بی ام و به دنبال توسعه فناوری پیل سوختی هیدروژن
حدود یک سال پیش خبرهایی در مورد برنامههای بیامو برای تولید یک خودروی الکتریکی پیل سوختی هیدروژنی (FCEV) در سال ۲۰۲۱ شنیده شد. پس از این اخبار، هارولد کروگر مدیر عامل خودروساز آلمانی اعلام کرد که مجموعهای از "مدلهای بزرگتر و با شعاع حرکتی طولانیتر" برای ارئه در آینده نزدیک برنامهریزی شده است، اما مدیر عامل بیامو در مورد به ثمر رسیدن این پروژه طی ۱۲ ماه آینده یا بیشتر، سکوت اختیار کرد.
اما به تازگی ینس مارکوارت، مدیر بیامو موتوراسپرت در مصاحبه با وبسایت Motorsport.com این موضوع را تائید کرد. مارکوارت از ادامه مسیر پیشرفت این فناوری در شرکت بیامو خبر داد. مارکوارت در پاسخ به سوالی در مورد آینده فناوری پیل سوختی هیدروژنی و احتمال استفاده از آن به عنوان پیشرانه خودروی مسابقهای و در نهایت تولید انبوه آن، گفت:
این همان چیزی است که ما فناوری پیل سوختی را برای آن توسعه میدهیم. ما از این فناوری برای حضور در مسابقه استفاده نمیکنیم و چیزی هم تاکنون نداشتهایم. این فناوری فعلا برای مدلهای تولیدی خواهد بود. ما به دنبال تولید انبوه این فناوری در پروژههای جدی هستیم. آیا ما میتوانیم از شرایط مسابقه به عنوان آزمایشگاهی برای تست توسعه و تولید فناوری پیل سوختی هیدروژن استفاده کنیم؟
مارکوارت خودروهای الکتریکی مسابقات فرمول E را مثال زد که چگونه میتوان از فناوری پیل سوختی مورد استفاده برای مسابقه، در خودروهای جادهای بهره برد.
اگر در حال حاضر به مسابقات فرمول E نگاه کنید، میبینید که طی دو سال گذشته ما در مرکز فناوری خود از یک موتور الکتریکی با کارایی بالا رونمایی کردیم. این فناوری در خودروی الکتریکی فرمول E بیامو به کار گرفته شد و طی مهر ماه سال جاری در ریاض عربستان به نمایش گذاشته میشود. ما این کار را با همکاری مهندسان توسعه و تولید انجام دادیم تا بتوانیم از حداکثر ویژگیهای آن در مدلهای آینده خود استفاده کنیم. ما به خوبی توانستهایم تغییرات، ایدهها و یافتههای جدید خود را انتقال دهیم.
مارکوارت حتی به تاریخ احتمالی عرضه اولین مدل تولیدی خودروی برقی پیل سوختی بیامو نیز اشاره کرد. طبق گفتههای مارکوارت، خودروی الکتریکی هیدروژنی بیامو تا پیش از بازیهای المپیک توکیو وارد بازار نخواهد شد؛ این زمانی است که تویوتا به عنوان شریک استراتژیک خودروساز آلمانی در توسعه پیل سوختی هیدروژنی، از مجموعه کوچک خودروهای الکتریکی پیل سوختی خود رونمایی کند. آنطور که مارکوارت اشاره میکند، احتمالا تا اواسط دهه آینده (حدود سال ۲۰۲۵) شاهد اولین خودروی برقی پیل سوختی با لوگوی بیامو خواهیم بود.
بیامو طی چند دهه از فناوری پیل سوختی استفاده میکند و در سالهای گذشته از برخی مدلهای اولیه خودروی هیدروژنی نیز رونمایی کرده است. البته در نسخههای قبلی از هیدروژن به طور مستقیم در پیشرانه احتراق داخلی استفاده میشد، اما بیامو قصد دارد از فناوری پیل سوختی هیدروژن برای انتقال نیرو به موتور الکتریکی بهره بگیرد. چنین فناوری علاوه بر کاهش آلودگی، شعاع حرکتی بالایی نیز در اختیار رانندگان قرار میدهد و برای مسافرتهای طولانی بسیار مناسب است. بیامو به رغم تمرکز شدید روی فناوری خودروی برقی، همچنان معتقد است که هیدروژن بهترین راهکار برای رانندگانی است که قصد دارند مسافتهای طولانی را طی کنند.
نظرات