طرح انقلابی دارپا؛ چرخ شنی تبدیل پذیر برای خودروهای جنگی

یک‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا از فناوری چرخ-شنی قابل تغییر رونمایی کرده است که باعث بهبود قابلیت مانورپذیری خودروی جنگی در زمین‌های ناهموار می‌شود.
تبلیغات

یکی از مسائلی که همواره خودروهای جنگی زمینی با آن روبرو می‌شوند، میزان بازدهی چرخ‌های آن‌ها است؛ به عبارتی چرخ این خودروهای زرهی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سرعت، قابلیت مانورپذیری و حرکت در برخی ناهمواری‌های سخت را در اولویت قرار می‌دهند، در حالی که شنی‌های تانک می‌توانند در تمامی سطوح نرم از جمله شنی، گل‌ولای، برف و حتی جاده‌های شهری حرکت کنند؛ البته شنی تنها در وسایل نقلیه سنگین جنگی مانند تانک و نفربر به کار می‌رود.

DARPA reconfigurable wheel-track / چرخ شنی قابل تغییر دارپا

آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا یا دارپا (DARPA) به عنوان بخشی از برنامه فناوری‌‌های خودروهای جنگی زمینی خود با نام Ground X-Vehicle Technologies، از برخی تکنولوژی‌های پیشرفته دفاعی جدید رونمایی کرد که بسیار کاربردی و آینده‌نگر هستند. یکی از این نوآوری‌ها، چرخ-شنی قابل تغییر (RWT) است که توسط مرکز ملی مهندسی رباتیک دانشگاه کارنگی ملون در همکاری با موسسه دارپا ساخته شده است. چرخ-شنی قابل تغییر تنها یکی از طرح‌هایی است که به منظور بهبود قابلیت مانورپذیری و حرکت خودروهای جنگی، فراتر از افزایش قابلیت‌های زرهی آن‌ها به کار گرفته می‌شود.

DARPA reconfigurable wheel-track / چرخ شنی قابل تغییر دارپا

همان‌طور که می‌توانید در ویدئو مشاهده کنید، چرخ شنی قابل تغییر در زمان دو ثانیه می‌تواند بدون کاهش سرعت از حالت چرخ معمولی به چرخ شنی مثلثی تبدیل شود و در همین زمان هم به حالت قبل برمی‌گردد. تغییر بین این دو حالت می‌تواند قابلیت حرکت خودروهای زرهی را در زمین‌های ناهموار بهبود بخشد. چرخ‌های دایره‌ای معمولی برای حرکت در زمین‌های سخت مناسب هستند، در حالی که چرخ شنی قابل تغییر دارپا برای حرکت وسیله نقلیه زرهی در زمین‌های نرم (شن، گل‌ولای و برف) بهینه شده است.

طبق گفته سرگرد امبر والکر، مدیر برنامه X-Vehicle دارپا، این فناوری پیشرفت‌های فوری در زمینه تحرک تاکتیکی و مانورپذیری در انواع زمین‌های ناهموار و هموار برای خودروهای نظامی ارائه می‌دهد. 

سایر طرح‌های برجسته‌ و قابل توجهی که در این ویدیو ارئه شده است، شامل فناوری ناوبری بدون پنجره به نام دید مجازی افزایش تجارب طبیعی (V-PANE) می‌شود که اطلاعات ویدئویی بدست آمده از دوربین‌های نصب شده و سیستم لیدار (LIDAR) را برای ارائه مدل واقعی از محیط اطراف خودروی بدون پنجره ترکیب می‌کند. یکی دیگر از این طرح‌ها فناوری کابین بدون پنجره است که به کمک عینک ایمنی سه‌بعدی، پنجره مجازی برای راننده ایجاد می‌کند؛ این پنجره مجازی اطلاعات مفیدی را به صورت لحظه‌ای از دنیای خارج وسیله نقلیه همه‌جارو و بدون پنجره روی صفحه نمایش خودرو ارائه می‌دهد.

ویدئو

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات