پورشه تایکان؛ هر آنچه از اولین مدل تمام برقی پورشه میدانیم
جمعه گذشته اولین خودروی تمام برقی پورشه با الهام از مدل مفهومی Mission E نامگذاری شد. تایکان (Taycan) کوپهی تمام برقی چهاردر پورشه است که در سال ۲۰۱۹ به بازار جهانی عرضه خواهد شد. باتوجه به تأیید ساخت اولین خودروی تمام برقی و رونمایی از کانسپت 911 اسپیدستر، جشن ۷۰ سالگی خودروهای اسپرت پورشه بسیار باشکوه برگزار شده است. اولیور بلوم، مدیرعامل این شرکت واژه تایکان را بهمعنی «اسب جوان و سرزنده» تعریف کرد. تایکان واژهای از دیار شرق و بیانگر اسب نشان شهر اشتوتگارت و لوگوی پورشه است.
بر اساس تصاویر جاسوسی و غیررسمی، تایکان همانند مدل 911 است که با طول بیشتر، بدنهای چهاردر دارد. دماغهی کوتاه این مدل برقی با چراغهای LED جلب توجه میکند و از نمای جانبی، شیب سقف و طرح کوپهی آن کاملاً مشخص است. فعلاً تصویر واضحی از کابین تایکان در دسترس نیست؛ ولی پیشبینی آخرین تجهیزات رفاهی و سیستم اطلاعات و سرگرمی مجهز کاملاً منطقی بهنظر میرسد. پورشه تایکان، اولین خودروی تمام برقی این برند با بیش از ۸۵ سال سابقه است که بدون شک رقیب اصلی مدلهای پرچمدار تسلا خواهد بود. تایکان اولین مدل برقی پورشه است که پس از رونمایی کانسپت میشن E در سال ۲۰۱۵ و الگوبرداری از این مدل، تأییدیه تولید مقامات برند خوشنام آلمانی را میگیرد. پیش از این مدل کراس توریزمو (Cross Turismo) نیز با الهام از طراحی میشن E در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ معرفی شده بود که در حال حاضر بهعنوان یک مدل مفهومی شناخته میشود.
هنوز بیش از یک سال با رونمایی کامل و رسمی پورشه تایکان فاصله داریم؛ اما در ادامه با بررسی اطلاعات رسمی و شایعات مختلف، اولین مدل تمام برقی پورشه را بررسی میکنیم.
تایکان؛ نامی متفاوت از پورشه
مدتها بود که رسانهها منتظر نام یا کد رسمی اولین مدل تمام برقی پورشه بودند. پیش از این کانسپت میشن E در صدر اخبار محصولات برقی پورشه بود؛ اما از این بهبعد، با نام ناآشنای تایکان روبهرو هستیم. همانطور که پیشتر اشاره شد، مدیرعامل پورشه تایکان را «اسب جوان و سرزنده» معنی و رسانههای مختلف جهان را با داستان تلفظهای مختلف روبهرو کرد.
بهخصوص در رسانههای آمریکایی، واژهی تایکان با تمسخر فراوان و ترکیب آن با معانی مختلف (بهویژه سری فیلمهای سینمایی Taken) معرفی میشود. مدیران ارشد پورشه پیش از این با مدلهای کاین و ماکان، تمایل خود در استفاده از زبانهای مختلف در نامگذاری محصولات را نشان داده بودند.
اولین مدل تمام برقی پورشه
تایکان در تاریخ محصولات پورشه، اولین خودروی تمام برقی است و قدم بزرگی برای پیشرفت این برند در بازار جهانی محسوب میشود. مدل مفهومی میشن E با طراحی ساده، مدرن و المانهای منحصربهفردی چون طراحی چراغها و جلوپنجره، نوید آیندهای روشن میدهد. احتمالاً تایکان که با الهام از میشن E طراحی شده است، بخشهایی از این کانسپت را به مدل تولیدی انتقال میدهد. البته نباید انتظار شباهت بالایی بین طراحی تایکان و میشن E داشت؛ بر اساس تصاویر جاسوسی، تایکان بیشتر به محصولات فعلی پورشه همچون کیمن 718 و پانامرا شباهت دارد.
تایکان باطراحی آینده نگرانه
تصویری واضحی از تایکان منتشر نشده؛ اما در وبسایتهای مختلف، رندرهای غیر رسمی جذاب با ترکیب زبان طراحی فعلی و نمای میشن E در دسترس است. بهعنوان مثال تصویر بالا توسط وبسایت موتور وان منتشر شده است. طرح و خطوط کاپوت در این رندر مشابه پانامرا و دریچهی مرکزی بالای اسپلیتر جلو و پایین جایگاه نصب پلاک، مشابه میشن E است. طرح ۴ چراغ LED جلو همانند میشن E و مدل جدید کاین طراحی شده است. در این رندر دریچههای هوای کنار چراغهای جلو همانند میشن E است و احتمال داده شده که نمای عقب و فضای داخلی، بیشتر به کانسپت با طراحی مدرن و آیندهنگرانه نزدیک باشد تا طراحی محصولات فعلی.
قوای محرکهی تمام برقی
از آنجایی که تایکان اولین محصول تمام برقی پورشه است، احتمالاً قوای محرکه آن همانند مدل مفهومی سال ۲۰۱۵ میشن E باشد. بنابراین تایکان در گرانترین تیپ با دو موتور الکتریکی (هر کدام در یک محور)، بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت و زمانی کمتر از ۳.۵ ثانیه در تست سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت همراه است. بر اساس گزارشهای موجود و البته تست تایکان در پیست نوربرگرینگ، رسیدن به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت در کمتر از ۱۲ ثانیه محتمل است. شعاع حرکتی پورشه تایکان بیش از ۵۰۰ کیلومتر خواهد بود و درصورت شارژ کردن پک باتری آن با شارژر فوق سریع ۸۰۰ ولتی، ۸۰ درصد ظرفیت باتریها در ۱۵ دقیقه تکمیل میشود. بر اساس شایعات، سیستم شارژ وایرلس تایکان نیز مدت کوتاهی پس از رونمایی رسمی، معرفی میشود.
قیمت پایه کمتر از ۹۰ هزار دلار
مقامات پورشه چندبار اشاره کردند که قیمت تیپ پایه تایکان، مشابه تیپ پایهی پانامرا و حدود ۸۵ هزار دلار خواهد بود. از نظر قیمت، تایکان بین مدلهای پانامرا و 911 قرار میگیرد و رقیب اصلی تسلا مدل S با قیمت پایه ۶۹ هزار و ۵۰۰ دلار خواهد بود. باتوجه به اینکه تایکان به پیشرفتهترین قوای محرکه برقی آلمانی و کابین لوکس پورشه مجهز است، قیمتگذاری چندان هم غیر منطقی نیست. سال گذشته مجلهی اتومبیل در طی گفتگو با مدیر پروژهی میشن E اخباری مبنی بر ساخت سه تیپ مختلف با قدرتهای ۴۰۲، ۵۳۶ و ۶۷۰ اسب بخار و مدل محور عقب منتشر کرده بود که هنوز بهصورت رسمی تأیید نشدهاند.
سرمایهگذاری ۷۰۰ میلیون یورویی در خط تولید تایکان
تایکان در کارخانهی مرکزی اشتوتگارت پورشه تولید خواهد شد. مدیران ارشد پورشه برای تضمین بهترین کیفیت و تولید بدون مشکل اولین خودروی تمام برقی این برند، ۱۴۰۰ نیروی جدید شامل بیش از ۱۰۰ نفر کارشناس IT استخدام میکنند. علاوه بر این سرمایهای معادل ۷۰۰ میلیون یورو (حدود ۸۲۵ میلیون دلار) به مرکز توسعهی پورشه واقع در شهر وایساخ آلمان، تزریق میشود.
رونمایی رسمی و تولید در سال ۲۰۱۹
بر اساس اطلاعات موجود، تایکان در سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه خواهد شد؛ بنابراین رونمایی عمومی این مدل در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۹ قابل پیشبینی است. البته نباید نمایشگاههای ژنو و لسآنجلس را هم نادیده گرفت. در هر صورت مقامات پورشه سال آینده از اولین مدل تمام برقی این برند، بهطور رسمی پردهبرداری خواهند کرد.
نظرات