رکورد پایکس پیک، توسط فولکس واگن I.D. R شکسته شد

دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
رومن دوماس راننده تیم فولکس‌واگن، در رقابت‌های صعود تپه پایکس پیک ۲۰۱۸ توانست با ثبت زمان ۸ دقیقه و ۵۷.۱۱ ثانیه، رکوردی تاریخی ثبت کند.
تبلیغات

رومن دوماس فرانسوی راننده تیم فولکس‌واگن موفق شد با زمان ۷ دقیقه و ۵۷.۱۴۸ ثانیه، رکورد قبلی این مسابقات را که متعلق به سباستین لوب بود، جابه‌جا کند. سباستین لوب راننده‌ی افسانه‌ای مسابقات رالی در سال ۲۰۱۳ پشت فرمان خودروی پژو 208 T16 قرار گرفت و  با رکورد ۸ دقیقه و ۱۳.۸۷۸ ثانیه، در جایگاه نخست ایستاد. دوماس توانست با خودروی فولکس‌واگن I.D. R، مسیر ۱۹.۹۹ کیلومتری مسابقه را در کمترین زمان طی کند.

Volkswagen I.D. R / خودروی الکتریکی فولکس‌واگن I.D. R

رکورد دوماس  حدود ۱۶ ثانیه با زمان لوب فاصله دارد. او در گفتگو با خبرنگاران گفت:

اگر ابرهایی که قله کوه و مسیر مسابقه پایکس پیک هیل کلایمب را پوشانده بودند، پراکنده می‌شدند و کنار می‌رفتند، می‌توانستم رکورد بهتری ثبت کنم.

راننده‌ی فرانسوی که پیش از این ۳ بار عنوان قهرمانی رقابت‌های صعود تپه را کسب کرده است، در زمان‌گیری خودروی مسابقه‌ای تمام برقی فولکس‌واگن I.D. R را در زمان ۳ دقیقه و ۱۶.۰۸۳ ثانیه به خط پایان رساند. هدف اصلی فولکس‌واگن در جریان رویداد پایکس پیک، شکستن رکورد لوب نبود؛ بلکه به دنبال رقابت با خودروی الکتریکی است که ریس میلن توانست با آن رکورد ۸ دقیقه و ۵۷.۱۱۸ ثانیه ثبت کند. به نظر می‌رسد که ترکیب قدرت موتور الکتریکی، وزن سبک و نیروی روبه‌پایین فراوان، باعث شده است خودروی الکتریکی فولکس‌واگن I.D. R در مقابل رقبا چنین عملکردی از خود نشان دهد.

Volkswagen I.D. R / خودروی الکتریکی فولکس‌واگن I.D. R

به لطف بهره‌گیری از چهار موتور الکتریکی قدرتمند روی هر دو محور و وزن کم ۱۱۰۰ کیلوگرم، خودروی برقی فولکس‌واگن I.D. R مزایای متعددی نسبت به رقبای احتراق داخلی خود دارد. قله مسیر پایکس پیکس در ارتفاع ۴۳۰۲ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد که به علت کاهش میزان هوا، باعث افت و کاهش عملکرد خودروهای مسابقه‌ای مجهز به پیشرانه احتراق داخلی می‌شود؛ به همین علت استفاده از خودروی الکتریکی در مسابقات صعود تپه، دارای مزایای زیادی نسبت به مدل‌های احتراق داخلی است. همچنین با توجه به وجود ۱۵۶ پیچ در مسیر سربالایی، استفاده از سیستم چهار چرخ محرک با قابلیت توزیع گشتاور برای فولکس‌واگن I.D. R بسیار مفید است.

Volkswagen I.D. R Pikes Peak / فولکس واگن

سون اسمیتس، رئیس بخش موتوراسپرت فولکس‌واگن، گفت:

امروز، روز فوق‌العاده‌ای برای تیم فولکس‌واگن و یکی از مواردی است که ما بسیار به آن افتخار می‌کنیم. خودروی برقی فولکس‌واگن I.D. R، یکی از نوآورانه‌ترین و پیچیده‌ترین محصولاتی است که تاکنون توسط فولکس‌واگن موتوراسپرت توسعه یافته. تمام کارمندانی که در پروژه پایکس پیک مشغول کار هستند، باید مرزها را جابه‌جا کنند و به این شکل فداکاری و تعهد خود را نشان دهند.

این اولین بار نیست که فولکس‌واگن در رقابت‌های صعود تپه پایکس پیک هیل کلایمب شرکت می‌کند؛ ولی اولین باری است که این شرکت در رقابت با سایر خودروها موفق می‌شود. در سال ۱۹۸۷، خودروی فولکس‌واگن گلف مجهز به پیشرانه دوقلو بود و به لطف سیستم انتقال قدرت پیچیده، از سیستم محرک جلو، عقب و حالت تمام چرخ محرک بهره می‌برد؛ با این حال به دلیل پیچیدگی طراحی، در رقابت هیل کلایمب عملکرد خوبی ارائه نداد و نتوانست به خط پایان مسابقه برسد.

در رقابت پایکس پیک هیل کلایمب ۲۰۱۸ که امروز (دوشنبه‌ ۴ تیر ۹۷) برگزار شد، پس از رومن دوماس با خودروی الکتریکی فولکس‌واگن I.D. R، سیمونه فاجیولی ایتالیایی با خودروی نورما M20 SF PKP مجهز به پیشرانه‌ی احتراقی و ثبت رکورد ۸ دقیقه و ۳۷.۲۳۰ ثانیه در جایگاه دوم قرار گرفت. پس از فاجیولی، پیتر کانینگهام راننده خودروی آکورا TLX GT مدل ۲۰۱۸ و ثبت زمان ۹ دقیقه و۲۷.۳۵۲ ثانیه به عنوان سوم دست یافت. 

رکوردشکنی فولکس‌واگن I.D. R در پایکس پیک ۲۰۱۸  

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات