آلمان؛ میزبان اولین کارخانه گیگافکتوری تسلا در اروپا
تنها دو هفته پس از تائید ساخت گیگافکتوری (gigafactory) تسلا در شانگهای چین، ایلان ماسک اعلام کرد که اولین کارخانه بزرگ این برند در اروپا و احتمالا در آلمان ساخته خواهد شد. ایلان ماسک در اواخر سال ۲۰۱۶ طی کنفرانسی در آلمان تایید کرده بود که شرکت تسلا قصد دارد کارخانه تولید محصولات خود با نام گیگافکتوری را در آلمان تاسیس کند.
انتخاب آلمان به عنوان محل جدید گیگافکتوری، مزیتهای زیادی برای تسلا به همراه خواهد داشت. زیرا این خودروساز الکتریکی سیلیکون ولی در حال حاضر در پرام آلمان، دارای کارخانه تسلا گرومان اتومیشن (Tesla Grohmann Automation) است که تنها ۳۰ کیلومتر از محل گیگافکتوری جدید فاصله دارد. تسلا گرومان اتومیشن نام جدید شرکت گرومان انجینیرینگ (Grohmann Engineering) است که تسلا مدتی قبل آن را تصاحب کرد. شرکت گرومان انجینیرینگ در زمینه سیستمهای تولید خودکار (اتوماسیون) و رباتیک خطوط تولید تخصص دارد و در ماههای اخیر نقش مهمی در افزایش تولید خودروی الکتریکی تسلا مدل 3 ایفا کرده است. تسلا میخواهد با استفاده از تخصص آن، خط تولید اروپایی خود را بسیار سریعتر و پربازدهتر از خط تولید آمریکا نگه دارد.
ایلان ماسک در پاسخ به توئیتی که پیشنهاد میکرد آلمان میتواند بهترین مکان برای ساخت گیگافکتوری تسلا باشد، چنین پاسخ داد:
این چیزی است که ما در حال بررسی دقیق مکانهای مختلف آن برای تولید خودروهای الکتریکی تسلا، ساخت باتری و موتور برقی هستیم. آلمان یک انتخاب پیشرو در اروپا است؛ شاید این کارخانه در مرز آلمان و فرانسه، در نزدیکی کشورهای عضور اتحادیه بنلوکس (بلژیک، هلند و لوگزامبورگ) واقع شود.
تسلا تنها شرکتی نیست که به دنبال ساخت باتری خودروی برقی در آلمان است. به گزارش رویترز، در حال حاضر شرکتی چین به نام Contemporary Amperex Technology یا (CATL) با دولت آلمان برای ساخت باتری در ایالت تورینگن این کشور مذاکره میکند. به تازگی فولکسواگن از شرکتهای CATL، الجی چم (LG Chem) و سامسونگ برای تامین باتری برای خودروهای الکتریکی به ارزش ۲۵ میلیارد دلار، تقاضای همکاری کرد.
جاهطلبیهای تسلا تنها به اروپا و آسیا ختم نمیشود و این شرکت قبلا گفته است که چنین طرحهایی، تنها بخشی کوچک از برنامههای بلندمدت تسلا خواهد بود. علاوه بر تسلا شرکتهای دیگری نیز وجود دارند، که پس از آن به دنبال احداث کارخانههای بزرگ تولید باتری خودروی الکتریکی هستند.
اولین کارخانه بزرگ تسلا با نام گیگافکتوری ۱ در ایالت نوادا آمریکا با سرمایهگذاری بیش از ۳ میلیارد دلاری پاناسونیک، هنوز هم در حال ساخت است. تسلا معتقد است که احداث این کارخانه، هزینههای مربوط به سلولهای باتری خودروی برقی را کاهش میدهد و باعث کاهش قابل توجه قیمت مدلهای آینده این شرکت میشود.
تسلا قصد دارد از تاسیسات پرام به عنوان مرکز تجاری خود برای توسعه و پیشرفت در کارخانههای تولیدی استفاده کند؛ اگرچه به هیچ عنوان در آنجا خودروی برقی تولید نخواهد شد. تسلا گفته است که طی دو سال آینده، نزدیک به ۱۰۰۰ فرصت شغلی در مرکز تسلا گرومان اتومیشن در پرام ایجاد خواهد کرد و احتمال توسعه و گسترش آن نیز در آینده نزدیک وجود دارد. از پیشرفتهای تکنولوژیکی به دست آمده در تاسیسات پرام در زمینه رباتیک خط تولید، در کارخانه فریمونت (Fremont) تسلا در ایالت کالیفرنیا استفاده میشود.
تسلا امیدوار است که با افتتاح کارخانههای بیشتر در سطح جهان، بتواند فضای اقتصادی بهتری برای کسبوکار خودروی الکتریکی ایجاد کند و با افزایش سرعت و کیفیت فرآیند تولید، قیمت محصولات خود را کاهش دهد. این برند آمریکایی در تولید خودروی برقی تسلا مدل 3 با مشکلات زیادی روبهرو شد و دوست ندارد که دوباره با چنین مسائلی در خط تولید اروپایی خود مواجه شود.
تسلا برای تولید بیشتر خودروهای الکتریکی خود از جمله تسلا مدل 3، مدل Y و مدل جدیدی در کلاس و اندازه هاچبک فولکسواگن گلف که هنوز نامگذاری نشده است، نیاز به صرفهجویی دارد. هاچبک جدید تسلا احتمالا ارزانترین و بهترین مدل تولیدی از لحاظ فروش خواهد بود. تسلا معتقد است که تخصص گرومان اتومیشن در صنایع رباتیک و اتوماسیون میتواند نقش مهمی در صرفهجویی و پیشرفت محصولات جدید ایفا کند.
شرکت تسلا گرومان اتومیشن علاوه بر صنعت حضور در صنعت خودروسازی، در زمینه ارتباطات مخابراتی، قطعات الکترونیکی و صنایع بیوتکنولوژی نیز فعالیت میکند و در بازارهای مختلف آسیا، اروپا، کانادا، آمریکای شمالی و مرکزی، آفریقای جنوبی و استرالیا حضور دارد. این موضوع برای تسلا که میخواهد حضور خود در بازارهای بینالمللی را گسترش دهد، بسیار مهم است و نقش بسزایی در گسترش محصولات این برند به بازارهای جهانی ایفا خواهد کرد.
نظرات