شیشه جلوی مجهز به واقعیت افزوده، چگونه خواهد بود؟

چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
پورشه و هیوندای سرمایه‌گذاری سنگینی بر استفاده از فناوری واقعیت افزوده در شیشه جلو خودرو کرده‌اند. این طرح، فضای روبروی راننده را به محیط بازی‌های کامپیوتری، شبیه خواهد کرد.
تبلیغات

خودروهای آینده می‌توانند دارای شیشه جلو مجهز به صفحه نمایش واقعیت افزوده (Augmented Reality) باشند تا شبیه به طرح مفهومی موجود در فیلم سینمایی گزارش اقلیت (ساخته استیون اسپیلبرگ) رنگ واقعیت ببخشند؛ این موضوع با سرمایه‌گذاری سنگین پورشه و هیوندای، طی سال‌های آینده محقق خواهد شد. این خودروسازان همراه با JVC، کنوود، علی‌بابا (Alibaba)، کنسرسیوم صندوق دارایی‌های مستقل و چاینا مرچنتس کپیتال، ۸۰ میلیون دلار در شرکت سوئیسی وی‌ری (WayRay) سرمایه‌گذاری کرده‌اند. 

Porsche Hyundai WayRay Augmented Reality / واقعیت افزوده پورشه هیوندای وی‌ری

وی‌ری در سال ۲۰۱۲ در زوریخ سوئیس تاسیس شد و از شیشه‌های واقعیت افزوده در تمام صنایع استفاده می‌کند. با این حال، تمرکز وی‌ری تا حد زیادی در دنیای خودرو است. این نشان‌دهنده تمایل خودروسازان برای سرمایه‌گذاری در فناوری واقعیت افزوده است؛ از جمله این شرکت‌ها می‌توان به SAIC موتور، پورشه و هیوندای اشاره کرد. در عین حال، علی‌بابا نیز که در زمینه فناوری خودروی خودران سرمایه‌گذاری می‌کند از کاربرد واقعیت افزوده در خودرو استقبال کرده است. فورد هم که قصد دارد جای خود را در بازار چین مستحکم کند، تمایل زیادی برای سرمایه‌گذاری روی فناوری واقعیت افزوده دارد.

Porsche Hyundai WayRay Augmented Reality / واقعیت افزوده پورشه هیوندای وی‌ری

فناوری واقعیت افزوده WayRay، علائم و تصاویر مجازی روی شیشه جلو خودرو نمایش می‌دهد تا آن‌ها را ترکیب شده با دنیای واقعی ببینیم. این شرکت ادعا می‌کند که سیستم واقعیت افزوده از نوعی سیستم افکنش (Projection System) کوچک‌تر در مقایسه با نمایشگرهای هدآپ که اکنون خودروسازان استفاده می‌کنند، بهره می‌برد و تقریبا در هر مدل خودرویی می‌تواند نصب شود. عناصر واقعیت افزوده (AR) می‌تواند بسته به نیازهای سازنده خودرو، برای راننده و مسافر قابل مشاهده باشد.

Porsche Hyundai WayRay Augmented Reality / واقعیت افزوده پورشه هیوندای وی‌ری

عکس‌های تبلیغاتی این شرکت نشان می‌دهد که سیستم واقعیت افزوده وی‌ری جلوه‌های واقعی شبیه به بازی‌های ویدئویی مانند مسیر مسابقه، نقاط ترمز، سرعت و زمان ایجاد می‌کند. این دستاورد بسیار شبیه امکانات موجود در بازی فورزا موتوراسپرت (Forza Motorsport) به نظر می‌رسد. در شرایط واقعی، شیشه جلو خودرو می‌تواند مواردی مانند مناطق مسکونی و نقاط مجاز برای پارک را نشان دهد.

وی‌ری از زمان تأسیس در سال ۲۰۱۲، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار روی فناوری واقعیت افزوده سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت اکنون می‌تواند سیستم‌های نوری هولوگرافیک، سخت‌افزار و نرم‌افزار مورد نیاز برای واقعیت افزوده را تولید کند. گام بعدی WayRay، افتتاح یک کارخانه جدید در آلمان است.

Porsche Hyundai WayRay Augmented Reality / واقعیت افزوده پورشه هیوندای وی‌ری

فناوری واقعیت افزوده وی‌ری هنوز در هیچ وسیله نقلیه برای خریداران در دسترس نیست؛ اما برخی قابلیت‌های آن قبلا در همکاری با هارمن (غول سیستم صوتی خودرو زیرمجموعه سامسونگ) و همچنین از طریق پروژه آزمایشی با پورشه در اوایل سال جاری، به نمایش گذاشته شده است.

Porsche Hyundai WayRay Augmented Reality / واقعیت افزوده پورشه هیوندای وی‌ری

لوتز میشکه، عضو هیئت مدیره پورشه در این زمینه گفت:

تیم وی‌ری دارای تخصص منحصربفرد و جامع در زمینه مهندسی فضا، سخت‌افزار و توسعه نرم‌افزاری است. ما متقاعد شده‌ایم که با سرمایه‌گذاری روی فناوری واقعیت افزوده وی‌ری، قادر خواهیم بود تا راه‌حل‌های سفارشی به مشتریان پورشه ارائه دهیم. به همین دلیل است که ما این تصمیم سرمایه‌گذاری استراتژیک را اتخاذ کردیم.
Porsche Hyundai WayRay Augmented Reality / واقعیت افزوده پورشه هیوندای وی‌ری

اگرچه صنعت خودروسازی به عنوان حیطه اصلی فعالیت وی‌ری مطرح می‌شود، اما این شرکت اهدافی فراتر از صنعت خودرو دارد. وی‌ری با جذب سرمایه‌گذاری قصد دارد تا به بخش‌های متنوع صنعتی بپردازد، که می‌تواند به معنای استفاده از این تکنولوژی در صنعت ساختمان نیز باشد. شیشه هوشمند واقعیت افزوده، در حال حاضر صنعتی رو به رشد است که از جمله کاربردهای آن در ساختمان، می‌توان به نمایش اطلاعاتی از قبیل زمان غروب آفتاب و پیش‌بینی آب و هوا اشاره کرد. 

Porsche Hyundai WayRay Augmented Reality / واقعیت افزوده پورشه هیوندای وی‌ری

بسیاری از شرکت‌ها، واقعیت افزوده را به عنوان آینده دنیای خودرو نام‌گذاری کرده‌اند؛ زیرا این فناوری روشی برای ارائه اطلاعات بیش‌تر در مقابل رانندگان، بدون نیاز به نگاه کردن به داشبورد دیجیتال یا صفحه نمایش سیستم اطلاعاتی و سرگرمی فراهم می‌کند. طی نمایشگاه کانسومر الکترونیکس (Consumer Electronics) در سال ۲۰۱۵، هیوندای نسخه‌ای از فناوری واقعیت افزوده رونمایی کرد که می‌توانست فلش‌هایی برای اشاره به مسیرهای ناوبری نمایش دهد؛ علاوه بر این، فناوری واقعیت افزوده هیوندای می‌توانست که نقاط کور دید راننده و هشدارهای مربوط به فاصله ایمن برای رانندگی را نیز به نمایش بگذارد. اپل نیز حق امتیاز انحصاری سیستمی مشابه را ثبت کرده که قادر به گرفتن اطلاعات ناوبری از گوشی آیفون (iPhone)، ارسال آن به سیستم اطلاعاتی و سرگرمی خودرو و نمایش اطلاعات مربوط روی شیشه جلو است.

وی‌ری ۲۵۰ کارمند در سراسر جهان دارد که در دفاتر سوئیس، ایالات متحده آمریکا، چین و روسیه فعال هستند. همان‌طور که قبلا اشاره شد، وی‌ری به زودی کارخانه جدیدی در آلمان افتتاح می‌کند. این شرکت ارزیابی دقیقی از بودجه و سرمایه جذب شده خود ارائه نکرده است، اما به نظر می‌رسد که وی‌ری قصد دارد تا سال ۲۰۱۹ به میزان سرمایه‌گذاری ۱ میلیارد دلاری دست یابد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات