کاهش فروش چشمگیر کامارو در مقابل موستانگ
مجموع فروش خودروهای اسپرت آمریکایی در حال کاهش است؛ با این حال شورولت کامارو کاهش فروش بیشتری را نسبت به رقبای خود تجربه میکند. این موضوع باعث شد تا شورولت قیمت نسخه پایه از کامارو را به ۲۵،۹۹۵ دلار کاهش دهد.
شورولت همچنین قیمت نسخههای تقویتشده ۲۰۱۹، شامل مدلهای 1LT و 2LT را کاهش داده است مدل جدید Turbo 1LE دارای پیشرانه ۲.۰ لیتری چهار سیلندر مجهز به توربوشارژر و چند ویژگی مخصوص رانندگی پیست است.
این شرکت امیدوار است که قیمت پایینتر باعث افزایش فروش نسبت به رقبایی مانند دوج چلنجر و فورد موستانگ شود؛ شورولت کامارو از سال ۲۰۱۵ با کاهش آمار فروش روبرو شد و این مسئله همچنان ادامه دارد.
ال اپنهایزر، مهندس ارشد کامارو گفت:
صادقانه بگویم، آنها (به خصوص فورد موستانگ) سهمیه ما از فروش در بازار را تصاحب کردند. قیمت پایینتر برای یک خودروی اسپرت مجهز به پیشرانه چهار سیلندر؛ این چیزی است که باعث افزایش بخش عمدهای از فروش موستانگ شد و به همین دلیل ضرورت دارد که ما نیز استراتژی قیمتگذاری خود را بهبود ببخشیم. ما قصد داریم با آنها شاخ به شاخ شده و در نهایت پیروز شویم.
فروش کوپه اسپرت شورولت کامارو از ابتدای امسال تاکنون ۲۸ درصد کاهش یافته است و این شرکت در تیر ماه امسال ۲۹،۵۵۱ دستگاه فروش داشت. فورد طی همین دوره زمانی در سال جاری، ۴۸،۳۶۲ دستگاه موستانگ فروخته است.
از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴، فروش شورولت کامارو بر فورد موستانگ غالب شد. با این حال از سال ۲۰۱۵ و با معرفی مدل کاملا جدیدی از فورد موستانگ، شرایط کاملا تغییر کرد و کامارو هیچ وقت نتوانست در فروش از موستانگ پیشی بگیرد. در سال ۲۰۱۵، فورد ۱۲۲،۳۴۹ دستگاه موستانگ به فروش رساند؛ نزدیک به ۴۰،۰۰۰ دستگاه بیشتر از سال ۲۰۱۴ که در مقایسه با ۷۷,۵۰۲ دستگاه شورولت کامارو در همان سال، خیلی بیشتر است.
موستانگ جیتی (Mustang GT) و کامارو اساس (Camaro SS)، محبوبترین مدلهای سری خود هستند، اما آنها آمار فروش بالایی در مقایسه با دیگر محصولات برند سازنده، ندارند. بسیاری از مردم این سبک خودرو را به دلیل بهرهگیری از پیشرانه خورجینی هشت سیلندر، هزینه بیمهی منطقی، بازار مناسب برای فروش و مصرف بنزین مهقول ترجیح میدهند. در این زمینهها، فورد برتری قابل توجهی دارد و با ارائه موستانگ به قیمت زیر ۳۰،۰۰۰ دلار، توانست در آمار فروش از شورولت کامارو سبقت بگیرد.
استیو ماجوروس، مدیر بازاریابی شورولت میگوید:
بخش زیادی از فروش بخش خودروی اسپرت در محدوده قمیت متوسط به پایین اتفاق میافتد؛ ما با ارائه شورولت کامارو SS کار بسیار بزرگی انجام دادیم، اما واقعیت این است که مشتریان بیشتر ترجیح میدهند مالک یک خودروی اسپرت عالی با قیمت کمتر از ۳۰ هزار دلار شوند. نکته اصلی در افزایش فروش فورد موستانگ همین است و ما نیز قصد داریم کار مشابهی انجام دهیم.
البته قیمت تنها عامل اصلی کاهش فروش شورولت کامارو نیست. دید رو به بیرون و ظاهر طراحی ضعیف نیز میتواند از جمله عوامل کاهش فروش باشد که در کنار قیمت، نقش مهمی بازی میکنند. رقابت (در طراحی ظاهری) برای جلب رضایت مشتری و عرضه محصولات ارزانقیمت، میتواند باعث اقبال بیشتر مشتریان به سمت شورولت کامارو شود. آمار فروش کامارو طی سال جاری با کاهش قابل توجهی روبهرو شد که تقریبا ۳ برابر کمتر از متوسط خودروهای اسپرت است. مقامات این شرکت امیدوارند که عرضه مدل توربو 1LE جدید (با قیمت ۳۰،۹۹۵ دلار) به بهبود حضور شورولت کامارو در بازار کمک کند.