد از کل بازار خودرو را تشکیل می‌دهند.

خودروسازان و دولت‌های مشتاق، امیدوارند که تا سال ۲۰۳۰ یا ۲۰۴۰ این رقم به میزان ۳۰ درصد افزایش یابد تا جایگزین وسایل نقلیه بنزینی موجود شوند. اگرچه هنوز دستیابی به این اهداف بلندپروازانه و احتمال آن به درستی مشخص نشده است، اما حتی اگر دولت‌ها بتوانند به اهداف خود نیز دست یابند، با پیامدهای ناخواسته‌ای مواجه خواهند شد. 

جایگاه شارژ خودروی برقی

یکی از راه‌های دولت‌های مختلف برای تامین اعتبار پروژه‌های زیربنایی و زیرساخت‌ها، دریافت مالیات بر مصرف سوخت است. از دست دادن این مالیات بسیار زیاد، می‌تواند در سال‌های آینده ضربه بسیار سنگینی به دولت‌ها بزند تا آن‌ها نتوانند مسیرهای دیگر را برای پروژه‌های زیربنایی خود دنبال کنند. افزایش قابل توجه در استثنائات مربوط به مالیات برای دوره کنونی تا سال ۲۰۳۰ نشان می‌دهد که دولت‌ها برای جایگزینی درآمدهای خود جهت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، دچار مشکل هستند. این مسائل باعث می‌شود که توجه دولت به سمت روش‌های جایگزین برای تامین اعتبار و جذب سرمایه‌گذاری معطوف شود. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که هزینه‌های جاده‌ای و ترافیکی، به عنوان گزینه‌های احتمالی برای جایگزینی مالیات مصرف سوخت مطرح هستند.

برآوردها نشان می‌دهند که بسیاری از کشورهای اروپایی با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و از الان باید به فکر تامین مخارج دولت و هزینه‌کرد باشند. نتایج پژوهش‌های یک مرکز فکر نشان می‌دهد که کشور انگلستان تا سال ۲۰۳۰، به تنهایی مبلغ ۲۲۵ میلیارد دلار از مالیات مصرف سوخت را به دلیل استثنائات قائل شده در قانون، از دست خواهد داد.

خودروی هیدروژنی برقی پلاگین بنز

انواع مختلفی از خطرات پنهان و مزایای مرتبط با معرفی خودروی الکتریکی وجود دارد. جایگزینی انرژی حاصل از نفت با نوعی انرژی که می‌تواند از منابع تجدیدپذیر به وجود آید، برای محیط زیست مناسب است. با این حال، کارشناسان معتقدند که هزینه ساخت باتری و گسترش وسیع خودروهای الکتریکی که به خصوص نقش مهمی در شبکه برق بعضی کشورها بازی می‌کنند، به مراتب بیش‌تر از مقداری است که برآورد می‌شود. این هزینه‌ها در سال‌های آینده فراتر از انتظارها افزایش می‌یابند و همین نگرانی‌ها را بیش‌تر می‌کند. در حال حاضر جهان با کمبود احتمالی مواد لازم برای تولید باتری‌های بادوام مواجه است و خودروهای برقی به این واقعیت ساده توجه نمی‌کنند که شعاع حرکتی محصولات برقی هر روز بیش‌تر می‌شود.

حتی چیزهایی مانند خرید آنلاین نیز که ظاهرا بی‌ضرر به نظر می‌رسند، تاثیر قابل توجهی بر محیط زیست دارند؛ به عنوان مثال این شیوه خرید مدرن، باعث افزایش ناوگان حمل‌ونقل و تحویل کالا خواهد شد و عملا بر ترافیک و مصرف انرژی می‌افزاید. در عین حال مردم همچنان بسیاری از امور روزمره خود را به کمک وسایل نقلیه انجام می‌دهند؛ چرا که شاهد هستیم که هر روز بر آمار خودروها، وسایل نقلیه تجاری، کشتی‌ها و هواپیماهایی که از کارخانه‌ها خارج می‌شوند، افزوده می‌شود. خواه این محصولات تازه وارد الکتریکی باشند یا نه، همه چیز باید قبل از وقوع بحران بررسی شود و تاثیرات تولید خودروهای جدید در محیط زیست در نظر گرفته شود. نکته‌ای که شاید مغفول مانده باشد این است که اکثر نیروگاه‌های جدید از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده نمی‌کنند. نیروگاه‌های توان که کار تولید برق برای شارژ باتری خودروی الکتریکی فراهم می‌کنند، خود محیط زیست را در مقیاس وسیع تخریب می‌کنند؛ این موضوع به ظاهر ساده، در بلندمدت تاثیر عمیقی بر حجم آلاینده‌های مضر برای محیط زیست دارد و توجه به آن توسط دست‌اندرکاران ضروری به نظر می‌رسد. 

تمام این مسائل، جنبه‌های مختلفی از یک مشکل واحد هستند. حتی اگر خودروهای الکتریکی تا زمان پیش‌بینی شده نتوانند در مقیاس وسیع توسعه پیدا کنند، تامین اعتبار و سرمایه لازم برای حفظ جاده‌های ارتباطی خود یک چالش بزرگ برای دولت‌ها به شمار می‌رود. وابستگی دولت‌ها در تمام دنیا به درآمدهای مالیاتی و به خصوص مصرف سوخت، در آینده تاثیرات بسیار زیادی بر صنعت خودرو و حتی محیط زیست خواهد داشت. به همین علت، برنامه‌ریزی برای ۱۰ تا ۲۰ سال آینده و ارائه روش‌های جایگزین مناسب، بسیار ضروری است.

در ایران نیز از سال ۱۳۸۳ به بعد که بحث خودروی الکتریکی و هیبریدی مطرح شد، مخالفت‌های بسیاری به وجود آمد. شاید یکی از دلایل مسئولان در آن زمان، کاهش درآمدهای مالیاتی دولت و سودهای کلان از فروش فرآورده‌های نفتی بود. اما امروزه تقریبا عمده کارشناسان، قانون‌گذاران، دولتمردان و عامه مردم معتقد هستند که برای کاهش آلودگی محیط زیست، باید به فکر توسعه خودروی برقی و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی باشند. 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات