نگاه عمیق به فناوری اطلاعات و سرگرمی مرسدس بنز GLC
در دنیای امروز نحوهی تعامل با خودروها تنها با نشستن پشت فرمان و گرفتن کنترل خودرو در دستان خود تعیین نمیشود، بلکه هر روز نحوهی تعامل ما با خودروها به تجربهی ما هنگام استفاده از سیستمهای اطلاعات و سرگرمی وابستهتر میشود. در این مقاله با بررسی عمیق سیستم اطلاعات و سرگرمی مرسدس بنز GLC300 4Matic مدل ۲۰۱۷ سعی داریم عملکرد سیستمهای مختلف الکترونیکی این خودرو را زیر ذرهبین قرار دهیم.
سیستم فرماندهی اطلاعات و سرگرمی
با وجود اینکه سیستم فرماندهی اطلاعات و سرگرمی GLC300 بدون نقص نیست، اما عملکرد آن کاملا راضی کننده است. این سیستم از یک نمایشگر ۸.۴ اینچی، که در مرکز داشبورد خودرو نصب شده است، و یک کنترلر لمسی (ماوس)، در قسمت جلویی استراحتگاه دست، تشکیل شده است. برای کنترل این سیستم میتوان از کنترلر لمسی و دکمهی چرخان بهصورت مجزا استفاده کرد. با استفاده از سیستم کنترل میتوان به بخشهای مختلف سیستم اطلاعات و سرگرمی نظیر، مسیریاب با قابلیت نمایش ترافیک آنی، رادیوی ماهوارهای و سیستم کنترل با صدا دسترسی یافت. اگر مدت کوتاهی با این سیستم کار کنید، خلأ وجود اول کارپلی و اندروید آتو را حس خواهید کرد. این موضوع یکی از نقاط ضعف بزرگ سیستم اطلاعات و سرگرمی GLC300 است که البته با پرداخت ۳۵۰ دلار در مدل ۲۰۱۸ این خودرو میتوانید پکیج یکپارچهی تلفن هوشمند را به آن اضافه کنید. اگرچه GLC300 مدل ۲۰۱۷ از پکیج یکپارچهی تلفن هوشمند بیبهره است، اما به خوبی با دستیار صوتی سیری کار میکند.
با چشمپوشی از ایراد مذکور، سیستم فرماندهی اطلاعات و سرگرمی عملکرد مناسبی دارد. همهی منوها از کتابچهی راهنما گرفته تا دفترچهی تلفن به راحتی قابل دسترسی هستند و به سهولت میتوان میان منوهای مختلف جستوجو کرد. گرافیکهای مورد استفاده در این سیستم مناسب است و راننده به راحتی میتواند تنها با یک نگاه نوشتهها را بخواند.
برای استفاده از سیستم فرماندهی میتوان از صفحهی لمسی و دکمهی چرخان بهصورت مجزا استفاده کرد. دکمهی چرخان دقیقا زیر صفحهی لمسی تعبیه شده است که میتواند به چپ و راست بچرخد، در جهتهای شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز کلیک شود. اگرچه استفاده از صفحهی لمسی سادهتر و دلچسبتر به نظر میرسد اما زمان پاسخگویی دکمهی چرخان به فرمانها اندکی بهتر است. از سوی دیگر، قابلیت کشیدن انگشت روی صفحهی لمسی برای تعویض آهنگها بسیار جذاب است.
نمایشگر وضعیت راننده و خودرو
نمایشگر وضعیت راننده و خودرو دقیقا در وسط آمپرهای سرعت و دور موتور تعبیه شده است. درست همانند نمایشگر اصلی خودرو، جستوجو میان قابلیتهای این نمایشگر نیز ساده است و تنها با استفاده از انگشت شست دست چپ میتوانید از روی فرمان خودرو کنترل بخشهای مختلف این نمایشگر را در اختیار بگیرید. قابلیتهای اصلی این نمایشگر عبارتند از، نمایش میزان مصرف سوخت، نمایش حداکثر مسافت قابل طی کردن با توجه به وضعیت سوخت، نمایش سرویسهای مورد نیاز خودرو و حتی نمایش زمان آخرین استراحت راننده. آخرین مورد که دستیار مراقبت (Attention Assist) نام گرفته، با ایراداتی همراه است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
سیستم دستیار مراقبت که از سال ۲۰۱۰ میلادی در بعضی از محصولات مرسدس بنز بهکار گرفته شده است، با استفاده از حسگرهای تعبیه شده در خودرو پارامترهای، استایل راننده، حرکات فرمان، سرعت خودرو، مدت زمان رانندگی و میزان استفادهی راننده از سیستم اطلاعات و سرگرمی را زیر نظر میگیرد تا تشخیص دهد که آیا راننده خسته است یا خیر. در صورت تشخیص خستگی راننده، بوق بلندی در فضای کابین پخش میشود و تصویر یک فنجان قهوه روی نمایشگر وضعیت راننده و خودرو به نمایش در میآید.
این سیستم در تئوری بسیار جذاب و مفید است. تحقیقات نشان داده که ریسک رانندگی در حالت خوابآلودگی تقریبا به اندازهی رانندگی در حالت مستی است هر چند که خطرات ناشی از رانندگی در حالت مستی اندکی بیشتر است. با این وجود، سیستم حاضر هنوز تا حالت عملکرد ایدهآل فاصله دارد. برای مثال بعد از ۵ ساعت رانندگی در یکی از بزرگراههای کالیفرنیا در یک بعد از ظهر آفتابی، رانندهی تست به شدت احساس خستگی میکرد، اما با مراجعه به سیستم دستیار مراقبت GLC در کمال تعجب سطح هوشیاری راننده در بالاترین حالت نمایش داده شد. از سوی دیگر، در آزمایشی که چند روز بعد در ساعت ۳ بامداد انجام شد، طی ۱ ساعت و نیم رانندگی در حالیکه راننده کاملا سر حال و هوشیار بود، سیستم دستیار مراقبت دو بار تشخیص خستگی راننده داد. این در حالی بود که هیچ علامتی مبنی بر خوابآلودگی راننده وجود نداشت.
اگرچه شاید این ایراد اندکی سختگیرانه به نظر برسد، اما مهمترین فاکتور برای سیستمهای ایمنی هر خودرویی قابلیت اطمینان آن است. راننده باید بتواند بر سیستمهای ایمنی خودرو اعتماد کند و فرقی ندارد که این سیستم مربوط به هشدار قبل از برخورد باشد یا دستیار مراقبت چراکه گاهی یک اشتباه میتواند فاصلهی بین مرگ و زندگی باشد. در مجموع، سیستم اطلاعات و سرگرمی مرسدس بنز GLC300 رضایت بخش است و با وجود ایرادات وارده میتواند رضایت افراد مختلف را جلب کند.