فرمول یک بریتانیا ۲۰۱۸؛ قهرمانی فتل در خانه همیلتون
رقابت گرندپری فرمول یک بریتانیا ۲۰۱۸ در حالی آغاز شد که دور تعیین خط با پیشتازی رانندگان مرسدس بنز همراه بود و آنها از جایگاه نخست، مسابقه را آغاز کردند. در ابتدای مسابقه با استارت بد همیلتون، فتل به راحتی توانست از او سبقت بگیرد و رده اول را از آن خود کند. در ادامه کار و همان دور اول، لاستیکهای خودروی کیمی رایکونن به عقب خودروی همیلتون برخورد کرد تا باعث عقب ماندن او از جریان مسابقه شود. اسپین شدن همیلتون باعث شد تا راننده انگلیسی تیم مرسدس بنز به رده ۱۷ برود و خودروی او نیز آسیب زیادی دید.
همیلتون در پایان مسابقه فرمول یک بریتانیا با انتقاد از رانندگان فراری، برخورد رایکونن با عقب خودروی خود را عمدی تلقی کرد و آن را استراتژی این تیم برای از دور خارج کردن رانندگان مرسدس بنز خواند. البته رایکونن با جریمه ۱۰ ثانیهای مواجه شد، ولی در ادامه توانست خود را در جایگاه سوم و پس از همیلتون قرار دهد. فتل نیز پس از پایان مسابقه، ادعای همیلتون در متهم کردن تیم فراری را احمقانه خواند و آن را تکذیب کرد.
در این مسابقه رانندگان تیم فراری از لاستیکهای سافت استفاده کردند تا عامل مهمی در کسب پیروزی و جایگاه برای آنها باشد. البته تصادفات بازی، ورود خودروی ایمنی به پیست مسابقه در چند مرحله، استفاده از لاستیکهای مناسب، بهرهگیری از سیستم DRS و اشتباهات رانندگی نقش مهمی در پیروزی فتل داشت. هرچند که نمیتوان عملکرد بدون نقص و عالی فتل را نادیده گرفت؛ فتل به خصوص در دورهای پایانی توانست با استفاده از تجربه بالای خود در کنار لاستیکهای سافت، از بوتاس به راحتی سبقت بگیرد و به جایگاه نخست برسد. این در حالی است که کیفیت ضعیف لاستیک خودروی رانندگان تیم مرسدس بنز باعث شد تا آنها نتوانند پیشتازی خود را حفظ کنند و در نتیجه جایگاه خود را به فتل و رایکونن واگذار کردند.
در حالی که رانندگان تیم مرسدس بنز تا دورهای پایانی (۴۲ به بعد) همچنان پیشتاز مسابقه گرندپری فرمول یک بریتانیا ۲۰۱۸ بودند، اما استراتژی استفاده از لاستیک سافت برای فراری جواب داد و آنها توانستند با اعمال فشار بر رانندگان مرسدس بنز به جایگاه اول و سوم دست یابند. البته بوتاس نیز در دورهای پایانی عملکرد ضعیفی داشت که شاید به علت فرسوده شدن لاستیک یا دستور تیم برای کمک به همیلتون باشد.
چارلز لکلرک راننده تیم سائوبر که تا دور ۱۵ عملکرد بسیار خوبی داشت، به دلیل نقص فنی از مسابقه کنار کشید. پیش از لکلرک، برندون هارتلی نیز در ابتدای مسابقه با تکمیل بدشانسیهای خود با مسابقه وداع کرد. طی چند هفته گذشته هارتلی با تصادفات متوالی از دور مسابقه کنار رفت و تاکنون با کسب ۱ امتیاز در جایگاه ۱۹ ردهبندی کلی قرار دارد.
در دور ۳۲ مارکوس اریکسون مسیر پیست را اشتباه دید و مستقیم به دیوار کناری برخورد کرد تا او به همین راحتی از ادامه مسابقه فرمول یک باز بماند. با ورود خودروی ایمنی به پیست مسابقه، جنگ استراتژی بین تیمهای پیشتاز شروع شد تا شاهد رقابت نفسگیری در ردههای ابتدایی باشیم. ورود خودروی ایمنی بیشتر به نفع تیم فراری تمام شد تا آنها بتوانند به خوبی جایگاه خود را حفظ کنند. در این حین وشتاپن، فتل و رایکونن هر سه با مراجعه به پیتاستاپ اقدام به تعویض لاستیک و استفاده از نمونههای سریعتر سافت کردند. در حالی که مرسدس بنز رانندههای خود را در پیست نگه داشت تا همچنان از لاستیکهای مدیوم بهره ببرند.
در دور ۳۴ اینبار نوبت کارلوس ساینز از تیم رنو بود که به دیواره پیست برخورد کند و باز هم خودروی ایمنی به محدوده پیست آمد. البته عامل اصلی این تصادف رومن گروژان راننده تیم هاس بود، که در مسابقه هفته گذشته برای اولین بار توانست امتیاز کسب کند. گروژان که از ابتدای فصل جاری تاکنون تنها ۱۲ امتیاز (در مسابقه هفته گذشته) کسب کرده بود، با برخورد به عقب خودروی ساینز در دور ۳۴ حادثه آفرید تا بار دیگر خودروی ایمنی وارد پیست شود.
در ادامه لوئیس همیلتون که با تلاش زیاد خود را تا رده سوم بالا آورده بود، با استراتژی متفاوت رقبای خود مواجه شده بود و گاراژ تیم نیز به وی در خصوص سرعت کافی خودروی خود اطمینان خاطر میداد. پس از خروج خودروی ایمنی، خودروهای فراری بسیار سریع نشان میدادند و فتل رقابتی نزدیک با بوتاس و در ردهی پنجم رایکونن رقابتی نفسگیر با وشتاپن را آغاز کرده بود.
در دورهای پایانی هیجان مسابقه دوچندان شد؛ رانندگان تیم فراری پس از آخرین خروج خودروی ایمنی از پیست تلاش بسیاری از خود نشان دادند و با تحت فشار قرار دادن رانندههای مرسدس بنز و ردبول، توانستند ردههای اول و سوم را کسب کنند. همیلتون که دوست نداشت در پیست خانگی سیلورستون و مقابل ۳۴۰۰۰۰ هزار تماشاگر بازنده از میدان خارج شود، با فاصله ۲.۲۶۴ ثانیه نسبت به فتل آلمانی در جایگاه دوم قرار گرفت. رایکونن نیز با فاصله ۳.۶۵۲ ثانیه نسبت به همیلتون در رده سوم ایستاد تا تیم فراری پیروز رقابت نفسگیر گرندپری بریتانیا شود. در جدول نهایی گرندپری فرمول یک بریتانیا، بوتاس، ریکیاردو، هالکنبرگ، استبان اکن، فرناندو آلونسو، کوین مگنوسن و پیر گسلی در ردههای چهارم تا دهم قرار گرفتند.
در حال حاضر در جدول کلی رانندگان، سباستین فتل از تیم فراری با ۱۷۱ امتیاز در جایگاه نخست قرار دارد و همیلتون با ۱۶۳ امتیاز او را تعقیب میکند و کیمی رایکونن از تیم فراری نیز با ۱۱۶ امتیاز جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است. پس از این رانندگان، ریکیاردو با ۱۰۶، بوتاس با ۱۰۴ و وشتاپن با ۹۳ امتیاز در ردههای چهارم تا ششم قرار دارند.
در جدول تیمی نیز فراری با عملکرد عالی خود در دو هفته گذشته و عبور از سد مرسدس بنز، با ۲۸۷ امتیاز جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است. مرسدس بنز با ۲۶۷ امتیاز و ردبول نیز با ۱۹۹ امتیاز در رده دوم و سوم قرار گرفتهاند. تیمهای رنو، هاس، فورس ایندیا، مکلارن، تورو روسو، سائوبر و ویلیامز نیز به رتبههای بعدی بسنده کردهاند.
مرحله بعدی گرندپری فرمول یک فصل ۲۰۱۸ در کشور آلمان برگزار خواهد شد. برگزاری مسابقه بعدی فرمول یک در وطن فتل میتواند انگیزه خوبی برای تکرار قهرمانی فتل، یا بازگشت مجدد مرسدس بنز همراه باشد. این مسابقه روز یکشنبه ۳۱ تیر ماه در پیست هاکنهایم رینگ برگزار خواهد شد.
در ادامه شما را به تماشای لحظات حساس گرندپری فوقالعاده جذاب بریتانیا دعوت میکنیم.
گرندپری فرمول یک بریتانیا ۲۰۱۸
نظرات