پوشش زومیت از سما 2018؛ بزرگترین نمایشگاه تیونینگ خودرو
از سال ۱۹۹۰ تا امروز، هر سال شرکتهای تولیدکنندهی تجهیزات افترمارکت، برندهای تیونینگ، خودروسازان، کارگاههای کوچک شخصی خودرو و تمام علاقهمندان دنیای تیونینگ در مرکز همایشهای لاسوگاس آمریکا، گردهم میآیند.
سما ( SEMA) بهعنوان بزرگترین نمایشگاه تیونینگ، شخصیسازی و قطعات افترمارکت دنیا از سال ۱۹۶۷ پس از شکلگیری انجمن تجارت قطعات ویژه (Specialty Equipment Market Association) در سال ۱۹۶۳، شکل گرفت. این نمایشگاه در سالهای اول تأسیس، تنها چهاربار از سال ۱۹۶۷ تا آغاز دههی ۱۹۹۰ برگزار شد اما بعد از آن، هر سال میزبان عاشقان تیونینگ بوده است.
نمایشگاه سما ۲۰۱۸، از امروز تا آخر هفته، جمعه ۱۱ آبان ماه، محل نمایش جدیدترین محصولات سفارشی انواع برندها و پروژههای شخصی است. نکتهی مهم چند سال اخیر سما، حضور پررنگ خودروسازان مشهور جهان و ارائهی نمونههای منحصربهفرد با همکاری شرکتهای تیونینگ است. امسال هم انواع خودروهای ژاپنی، کرهای، اروپایی و آمریکایی در مدلهای مختلف سدان، هاچبک، کوپه، کروک، شاسیبلند، کراساور، وانت پیکاپ و ... قهرمانان اصلی SEMA خواهند بود. بهدلیل اهمیت بالای این نمایشگاه، زومیت پوشش گستردهای از SEMA 2018 خواهد داشت. علاقهمندان دنیای تیونینگ، از امروز تا آخر هفته، منتظر اخبار جذاب جدیدترین محصولات تیونرها از زومیت باشند. اما در این مطلب، بخشی از مدلهایی که وجود آنها در سما قطعی است را بررسی میکنیم.
ژاپنیها؛ تیونینگ مدلهای اسپرت کلاسیک و مدرن
بدون شک بخش بزرگی از سما ۲۰۱۸، مانند تمام نمایشگاههای تیونینگ بزرگ جهان، در اختیار خودروهای ژاپنی، بهخصوص مدلهای اسپرت دهه ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ است. قطعهسازان و تیونرها، جدیدترین محصولات خود را با پیشکسوتان دنیای تیونینگ خودرو، بهنمایش خواهند گذاشت. البته در کنار خودروها، تولیدکنندگان قطعات افترمارکت ژاپن که همیشه باکیفیتترین محصولات را عرضه کردهاند، به سراغ مدلهای جدید و حتی محصولات خودروسازان خارج از کشور خورشید تابان هم میروند. تاکنون، حضور هوندا با سیویک تایپ R مسابقهای و کراساور پایلوت، نیسان با نسخهی ویژه و ۴۰۰ اسب بخاری 370Z و لکسوس با 500 F Sport تأیید شده است.
خودروسازان ژاپنی در کنار قطعهسازان افترمارکت، تیونرها و پروژههای خانگی ژاپنی، بسیار کم تعداد هستند. انواع محصولات جدید برندهای اصیل این کشور نظیر Advan، APEXi، ASR، ACT Clutch، B&M Shifters، Fujitsubu، Enkei Wheels، HKS، Greddy، K&N، Mishimoto، KW، Mutegi، Mugen، Blitz، RAYS، 5ZIGEN، YOKOHAMA، TOYO TIRES، RWB، Liberty Walk، Rocket Bunny و ... روی مدلهای مختلف قدیمی و جدید مثل نسخههای مختلف نیسان GT-R، مزدا RX7 و RX8، میتسوبیشی لنسر اوُلوشن، تویوتا سوپرا، سوبارو ایمپرزا، هوندا سیویک، هوندا NSX، نیسان 350Z و 370Z و ... نمایش داده میشوند. کازونوری یامائوچی، خالق سری بازیهای ویدئویی گرن توریزمو (Gran Turismo) نیز مانند سالهای گذشته در سما ۲۰۱۸ حضور پیدا میکند تا بهترین خودروهای این نمایشگاه در قالب Gran Turismo Awards انتخاب شوند.
اروپاییها؛ نمایش محصولات جدید با کمک قطعات ژاپنی
برخلاف خودروسازان ژاپنی و آمریکاییها، اروپاییها چندان به تیونینگ و شخصیسازی اهمیت نمیدهند؛ البته مردم این منطقه، نظر دیگری دارند. تیونرهای اروپایی با استفاده از قطعات افترمارکت ساخت ژاپن در قوای فنی، رینگ و کیت بدنه، محصولات بیامو، آئودی، فولکس واگن، لامبورگینی، مکلارن، فراری، جگوار، پورشه و مرسدس بنز را بهشیوهی خود شخصیسازی میکنند.
آمریکاییها؛ خودروهای بزرگ با پیشرانههای بزرگ
خودروسازان و تیونرهای آمریکایی هرسال در خانه نمایش قابل توجهی دارند. امسال هم سما ۲۰۱۸ با انواع محصولات متفاوت فورد، رم، دوج، شورولت و حتی کادیلاک باشکوه برگزار میشود. تاکنون مدلهای جدید فورد موستانگ، وانت سری F، شورولت کامارو، رم 1500، فورد رنجر، و فورد GT در سما ۲۰۱۸ تأیید شده است. علاوهبر این، کن بلاک رانندهی مشهور ویدئوهای جیمکانا (Gymkhana) با تعدادی از خودروهای خاص خود نظیر وانت جدید هونیتراک و موستانگ هونیکورن، در نمایشگاه حضور خواهد داشت.
کرهایها؟
خودروسازان کرهای، در دنیای تیونینگ چندان مورد نظر نیستند؛ اما کیا با همکاری تیونر آمریکایی DUB، نمونهای متفاوت از سدان لوکس K900 و استینگر GT را به سما ۲۰۱۸ میآورد. باید دید که نظر علاقهمندان و قطعهسازان در مورد خودروهای کرهای تغییر میکند یا نه.