تست تصادف پل استار 1؛ نمایش ایمنی بدنه فیبرکربن
پلاستار (Polestar) در حال آمادهسازی تولید اولین محصول خود است و بههمین دلیل میلیونها دلار برای راهاندازی خط مونتاژ، سایت تولید و ارزیابیهای مختلف سرمایهگذاری میکند. درواقع تولید نمونه نهایی Polestar 1 اکنون آغاز شده است و این شرکت از اولین نمونههای مونتاژی برای آزمایشهای تصادف استفاده میکند.
این اولین بار است که ولوو (Volvo) و پلاستار، پلیمر تقویت شده با فیبر کربن (Carbon Fiber) در خودرو آزمایش میکنند و به بررسی سناریوهای تصادف در شرایط واقعی میپردازند. بر خلاف بدنه فولادی استاندارد در خودرو، فیبر کربن انرژی برخورد و تصادف را با ترک خوردن و خرد شدن از بین میبرد، که به سطح جدید مهندسی نیاز دارد. در تست تصادف خودرو توجه ویژه در مورد نحوه واکنش مواد فیبر کربن به نیروهای شدید هنگام ضربه نیاز است.
پل استار با استفاده از این روش آزمایش جدید، توضیح میدهد که این شرکت میخواهد خودروهای تولیدی خود را برای چیزهایی که برنامهریزی نشدهاند (مانند تصادف)، آماده کند. نمونه نهایی ولوو پلاستار 1 در آزمایش تصادف با سرعتها و زوایای مختلف تحت بررسی قرار میگیرد.
جدیترین سناریو که توسط پلاستار شبیهسازی شده، برخورد پلاستار 1 به مانع ثابت از جلو با سرعت ۵۶ کیلومتربرساعت است. در این حالت بیشتر انرژی حاصل از ضربه تصادف توسط ساختار شاسی و بدنه خودرو جذب میشود. بقیه انرژی توسط پنلهای فیبر کربنی بدنه در داخل ساختار بدنه از بین میرود.
توماس اینگنلاث، مدیر اجرایی ارشد پلاستار در مورد تست تصادف توضیح میدهد:
ما واقعا از این آزمون تصادف هیجانزده شدیم. نحوه رفتار ولوو پلاستار 1 در اولین آزمایش تصادف ، پیش از انجام تست، برای ما کاملاً مشخص نبود. این نقطه مهمی در توسعه Polestar 1 به شمار میرود؛ ما باید بدانیم که ایدهها و محاسبات مربوط به ساخت این خودرو درست بوده است.
تست تصادف پلاستار 1 طی هفتههای آینده در مرکز ایمنی خودرو ولوو در گوتنبرگ سوئد ادامه خواهد داشت. مرکز ایمنی خودرو ولوو جایی است که میتوان شبیهسازی و تست تصادف تعداد زیادی خودرو را در شرایط واقعی بررسی کرد.