ثبت نمایندگی و واردات لاستیک چینی آزاد شد
ثبت نمایندگی تایرهای چینی و تمدید نمایندگی این شرکتها که در آخرین ماههای وزارت وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت ممنوع اعلام شده بود، پس از کاهش تایر مورد نیاز بازار کشور، با رضایت مسئولان این وزارتخانه آزاد شد.
صنعت چین مانند بسیاری از رشتههای دیگر، در حال حاضر برندهای متعددی در صنعت تایرسازی خودروهای سواری و تجاری روانه میدان رقابت جهانی کرده است؛ اما در بسیاری از کشورها، این تایرها به دلیل مشخصات عملکردی ضعیف با استقبال چندانی مواجه نشده و از کسب سهم مناسب در بازار عقب ماندهاند.
پیش از این مرکز امور اصناف و بازرگانان به دستور وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت، ثبت هرگونه برند جدید لاستیک چینی را ممنوع کرده بود و حتی شرکتهای صاحب نام تولید تایر چین هم پس از اتمام اعتبار گواهی نمایندگیهایشان نمیتوانستند برای تمدید گواهینامه مرکز امور اصناف اقدام کنند. اما این روزها با بالا رفتن بیرویه قیمت انواع لاستیک در بخش رادیال سواری و باری- اتوبوسی، وزارت صمت با تمدید مجوز نمایندگی این شرکتها موافقت کرده است، تا بار دیگر تایرهای چینی اجازه ورود به بازار ایران پیدا کنند.
برخی کارشناسان بازار معتقدند این روزها بازار تایرهای وارداتی به ویژه برندهای کرهای و ژاپنی شاهد افزایش قیمت هستند؛ به گونهای که در برخی مدلها و سایزها به شکلی غیر معقول افزایش قیمت رخ داده است. افزایش قیمت لاستیک به این دلیل است که لاستیکسازان مطرح دنیا از اروپا، ژاپن و حتی کره جنوبی، بازار کشور را به دلیل تحریمهای آمریکا و ترس از دست دادن بازار بزرگ این کشور ترک کردهاند.
مسئولان وزارت صنعت تصمیم جدیدی گرفتند، که باعث خواهد شد برندهای جدید تایر چینی که حاضر به ارسال محصولات خود به بازار ایران هستند، مجوز نمایندگی بگیرند و برندهایی که در گذشته در ایران نمایندگی داشته و به دلیل تمدید نشدن اعتبار نمایندگیشان قادر به همکاری با ایران نبودند، نیز بتوانند پس از تمدید مجوزها بار دیگر محصولات خود را از طریق نمایندگان ایرانی خود به کشور صادر کنند.
در سه ماهه گذشته صنعت تایر کشور دچار مشکلات شدیدی از جمله کمبود مواد اولیه است؛ دلیل اصلی این موضوع، نبود ارز برای تهیه مواد اولیه جهت مصرف تولیدکننده داخلی عنوان میشود. تامین جنس در بازار امروز به یکی از معضلات صنف لاستیک تبدیل شده به طوری که یکی از نکات افزایش قیمت، کمبود لاستیک و تزریق نشدن به موقع آن در بازار است.
تصمیم وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت برای عدم اعطای نمایندگی جدید و تمدید نمایندگی برندهای لاستیکساز چینی تنها با هدف حمایت از صنعت تایرسازی کشور گرفته شده بود؛ متاسفانه با توجه اتفاقات اخیر و عدم تامین به موقع مواد اولیه تایرسازان، کشور با کاهش تولید و کمبود این کالا در بازار روبهرو شد.
برآوردهای رسمی نشان میدهد که ظرفیت تایرسازان ایرانی برای تامین تمام نیازهای بازار لاستیک کشور کافی نیست و از این رو جهت تامین این کالای حیاتی برای صنعت حمل و نقل، نیاز به واردات تایر به کشور وجود دارد؛ اما در نهایت باید تاکید کرد که مجموع این تغییرات ماحصلی جز افزایش قیمت تایرهای داخلی و جایگزین شدن برندهای مطرح ژاپنی و اروپایی توسط رقبای چینی نداشته است. در نهایت هر دو تغییر نیز به ضرر مصرفکننده نهایی تمام خواهد شد؛ به خصوص که تایرهای چینی هنوز از نظر مشخصات ایمنی و استانداردهای صنعتی در بسیاری کشورها با محدودیت عرضه مواجه شدهاند.