پاسخ‌های متناقض‌ به موضوع افزایش قیمت خودرو

شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
در حالی‌که وزیر صنعت، افزایش قیمت خودروهای داخلی را قانونی می‌داند؛ سخنگوی سازمان تعزیرات بر غیر قانونی بودن افزایش قیمت‌ها توسط خودروسازان، تاکید می‌کند.
تبلیغات

مدتی قبل در مطلبی با عنوان داستان قیمت‌ گذاری خودرو و آشفته‌بازار این محصول در ایران به این موضوع اشاره کردیم که مسئول واقعی قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژ داخل و نظارت بر آن، مشخص نیست. پس از تحریم‌های امریکا و کاهش ارزش پول ملی ایران، بازار خودروی کشور به آرامش نرسید. حالا، از سازمان حمایت از مصرف کننده گرفته تا نمایندگان مجلس، شورای رقابت و حتی شخص رئیس جمهور به این موضوع واراد شده‌اند؛ اما کلاف سردرگم قیمت‌گذاری برای خودروهای داخلی، در حال تبدیل شدن به بحرانی بزرگ برای یکی از مهمترین صنایع کشور است.

وانت تندر نود ال نود L90

ایران خودرو رسما اعلام کرد از امروز شنبه ۱۷ آذرماه ۱۳۹۷، چهار محصول شامل دانگ فنگ S30 ،پ‍‍ژو پارس اتوماتیک ، وانت آریسان و تندر وانت به ترتیب با قیمت‌های ۱۴۱ میلیون، ۸۳ میلیون، ۳۶ میلیون و ۷۷ میلیون تومان فروخته می‌شوند. این شرایط، برای بسیاری از مردم و کارشناسان، آغازی بر روند افزایش قیمت برای تمامی خودروهای مونتاژ ایران است؛ اما مسئولان دولتی از نهادهای مختلف، واکنش‌هایی جالب و تا حدودی متناقض، نسبت به آن داشته‌اند.

کپی لینک

ایران خودرو: چهار محصول، مشمول قیمت‌گذاری نیستند

ایران خودرو

مصطفی خان کرمی، معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو می‌گوید:

قیمت گذاری چهار محصول ایران خودرو با توجه به حدود قیمت رقابتی و وجود رقبای کافی در بازار از مدت ها قبل، مشمول قیمت گذاری شورای رقابت نبوده و همچون گذشته توسط خودرو ساز صورت گرفته است، بدیهی است قیمت گذاری خودروهای مشمول، توسط ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت اعلام خواهد شد.فروش "تحویل فوری" چهار محصول ایران خودرو با قیمت جدید در راستای تنظیم و کنترل بازار صورت گرفته است.  امروز فروش اینترنتی ایران خودرو برای چهار محصول S30 ،پ‍‍ژو پارس اتومات ، وانت آریسان و تندر وانت آغازشد.  روند فروش ایران خودرو در هفته های آینده با کاهش پنج درصد زیر قیمت اعلام شده پیش فروش صورت گرفته امروز، مجددا اعلام خواهد شد.
کپی لینک

 وزیر صنعت: افزایش قیمت خودرو غیرقانونی نیست

رضا رحمانی وزیر صنعت

رضا رحمانی ظهر امروز در حاشیه سفر خود در گفت‌وگو با خبرنگاران در ارتباط با افزایش قیمت خودروی تعدادی از محصولات شرکت ایران خودرو اظهار داشت:

نمی‌شود این قیمت‌گذاری را غیرقانونی دانست، اما در بحث خودرو، سازمان حمایت مسؤول است و خودشان باید توضیح بدهند. بخشی از خودروها مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت بوده‌اند که دولت در آن ورود دارد اما بخشی که خارج از مصوبه شورای رقابت است، فرایندی دارد و آنالیز قیمت را سازمان حمایت می‌گیرد و بررسی کارشناسی می‌کند و قیمت‌هایی هم که ایران خودرو اعلام کرده، خارج از شمول قیمت‌گذاری است.اگر تحریم در بخش‌هایی محدودیت ایجاد کرده، اما در جاهایی هم فرصت‌هایی برای کشور فراهم‌کرده است؛ به طور مثال افزایش نرخ ارز، صادرات را به خصوص در تولید پوشاک و لوازم خانگی توجیه‌پذیرتر کرده است.
کپی لینک

 سازمان تعزیرات حکومتی: افزایش قیمت محصولات ایران خودرو غیرقانونی است

  سیدیاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی افزایش قیمت تعدادی از محصولات شرکت ایران خودرو را غیرقانونی و گران فروشی خواند و گفت:

براساس اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، هرگونه افزایش قیمتی باید از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان اعلام شود و چون هنوز نرخ رسمی از سوی این سازمان اعلام نشده است، هرگونه افزایش قیمت گرانفروشی محسوب می‌شود.
کپی لینک

 سازمان حمایت از مصرف کننده: می‌خواهیم بازار را رصد و سپس واکنش نشان دهیم

شاید عجیب‌ترین واکنش به موضوع افزایش قیمت خودروهای داخلی، به سخنان امروز عباس تابش، رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده مربوط شود. او در مصاحبه با خبرنگاران گفت:

سازمان حمایت هیچ‌گونه مجوز افزایش قیمت رسمی و غیر رسمی برای هیچ خودروسازی صادر نکرده است. سازمان حمایت مسئول برآورد قیمت تمام شده خودروهای مشمول قیمت گذاری بوده است که این کار را انجام داده و نهایی شده است و این هفته نتیجه این بررسی‌ها به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌شود. خودروهایی که قبل از افزایش قیمت، قیمت آنها زیر ۴۵ میلیون تومان بوده است، مشمول قیمت گذاری است و همان طور که پیش تر گفتم ما این کار را انجام داده‌ایم و نتیجه را به ستاد تنظیم بازار اعلام خواهیم کرد.
عباس تابش

تابش در پاسخ به سوالی درباره‌ی مسئول قیمت‌گذاری خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان، گفت:

عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است. افزایش قیمتی که ایران خودرو در مورد ۴ محصول خود اعمال کرده دقیقا در مورد خودروهایی بوده که مشمول قیمت گذاری نبوده است. بنابراین ایران خودرو در مورد این خودرو خودش می‌تواند قیمت اعلام کند و براساس عرضه و تقاضا هم بفروشد و تا اینجا هم براساس تکلیف سران قوا و شورای رقابت سازمان حمایت مسئولیتی ندارد، چون این خودروها اصلا مشمول قیمت گذاری نبوده است، اما اینکه این اقدام باید منتج به کاهش قیمت باشد فلسفه‌ای است که سازمان حمایت رصد می‌کند. 
پژو پارس  Peugeot Pars

رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران با عنوان «شما چگونه انتظار دارید که این اقدام ایران خودرو و دیگر خودروسازان در مورد افزایش قیمت، منجر به کاهش قیمت‌ها شود، مگر ممکن است؟» پاسخ داد:

انتظار ما کاهش قیمت در بازار است. ایران خودرو به تازگی قیمت‌ها را اعلام کرده است، بگذارید فعلا این خودروساز خودروها را بفروشد و بعد ما  نتیجه را در بازار رصد کنیم. به هرحال این خودروها مشمول قیمت‌گذاری نبوده است و ما می‌خواهیم بازار را رصد کنیم و اگر این اقدام منتج به کاهش قیمت در بازار نشود، آنگاه مدعی خودرو ساز می‌شویم. باید منتظر نتیجه این قیمت‌گذاری خودروساز در بازار بود.اگر این خودرو پژو پارس اتومات که توسط خودروساز به قیمت ۸۳ میلیون عرضه می‌شود و فرض بگیریم که در بازار قیمت ۸۶ میلیون تومان دارد، اگر در روزهای آتی قیمت بازار به ۸۴ یا ۸۳ میلیون تومان برسد، پس اتفاق خوبی است. به ما یک فرصت دو هفته‌ای بدهید و اگر به یک عدد معقول در قیمت خودرو نرسیدیم موضوع را پیگیری می‌کنیم. ما به دنبال حقوق مصرف کننده هستیم. 
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات