نزدیک به ۳ سال است که جنسیس موتورز (Genesis Motors) بهعنوان برند لوکس و زیرمجموعهی گروه خودروسازی هیوندای، مستقل شده و در حال حاضر سه سدان در ابعاد مختلف در خط تولید خود دارد. صنعت خودروسازی دورانی را تجربه میکند که کراساورها و شاسیبلندها در صدر قرار گرفتهاند. جنسیس نیز بهزودی اولین کراساور لوکس خود را رونمایی میکند ولی در حال حاضر، تولید سدانهای لوکس در دستورکار این شرکت قرار دارد. سه مدل G70، G80 و G90 در خط تولید جنسیس قرار گرفتهاند که در این مطلب بامراجعه به مقالهی تهیه شده توسط تیم تحریریهی وبسایت موتورترند، مدل ۲۰۱۹ سدان G70 را بررسی میکنیم. G70 سدان لوکس و کامپکت کرهایها که با سواری اسپرت بهدنبال رقابت با محصولات آلمانی و ژاپنی مانند بیامو سری 3، مرسدسبنز C کلاس و اینفینیتی Q50 است. G70 پاییز سال ۲۰۱۷ رونمایی شد و پس از فروش در بازار کرهی جنوبی، تا چند هفتهی دیگر بهبازار آمریکا میرسد.
طراحی بدنه و کابین؛ در جستجوی اعتبار و اصالت
طراحی بدنهی جنسیس G70 ترکیبی از ویژگیهای اسپرت، منظم و لوکس است و حتی تیم طراحی جنسیس سعی در ایجاد نمایی بااصالت هم کردهاند. در واقع نمیتوان طراحی جنسیس G70 را یک خط مستقیم و مشخص توصیف کرد و بیشتر مانند نمودار وِن ریاضی است؛ اما واقعاً ترکیب تمام این ویژگیها بدون قربانی کردن یک بخش، ممکن است؟ نکات مثبت طراحی G70 و جنسیس بودن آن بهعنوانی برندی مستقل در نمای عقب و جانبی مشخص است. در واقع از این زوایا سدان کرهای مطمئن و کمی عضلانی بهنظر میرسد. اما در نمای روبرو، این موارد دیده نمیشود و تیم طراحی جنسیس باوجود خلق زوایای تهاجمی و اسپرت، ظاهری متفاوت را به بیننده تقدیم نکردهاند. باید گفت که با نگاه به نمای جلویی G70 میتوان الگوبرداری و نشانههایی از مدلهای تولیدی برندهای دیگر از اندازه تا طرح جلوپنجره پیدا کرد.
در مورد طراحی کابین نمیتوان با قاطعیت نظر داد، اما حداقل سادگی در آن امری مسلم است. سه دکمهی کنترلی بزرگ دایرهای شکل، مسئولیت ارتباط بین کاربر و سیستم تهویهی مطبوع دوگانه و سیستم گرمکن و سردکن صندلیها را برعهده گرفتهاند. درست در بالای این سه دایرهی بزرگ، ۸ دکمه بهصورت ردیف افقی جهت کنترل سیستم اطلاعات و سرگرمی در بین دکمههای تنظیم حجم صدا و موج رادیو جا خوش کردهاند که طرحی ساده، منظم و با دسترسی کاربری آسان است. البته نمایشگر ۸ اینچ اطلاعات و سرگرمی لمسی است و حتی بادستکش هم میتوان از آن استفاده کرد، اما وجود دکمههای کنترلی فیزیکی هم امتیازی مثبت برای طرفداران قدیمی محسوب میشود.
پیشرانه و عملکرد فنی؛ کافی اما عقبتر از رقبا
البرت بیرمن، مدیر سابق بخش موتوراسپرت M بیامو که حالا رئیس بخش عملکرد فنی جنسیس بوده رویکردی متفاوتی در G70 استفاده کرده است. بیرمن با رویکرد کمترین ولی بهترین، ترمز اصلی تیم خود را به توسعهی بهتر بخشهای اساسی خودرو معطوف کرده است. بیرمن معتقد است که بسیاری از ویژگیها، گجتهای و آپشنهای رنگارنگ عملکرد و حالت رانندگی که برندهای دیگر در خودروها قرار میدهند، چندان کاربرد عملکردی ندارند و حتی بیشتر افراد باوجود افزایش عملکرد فنی خودرو، از آنها استفاده نمیکنند. رویکرد بیرمن در G70 مناسب بوده و حتی در مدلهای پایه هم کیفیت سواری این سدان کرهای قابل توجه است. سیستم تعلیق گاه وبیگاه با تکانهای لحظهای کمی خودنمایی میکند اما در مجموع مثال زدنی است. فرمانوپذیری و بازخورد تایر با فرمان و راننده دقیقاً در تعادل کامل است و کرهایها در این بخش باموفقیت ویژگی لوکس و منظم را ترکیب کردهاند.
بخش فراوانی از ویژگی اسپرت جنسیس G70 متوجه پیشرانهی ۶ سیلندر V شکل ۳.۳ لیتری توئین توربوشارژ هیوندای لامبادا با قدرت ۳۶۵ اسب بخار (دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه) و گشتاور ۵۱۰ نیوتنمتر (از دورموتور ۱۳۰۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه) است. بهلطف این پیشرانه G70 اصلاً در سبقتگیری راننده را ناامید نمیکند و بر اساس گفتههای مدیران ارشد جنسیس، در ۴.۵ ثانیه رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تجربه میشود. ترمزهای استاندارد برند برمبو با دیسکهای ۱۳.۸ اینچ در جلو و ۱۳.۴ اینچ در عقب عملکرد قابل قبلوی نشان میدهند. مدل دیگر جنسیس G70 از پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ هیوندای تتا با قدرت۲۵۲ اسب بخار (دور موتور ۶۲۰۰ دور بر دقیقه) و گشتاور ۳۵۳ نیوتنمتر (از دو موتور ۱۴۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه) استفاده میکند. با اینکه این مدل قدرت کمتری دارد، اما از ویژگیهای دیگر جنسیس کم نشده است.
البته G70 مانند پیشرانههای ۲ لیتری آئودی A4 و مرسدسبنز C کلاس چابکی شروع حرکت را ندارد و تأخیر توربوشارژ آن هم کمی آزاردهنده است. جنسیس G70 با گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته و دستی ۶ سرعته و حتی دیفرانسیل لغزش محدود (LSD) عرضه میشود. سیستم تمام چرخ محرک (AWD) نیز در هر دو مدل ۳.۳ و ۲ لیتری در دسترس است؛ البته در مدل ۲ لیتری محور عقب، خبری از دیفرانسیل لغزش محدود نیست و باید بهعنوان آپشن خریداری شود. شاید بهصرفهترین و عینحال جذابترین مدل G70، نسخهی ۲ لیتری اسپرت با گیربکس دستی ۶ سرعته و چهار ترمز دیسکی برمبو باشد. سیستم اگزوز اسپرت، لنتهای ترمز بهتر، پیشرانهی ۲۵۵ اسب بخاری (۳ اسب بخار بشتر از مدل اتوماتیک ۲ لیتری) و البته تعویض دندههای دستی هر رانندهی اهل ذوق را راضی نگه میدارد. اما یک سؤال مهم در مورد این مدل نیز وجود دارد. اگر دوران سدانها سر آمده، چرا باید هزینهی اضافی برای تولید چنین مدلی آن هم با گیربکس دستی که مشتری آن در برابر مدل اتوماتیک کمتر است، انجام داد؟ درواقع اگر واقعاً سدانهای چهاردر رو به انقراض هستند، بدون شک در بیشتر کشورها، مدلهای مجهز به گیربکس دستی در خط مقدم خواهند بود.
جواب این سؤال کاملاً مشخص است؛ کسب اعتبار و اصالت. تولید چنین مدلی بر اساس تقاضای بازار و پیشبینی فروش بالا درنظر گرفته نشده است، تنها دلیل آن جذب سرسختترین و علاقهمندان حرفهای دنیای خودرو به برندی تازه تأسیس مانند جنسیس است. مقامات جنسیس طرفداران واقعی دنیای خودرو را در قالب افرادی که بهدنبال خرید، ارتقاء فنی و شخصیسازی خودرو هستند، تعریف میکنند؛ با این سیاست، قرار دادن پیشرانهی ۴ سیلندر توربوشارژ در کنار سیستم تعلیق استاندارد ترکیب جادویی طعمه برای این افراد است. این مدل بهخصوص از جنسیس G70 مختص این افراد ساخته شده است و درواقع برای بهینهسازی بیشتر افترمارکت فریاد میزند. اگر این روحیه و سیاست کرهایها در نمایندگیها و خدمات پس از فروش هم وجود داشته باشد، برند جنسیس خیلی زود به جایگاهی قابل توجه در بین علاقهمندان دنیای خودرو میرسد.
با اینکه بیرمن بر نبود آپشنهای رنگارنگ تأکید داشته، اما بههر حال در عصر حاضر وجود برخی از این موارد غیراجتناب است. سیستم تعلیق انطباقی یکی از این موارد در مدلهای اتوماتیک است اما واقعاً سفارش دادن آن ضروری نیست. در مدلهایی که از سیستم تعلیق انطباقی استفاده نمیکنند، حالتهای مختلف رانندگی متغیرهایی چون حساسیت گاز، تنظیمات فرماندهی و صدای اگزوز را تغییر میدهند. یکی از برجستهترین نکتههای تنظیمات جنسیس G70 قابلیت خاموش کردن کامل سیستم تقویت صدای اگزوز است؛ کرهایها با قرار دادن این آپشن در پیشروی راننده باسرعت بیشتری بهسمت اصالت و البته قلب طرفداران دنیای خودرو پیشرفتهاند. با تمام این تفاسیر، جنسیس G70 در بازار جهانی تنها نیست و بدون شک بهترین خودروی این کلاس هم نیست. آئودی A4 و بیامو سری 3 جزو بهترینهای بازار هستند و البته بهنظر بسیاری از کارشناسان، آلفارومئو جولیا بهترین خودروی این کلاس در حال حاضر بدون رقیب بهپیش میتازد. کرهای برای قرار گرفتن در کنار رقبای بزرگ اروپایی، با پیشنهادهای گارانتی معتبرو مدتدار ۳ ساله و ۵ ساله بهمیدان آمدهاند که نمیتوان انتظار برتری مطلق با این پیشنهادها داشت. از مشکلات قابل توجه جنسیس G70 میتوان به قدرت کم در دندههای سنگین، صندلیهای نهچندان راحت و حالت تنظیمات نامناسب سیستم کنترل کشش در مدلهای اتوماتیک نام برد.
قیمت پایه و رسمی جنسیس G70 برای بازار آمریکا هنوز اعلام نشده است. بر اساس محدودهی قیمتی بازار این کلاس از خودروها میتوان قیمتی حدود ۳۵ هزار برای مدل ۲ لیتری و بیش از ۵۰ هزار دلار برای مدل ۳.۳ لیتری تمام چرخ محرک را پیشبینی کرد.
کلام آخر
باتوجه به اهمیت این کلاس و رقابت شدید در آن، جنسیس میتواند با G70 اعتبار بیشتری کسب کند. تیم مهندسی جنسیس در بیشتر بخشها موفق عمل کرده است اما باید اعتراف کرد که در بازار امروز، کوچکترین کمکاریها بزرگترین نتایج را بهدنبال دارد؛ بهخصوص وقتی این بخش در طراحی بدنه معطوف باشد. جنسیس هنوز در اول راه است و باید برای کسب اعتبار و اصالت تلاش کند که G70 قدری در این پیشرفت دخیل خواهد بود. شاید با عرضهی دو کراساور لوکس و کوپهی اسپرت این برند تا سال ۲۰۲۰، کرهایها وضعیت بهتری در بازارجهانی پیدا کنند.
نظرات