افزایش فروش خودروهای برقی تا ۱۰ سال آینده ادامه دارد
طبق گزارش جدید انرجیا (Energeia) که با حمایت موسسه سرمایهگذاری انرژی پاک (CEFC) و آژانس انرژیهای تجدیدپذیر استرالیا (ARENA) انجام شده است، انتظار میرود که تا سال ۲۰۲۴ شعاع حرکتی و زمان شارژ خودروهای الکتریکی بیشتر شبیه خودروهای مجهز به پیشرانه احتراق داخلی شود. این امر میتواند مسیر رشد سریع خودروی برقی را تحریک کند.
موضوع این است که قیمت پایینتر، شارژ سریعتر و شبکه شارژ عمومی قوی، خودروهای الکتریکی را نسبت به محصولات احتراق داخلی تقویت میکنند. البته این مسئله زمانی اتفاق میافتد که در سراسر کشورهای جهان رخ دهد. انرجیا پیشبینی میکند که فروش خودروی الکتریکی تا ۱۰ سال آینده یا حتی قبل از ۲۰۲۷، به آهستگی رشد خواهد کرد. این سناریوی اصلی و بدون تلاش و حمایت بیشتر است.
آنطور که نشریه فایننشال ریویو (Financial Review) در استرالیا بیان میکند:
گزارش شرکت خدمات مشاورهای انرجیا میگوید فروش وسایل نقلیه الکتریکی (EV) طی یک دوره دو ساله به شدت افزایش مییابد؛ چنین موضوعی بر اساس بررسی صرفهجویی مصرف سوخت در مقایسه با هزینه اولیه خودروی الکتریکی به دست میآید. پس از این نقطه، آنها تسلط کاملی بر فروش وسایل نقلیه جدید خواهند داشت.
اگر دولت به تولید خودروی برقی و زیرساختهای آن یارانه اختصاص دهد (خودروسازان از این مسئله خوشحال خواهند شد)، فروش این محصولات تا اوایل سال ۲۰۲۱ افزایش خواهد یافت. خودروهای پلاگین هیبرید نیز تا سال ۲۰۳۰ قادر هستند که ۵۰ درصد از سهم فروش بازار را به دست آورند و تا سال ۲۰۵۰، حدود ۹۰ درصد از کل ناوگان حاضر در جادهها به خودروی برقی تبدیل خواهند شد.
این گزارش، نظر مدیر شرکت سرمایهگذاری انرژی پاک را نیز اضافه میکند:
استرالیاییها به طور سنتی در حال پیشروی به سمت فناوریهای جدید هستند، اما در مورد دستیابی به فناوری خودروی الکتریکی، ما عقبمانده هستیم. این تحقیق نشان میدهد که ما میتوانیم استفاده از خودروی برقی را به گونهای افزایش دهیم که مزایای زیادی برای رانندگان و همچنین محیط زیست به همراه داشته باشد. به این معنا که کاهش قیمت خودروی الکتریکی، حمایت از تولید مدلهای بیشتر و ایجاد شبکه شارژ باید در دستور کار قرار بگیرد.
واقعیت این است که حرکت به سمت دنیای خودروی الکتریکی در آینده اجتنابناپذیر خواهد بود. در حال حاضر شاهد هستیم که خودروسازان بزرگ دنیا به دنبال توقف تولید پیشرانه احتراق داخلی و خودروهای بنزینی هستند.
با توجه به وسعت و گستردگی بعضی کشورهای پهناور، مثل استرالیا، شارژ مجدد نگرانی اصلی برای خودروهای الکتریکی خواهد بود. در صورت فقدان زیرساخت مناسب شارژ عمومی برای خودروهای برقی، فروش چنین محصولاتی افزایش نخواهد یافت. بر خلاف برخی از کشورها که تراکم جمعیت زیادی دارند، استرالیا نسبتا تراکم جمعیتی پایین و گستردگی بالایی دارد؛ به این معنی که در حال حاضر بهرهبرداری و استفاده از زیرساخت مناسب، ممکن است چالشبرانگیز باشد.
خودروهای الکتریکی در حال حاضر تنها ۰.۱ درصد از سهم فروش محصولات جدید استرالیا vh در اختیار دارند، اما امید زیادی وجود دارد که این وضعیت دیر یا زود تغییر کند. یکی دیگر از دلایل این مسئله کمبود زیرساختهای شارژ در مسیرهای اصلی است. کارشناسان اعتقاد دارند که با حل مشکل زیرساخت، به سادگی میتوان شاهد رونق خودروهای برقی درسطح جهانی بود.
نظرات