نسل چهارم X5 از پلتفرم جدید بیامو CLAR استفاده میکند که با مدلهای X7 و X6 مشترک است. مدیر پروژهی X5 جدید، یوهان کیستلر با اشاره به وجود آخرین نسل فرمانپذیری چهارچرخ و آنتیرولبارهای الکترونیکی بیامو، این کراساور لوکس را بهتر از همیشه توصیف کرد. شاسی جدید در کنار سیستم تعلیق بادی، حالتهای رانندگی مخصوص آفرود و قفل دیفرانسیل که همه در قالب پکیج آپشن عرضه میشوند، سواری راحت جادهای و خارج از جاده را فراهم میکنند.
نسل چهارم X5 با طراحی جدید جلوپنجره، چراغهای جلو LED هوشمند استاندارد و لیزری آپشن (افزایش برد نوربالا تا ۲۰۰ متر) و بالههای هوشمند در سپرجلو جهت بهبود آیرودینامیک از نمای روبرو بهروزرسانی شده است. بزرگترین تغییر در بخش پشتی X5 جدید، طرح باز شدن دوگانهی صندوق عقب (باز شدن الکترونیکی بهصورت آپشن) است تا بارگیری و استفاده از صندوق آسانتر شود. تیپهای M Sport با رنگآمیزی متفاوت قابل تشخیص هستند. رینگ ۱۹ اینچی بهصورت استاندارد و رینگهای ۲۱ و برای اولین بار ۲۲ اینچی آپشن هستند. در مقایسه با نسل سوم، X5 در طول، پهنا، ارتفاع و فاصلهی محورها بهترتیب ۳۵، ۳۲، ۱۱ و ۴۲ افزایش داشته است. درحقیقت افزایش فاصلهی بین دو محور به معنی فاصلهی کمتر بین چرخها و سپرها است. باوجود افزایش کلی ابعاد، صندوق عقب X5 جدید با ۶۴۵ لیتر (۱۸۶۰ لیتر با خواباندن صندلیها)، مشابه نسل سوم است.
در کابین X5 جدید دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی ID7 بیامو و پنل دیجیتال فرمان جلب توجه میکنند. صندلیهای جلو با ویژگیهای استاندارد تنظیم برقی و گرمکن و قابلیتهای آپشن سردکن و ماساژ همراه هستند. آپشنهای دیگر فضای داخلی X5 در کنترلر لمسی کنسول مرکزی، نمایش اطلاعات فنی روی شیشه (HUD)، دستور صوتی، سیستم شناسایی حرکات دست، سیستم صوتی و تصویری سرنشینان عقب و سیستم صوتی حرفهای برند Bowers & Wilkins با ۲۰ بلندگو و توان خروجی ۱۵۰۰ وات خلاصه میشود. البته پس از عرضهی رسمی آپشن صندلیهای ردیف سوم نیز به X5 اضافه خواهد شد.
X5 جدید در چند تیپ مختلف شامل مدلهای بنزینی XDrive 40i با پیشرانهی ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری توربوشارژ، قدرت ۳۳۵ اسب بخار، گشتاور ۴۴۷ نیوتنمتر و زمان ۵.۳ ثانیه در تست سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و xDrive 50i با پیشرانهی ۸ سیلندر V شکل ۴.۴ لیتری توئین توربوشارژ، قدرت ۴۵۶ اسب بخار، گشتاور ۶۵۰ نیوتنمتر و زمان ۴.۶ ثانیه در تست سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت هر دو مجهز به گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته، سیستم تمام چرخ محرک و آپشن قفل دیفرانسیل عرضه خواهد شد. X5 جدید در اروپا با یک پیشرانه بنزینی ۶ سیلندر خطی و دو پیشرانه توربو دیزل ۳ لیتری عرضه میشود.
بیامو X5 جدید به انواع تجهیزات ایمنی و کمک راننده مانند سیستم هشداردهنده نقطه کور، انحراف از مسیر، برخورد با موانع روبرو و پشت و شناسایی عابر پیاده مجهز است. سیستمهای جلوگیری از انحراف مسیر، تغییر لین خودکار، ترمز اضطراری خودکار با قابلیت فرماندهی و کروز کنترل هوشمند در قالب پکیج آپشن در دسترس هستند. نسل جدید بیامو X5 که تولید آن در کارخانهی اسپارتنبورگ، کارولینای جنوبی ایالات متحده (در کنار مدلهای X3، X4، X6 و X7) از اواسط تابستان آغاز میشود، آذرماه سال جاری به بازار عرضه خواهد شد. قیمت پایه مدل دیزلی xDrive30d xLine با قدرت ۲۶۱ اسب بخار مخصوص بازار اروپا ۵۶ هزار و ۷۱۰ پوند (حدود ۷۶ هزار دلار) اعلام شده است. قیمت نهایی تیپهای مختلف نسل چهارم X5 با نزدیک شدن به موعد رسمی عرضه، مشخص خواهد شد.
نظرات