سودآوری تصادف ریچارد هاموند با ریمک کانسپت وان
تقریبا یک سال پیش در ۱۰ ژوئن ۲۰۱۷، ریچارد هاموند در جریان رویداد صعود تپه یا هیلکلایمب که در همبرگ سوئیس برگزار شد، کنترل خودروی ریمک کانسپت وان را از دست داد و واژگون شد. هاموند در این تصادف دچار صدمات زیادی شد، اما در نهایت توانست به وضعیت سابق بازگردد و سلامتی خود را به دست آورد.
در حالی که روز تصادف یکی بدترین زمانها برای هاموند و گروه گرند تور بود؛ سودآوری بسیار خوبی برای ابرخودروساز کشور کرواسی داشت. به گفته سرپرست فروش شرکت، تولید ابرخودروی برقی ریمک، باوجود شوم بودن این حادثه برای عوامل برنامهی گرند تور، فروش بسیار خوبی پشت سر گذاشت. کریسو کوریچ در مصاحبه با اتوکار اذعان کرد که با اعلام خبر تصادف هاموند، در همان روز سه دستگاه خودروی الکتریکی ریمک به فروش رسید و شاید این حادثه بهترین بازاریابی برای خودروساز کروات بود.
کوریچ به اتوکار گفت:
وقتی زندگی به شما لیمو بدهد (که به طور تصادفی در مورد خودروی ریمک هاموند اتفاق افتاد)، با آن لیموناد درست کنید. البته از این حرف برداشت بدی نکنید، زیرا ما هم در مورد این تصادف نگران بودیم. اگرچه این تصادف بسیار مرگبار و جدی بود، اما میتوانست به روش دیگری به پایان برسد و شاید ما نیاز به کار جدیدی نداشتیم.
کوریچ در طول مصاحبه بیشتر در مورد خودروی جدید این شرکت صحبت کرد: ریمک C-Two. ابرخودروی الکتریکی ۲.۱ میلیون دلاری، در مقیاس وسیعی به فروش رسید و تنها چند دستگاه دیگر باقی میماند که برای ۱۲ نمایندگی ریمک در سراسر جهان رزرو شده است. تیراژ تولید به ۱۵۰ دستگاه محدود میشود، در حالی که تعداد قابل توجهی از آنها (بین ۷۵ تا ۱۰۵ دستگاه) برای فروش در بازار ایالات متحده آمریکا در نظر گرفته شده است. خریداران به طور متوسط هزینهای حدود ۶۱۵،۰۰۰ دلار برای گزینههای اختیاری صرف خواهند کرد، که شامل چرم سفارشی در طراحی داخلی و بدنه فیبر کربن به عنوان محبوبترین تجهیزات لوکس و سفارشی میشود.
جالب اینجاست که کوریچ پذیرفت این شرکت هرگز قصد نداشت شتابگیری صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ابرخودروی الکتریکی ریمک C_Two را در زمانی کمتر از ۲ ثانیه اجرا کند. اما پس از آنکه تسلا از مدل جدید رودستر خود رونمایی کرد، باعث شد تا این خودروساز به پیشرفت و بهبود ابرخودروی الکتریکی خود ادامه دهد. هایپرکار برقی ریمک C_Two به لطف بهرهگیری از جعبه دنده دو سرعته مجهز به فناوری فرمول یک، میتواند در زمان ۱.۹۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد؛ این در حالی است که برای رسیدن به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون، تنها به ۱۱.۸ ثانیه زمان نیاز دارد.
کوریچ گفت:
بنابراین ما در موتورهای عقب از یک جفت جعبه دنده دو سرعته با چرخدندههای مسطح استفاده میکنیم که باعث میشود تا خودرو فوق العاده قدرتمند و پر سروصدا باشد؛ به همین علت ابرخودروی الکتریکی ریمک C_Two را قادر میسازد که این شتابگیری فوقالعاده را انجام دهد. در ضمن چرخهای جلو نیز هر کدام از یک جعبه دنده تک سرعته استفاده میکنند.
برنامه ریمک برای خودروی برقی C_Two این است که تا نیمه دوم سال ۲۰۱۸ آزمایشهای اولیه را روی آن انجام دهد و سپس سال بعد ۱۸ نمونه اولیه از این هایپرکار تولید کند. تولید خودروهای مشتریان نیز در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد و در هر ماه، تنها چهار دستگاه ابرخودروی ریمک C_Two ساخته خواهد شد.
به عنوان یادداشت نهایی قابل توجه است که ریمک در حال حاضر بخش اعظم درآمد و سرمایه خود (حدود ۹۰ درصد) را از تولید و تامین فناوری کسب میکند. نمونههایی از جمله استون مارتین (والکری)، کونیگزگ (آگرا)، جگوار (ای-تایپ کانسپت زیرو) و حتی محصولاتی با تیراژ بالا از دیگر خودروسازان، نیز چنین وضعیتی دارند.