محصول جدید شرکت فرانسوی رنو با نام آرکانا (Arkana) در نمایشگاه خودروی مسکو ۲۰۱۸ رونمایی شد؛ آراکانا پرچمدار جدید رنو در بازار روسیه است که در کلاس کراساورهای کوپه قرار میگیرد. خودروهای شاسیبلند و کراساور با طرح کوپه معمولاً جزو محصولات لوکس آلمانی محسوب میشون، اما حالا با ورود شرکت فرانسوی رنو که بهتولید خودروهای اقتصادی و نهچندان گرانقیمت شهرت دارد، طرفداران این خودروها با گزینهی ارزانتری روبرو خواهند شد.
آرکانا کراساور کامپکت جدید رنو بوده که در طراحی آن از سقف مشابه مدلهای کوپه استفاده شده است. مدل رونمایی شده در مسکو، هنوز یک خودروی نمایشی و مفهومیاست اما بر اساس گفتههای مقامات رنو، شباهت دو مدل نهایی و نمایشی بسیار بالا خواهد بود. احتمالاً تغییرات اندک مدل تولیدی در آینههای جانبی بزرگتر و تزئینات بخشهای مختلف بدنه خلاصه میشود. هیچ تصویری از فضای داخلی آرکانا منتشر نشده است تا طراحان رنو فرصت بیشتری برای اتمام جزئیات کابین این کراساور کوپه داشته باشند. آرکانا در کلاس یا سگمنت C طبقهبندی خودروهای اروپایی قرار دارد؛ ظرفیت ۵ سرنشین، طراحی سقف کوپه مانند، ارتفاع بالای شاسی با گلگیرهای عریض از ویژگیهای این مدل رنو است. رنو با آرکانا قصد دارد زیبایی خودروهای سدان را با جذابیت مدلهای شاسیبلند ترکیب کند.
آخرین زبان طراحی رنو در نمای روبرو و جلوپنجره با چراغهای C شکل تمام LED، در بخش عقب با چراغهای LED باریک نواری و سراگزوزهای دوتایی و در نمای جانبی با رینگهای ۱۹ اینچی خودنمایی میکند. آرکانا بر اساس پلتفرم BO در رنو کپچر مخصوص بازار روسیه موسوم به Kaptur و داچیا داستر ساخته شده که درواقع نسخهی بزرگتر پلتفرم اروپایی کپچر (Captur) است. مشخصات فنی کامل رنو آرکانا اعلام نشده است اما این کراساور کوپه از سیستم انتقال قدرت تمام چرخ محرک (AWD) با توانایی قابل قبول حرکت در مسیرهای آفرود استفاده میکند. مقامات رنو در نمایشگاه خودروی مسکو ۲۰۱۸ اشاره کردند که ایدهی اصلی آرکانا پس از بررسی بازار خودروی روسیه و مشاهدهی محبوبیت بالای خودروهای سدان و فروش در حال رشد شاسیبلندها ایجاد شده است. آرکانا که در فرانسه طراحی شده با الهام از واژهی لاتین آرکانوم (Arcanum) بهمعنی «محرمانه» نامگذاری شده است. رنو آرکانا سال ۲۰۱۹ به بازار روسیه و سپس در کشورهای دیگر عرضه میشود؛ بر اساس گفتههای مقامات رنو، آرکانا در کشورهای مختلف با تغییرات متنوع همراه خواهد بود و بنابراین، احتمالاً نسخهی بازار روسیه با اروپا که هنوز تولید آن رسماً تأیید نشده، متفاوت است.
کراساور کوپهی آرکانا اولین قدم بزرگ رنو برای گسترش قابل توجه بازار خود در روسیه و دستیابی به هدف فروش جهانی سالانه ۵ میلیون خودرو تا سال ۲۰۲۲ است. گروه خودروسازی رنو حدود ۲۸ درصد بازار روسیه را با فروش ۴۴۸ هزار و ۲۷۰ دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۷، تصاحب کرده است. رنو ۲۵ درصد سهام خودروسازی آفتوواز روسیه (Avtovaz)، شرکت مادر برند لادا (Lada) را در اختیار دارد.
نظرات