پورشه 911 هیبرید تا سال ۲۰۲۲ وارد بازار خواهد شد
سرانجام پس از مدت طولانی انتظار، نسل هشتم پورشه 911 درنهایت در مدلهای Carrera S و Carrera 4S با مشتقات فراوانی طی سالهای آینده وارد بازار میشود. خودروساز اشتوتگارت اعلام کرد که هنوز فناوری این شرکت برای تولید پورشه 911 تمام الکتریکی آماده نیست و خودروهای اسپرت نمادین 911 طی یک دوره هفتساله برای تبدیل به خودروی الکتریکی برنامهریزی شدهاند. بنابراین طی این چند سال با پورشه 911 نیم-هیبریدی و پلاگین هیبرید روبهرو خواهیم شد که راه را برای ورود مدلهای برقی در آینده آماده میکنند.
آگوست اخلتنر، مدیر بخش ارتقای خودروهای اسپرت پورشه در مصاحبه با اتوکار گفت:
در حال کار روی پورشه 911 هیبریدی هستیم ولی شعاع حرکتی این خودرو در حالت تمام برقی، فعلاً محدود است. پورشه با استفاده از تجارب خود در هنگام کار روی 918 اسپایدر و مدلهای برقی (هیبریدی) پانامرا و کاین، روشی برای بهکارگیری پکیج هیبریدی در داخل پورشه 911 کشف کرد.
مجموعه دندهی جدیدی که ۱۰۰ میلیمتر کوتاهتر از موارد استفادهشده در جعبهدنده نسل دوم پورشه پانامرا و کاین هستند، برای جعبهدنده جدید پورشه 911 انتخاب شدهاند. این مجموعه دندهها باعث میشود تا پورشه فضای بیشتری در عقب جعبهدنده دوکلاچه هشتسرعته ساختهشده توسط ZF، برای قرارگیری موتور الکتریکی مدور (دیسکیشکل) آزاد کند. همچنین این جعبهدنده PDK جدید بسیار قدرتمندتر از مدلهای قبلی است، زیرا میتواند حداکثر گشتاوری حدود ۸۰۰ نیوتنمتر را انتقال دهد که برای خودروی هیبریدی پورشه 911 ایدهآل خواهد بود.
سری 992 از پورشه 911 در ابتدا با نسخه بهروزرسانیشده از پیشرانه بنزینی ۳ لیتری مجهز به توربوشارژر دوقلو عرضه خواهد شد، که در هر دو مدل محرک عقب Carrera S و مدل چهار چرخ محرک Carrera 4S میتواند ۴۴۳ اسببخار قدرت و ۵۳۰ نیوتنمتر تولید کند. باتوجهبه اینکه تولید این مدلهای هیبریدی در آینده احتمالاً با تغییرات بیشتری همراه خواهند بود، اخلتنر جزییات زیادی دربارهی پورشه 911 هیبریدی ارائه نداد.
بااینحال اخلتنر اشاره کرد که با انتخاب پورشه پانامرا توربو اس ای-هیبرید (Panamera Turbo S E-Hybrid) بهعنوان مدل مرجع، این خودرو دارای ۱۳۴ اسببخار قدرت و ۴۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولیدی توسط موتور الکتریکی است. با انجام محاسبات ساده ریاضی میتوان قدرت و گشتاور پورشه 911 Carrera S مدل ۲۰۲۰ را با خروجی مدل هیبریدی جمع کرد و به اعداد ۵۷۷ اسببخار و ۹۳۰ نیوتنمتر رسید. البته باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که چنین اعدادی در تئوری کاربرد دارند و میزان توان و گشتاور در عمل میتواند بسیار متفاوت باشد. بهرهگیری از چنین توانی باعث میشود تا پورشه 911 هیبریدی بتواند در زمان ۲.۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد، درحالیکه بیشینه سرعت آن به ۳۳۰ کیلومتربرساعت محدود میشود.
سیستم چهار چرخ محرک پورشه 911 نیز در مدل هیبریدی به کار رفته است تا بتواند ۵۰ درصد از نیروی محرکه را به چرخهای جلو انتقال دهد. تغییرات بیشتری نیز مشابه با 918 اسپایدر در بوستر ترمز اتفاق میافتد و عملکرد الکترومکانیکی آن با سیستم برقی جایگزین میشود. استفاده از این سیستم باعث خواهد شد تا علاوهبر بازیابی انرژی، عملکرد بهتری در ترمزگیری و شتابگیری داشته باشد.
باتوجهبه اینکه باتری باید موتور الکتریکی را به حرکت درآورد، فضایی در جلوی پورشه 911 هیبریدی در نظر گرفته شده است تا علاوهبر آن، توزیع وزن نیز بهبود یابد. یکی دیگر از مزیتهای طراحی مدل هیبریدی، استفاده از باک سوخت کوچکتر نسبت به مدلهای معمولی است که باعث میشود تا باتری در پایین بخش جلویی قرار گیرد.
البته استفاده از فناوری جدید باعث بزرگتر شدن ابعاد خواهد شد، اما قدرت اضافی تولیدی موتور الکتریکی افزایش وزن را جبران میکند. باتری لیتیوم یون مورد استفاده در پورشه پانامرا توربو اس ای-هیبرید با ظرفیت ۱۴.۱ کیلوواتساعت برای این خودروی هیبریدی در نظر گرفته شده است و شعاع حرکتی این لیفتبک ۲۴۱۰ کیلوگرمی طبق استاندارد قدیمی NEDC، حدود ۵۰ کیلومتر ارزیابی میشود.
اگرچه ممکن است زمان زیادی طول بکشد که پورشه 911 هیبریدی رونمایی شود، اما این محصول تا سال ۲۰۲۲ به فروش نخواهد رسید.
نظرات