طرح جدید فورد؛ استفاده از گرافن برای کاهش صدای پیشرانه

سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
برای اولین بار در صنعت خودروسازی، فورد از نانوماده دو-بعدی گرافن در تولید برخی قطعات مدل‌های F-150 و موستانگ استفاده می‌کند.
تبلیغات

تلاش برای کاهش صدای ناخواسته از پیشرانه در خودروساز آمریکایی فورد به سطح جدیدی رسیده است. مقامات این شرکت آمریکایی به تازگی اعلام کردند که برای اولین بار در صنعت خودروسازی، از نانوماده دو-بعدی گرافن (Graphene) در زیر کاپوت خودروهای تولیدی خود استفاده خواهند کرد.

گرافن در بسیاری از صنایع، مانند رنگ، باتری و تلفن همراه، ماده‌ای معجزه‌آسا نامیده می‌شود و در صنعت خودروسازی برای استفاده در رنگ، پلیمر و باتری خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما برای فورد، این ماده در پوشش‌ ریل سوخت، پمپ‌ها و جلوی پوشش پیشرانه خودرو استفاده می‌شود. فورد از گرافن برای کاهش سروصدای پیشرانه بهره خواهد گرفت، تا صدای کمتری وارد کابین شود.

Ford Graphene / فورد گرافن

در سال ۲۰۱۴، فورد با قطعه‌سازان Eagle Industries و XG Sciences برای استفاده از ترکیب گرافن و فوم همکاری کرد. با استفاده از گرافن و فوم، کاهش ۱۷ درصدی در سروصدا، بهبود ۲۰ درصدی در خواص مکانیکی و بهبود ۳۰ درصدی خواص دوام حرارتی به‌‌دست آمد. به طور معمول با کاهش نویز، بر وزن قطعات نیز افزوده می‌شود؛ اما فورد مقدار بسیار کمی گرافن استفاده می‌کند و فوم نیز وزن بسیار کمی دارد.

Ford Graphene / فورد گرافن

گرافن تقریبا ۲۰۰ برابر از فولاد قوی‌تر است، که باعث استقامت بیش‌تر قطعات ساخته شده از آن می‌شود. با این حال استفاده از گرافن در هر زمینه‌ای، توجیه اقتصادی ندارد. فورد اکنون با مشارکت قطعه‌سازان برای استفاده از گرافن در بیش از ۱۰ قطعه متعلق به پیشرانه، همکاری می‌کند. در آینده هر اتفاقی ممکن است رخ دهد؛ به خصوص این‌که مهندسان به دنبال باتری‌های گرافنی هستند تا جایگزین باتری‌های لیتیوم-یون موجود در خودروهای الکتریکی امروزی شوند. گرافن ماده نسبتاً جدیدی در صنعت است، زیرا اولین بار در سال ۲۰۰۴ شناخته شد.

BAC MONO

خودروی اسپرت مونو BAC در سال ۲۰۱۶ با پنل‌های بدنه ساخته شده از گرافن عرضه شد؛ همچنین گرافن سبک‌تر و قوی‌تر از فیبر کربن است، اما این ماده برای تولید تائید نشد. پیکاپ فورد F-150 و موستانگ اولین خودروهایی هستند که تا پایان سال از گرافن برای پوشش پیشرانه استفاده خواهند کرد. در نهایت فورد قصد دارد که از این ماده در خودروهای بیش‌تری استفاده کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات