۴۵ میلیارد دلار هزینه تعرفه خودرو بر مصرف کنندگان آمریکایی
یک گروه تجاری شامل جمعی از خودروسازان بزرگ روز سهشنبه (۵ تیر ماه) اعلام کردند به دولت ترامپ خواهند گفت که تهدید آمریکا مبنی بر اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات خودرو به بهانه تهدید امنیت ملی این کشور، سالانه ۴۵ میلیارد دلار معادل ۵۸۰۰ دلار به ازای هر خودرو، برای مصرفکنندگان آمریکایی هزینه در برخواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری رویترز، اتحادیه سازندگان خودرو متشکل از گروهی که نمایندگی شرکتهای جنرال موتورز، تویوتا، فولکسواگن، دایملر و دیگر خوردروسازان بزرگ را بر عهده دارد، اواخر این هفته نظرات کتبی خود در زمینه خطرات طرح ترامپ را به وزارت بازرگانی آمریکا اعلام خواهند کرد.
گلوریا برگکوئیست سخنگوی این گروه گفت:
این تعرفه مالیاتی بر مبنای فروش سال ۲۰۱۷، هزینهی تقریبا ۴۵ میلیارد دلاری بر مصرفکنندگان آمریکایی خودروهای وارداتی تحمیل خواهد کرد و این مساله مزایای کاهش مالیات را از بین میبرد. همچنین وقتی مصرفکنندگان هم از خودروسازان آمریکایی و هم خودروسازان خارجی خودرو میخرند، برای تامین قطعات نیز هزینههای بالاتری باید بپردازند.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا روز جمعه اتحادیه اروپا را به وضع تعرفه ۲۰ درصدی بر واردات خودروهای تولیدی در کشورهای عضو این اتحادیه تهدید کرد. اجرایی شدن این تهدید میتواند فاجعه بزرگی برای بسیاری از خودروسازانی که محصولات با تیراژ پایین تولید میکنند، رقم بزند.
یکی از مدیران اجرایی شاغل در یک خودروساز اروپایی که خواست نامش فاش نشود، در گفتگو با رویترز گفت:
خودروهای روباز (کانورتیبل) ممکن است به طور خاص بیش از بقیه محصولات توسط چنین تعرفهای تحت تاثیر قرار بگیرند. در صورتی که این تعرفهها محقق شوند، کسبوکار و فروش محصولات خاص با تیراژ پایین در ایالات متحده آمریکا به خطر میافتد. خودروهای روباز نیز وضعیت دشوار پیش رو خواهند داشت. با وجود خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یا برگزیت (Brexit) و تعرفههای ایالات متحده آمریکا، این بازار میتواند به مراتب کوچکتر و کمرونقتر نیز شود. یکی از راههای کمک به تامین آینده مدلهای خاص و کم تیراژ، تشکیل اتحادیهها و به اشتراک گذاشتن هزینههای تولید است.
به گفته تحلیلگران موسسه Evercore ISI، اعمال تعرفههای پرهزینه از سوی دولت آمریکا میتواند به طور خاص بازار فروش و کسبوکار را برای خودروهای روباز مانند مرسدس بنز SL متلاطم و کساد کند. علاوه بر این، کاهش فروش میتواند به تدریج به بازار فروش خودروهای کانورتیبل سرایت کند و ضررهای زیادی به آن وارد آورد. در سال ۲۰۱۲ فروش نسخههای روباز به ۱۷۷،۰۰۰ دستگاه رسید. پیشبینی میشود که این رقم تا سال ۲۰۱۹ به ۱۱۳۰۰۰ دستگاه خودرو کاهش یابد.
بعضی از کارشناسان صنعت خودرو میگویند که بسیاری از کارخانههای مونتاژ در ایالات متحده از جمله بیامو، دایملر و فولکسواگن، هنوز انعطافپذیری مناسبی برای پاسخگویی و واکنش به تعرفههای احتمالی دولت آمریکا ندارند.
البته این فقط خودروهای با کیفیت بالا نیستند که با اعمال تعرفههای سنگین دولت آمریکا متضرر میشوند؛ بلکه همه خودروهای خارجی وارداتی به این کشور تحتالشعاع چنین طرحی قرار میگیرند. در نتیجه هوندا سیویک ساخته شده در انگلستان نیز میتواند با افزایش قیمت حدود ۲۵ درصدی روبهرو شود. یکی از سناریوهای احتمالی برای خودروسازان میتواند تقبل نیمی از هزینههای تعرفه و انداختن نیمی دیگر بر عهده مشتریان باشد.