چالشهای بزرگ، در اجرای طرح استفاده از کارت سوخت
ثبتنام کارت سوخت پس از گذشت دورهی زمانی ۲۷روزه درنهایت به آخرین روز خود رسید تا صاحبان خودرو یا موتورسیکلتهایی که به کارت سوخت خود به هر دلیلی دسترسی ندارند، کارت سوخت المثنی جدید دریافت کنند. روند ثبتنام کارت سوخت که بارها از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در قالب اطلاعیههای مختلف مطرح شده بود، شامل مراجعهی حضوری به دفاتر پلیس ۱۰+، استفاده از درگاه اینترنتی سامانه دولت همراه یا اپلیکیشن آن و استفاده از کد دستوری #۴* مطرح شد، تا متقاضیان به دلخواه یکی از روشها را انتخاب کنند. پس از ثبتنام، سوالاتی برای متقاضیان مطرح شد که به هر کدام در این خبر پاسخ میدهیم.
امکان ویرایش اطلاعات پس از پایان ثبتنام
در خصوص فرایندی ویرایش اطلاعات دراینمیان، امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات از روشهای غیرحضوری سخن گفت:
امکان ویرایش اطلاعات افراد متقاضی یا تغییر کارت بانکی به کارت سوخت پس از پایان ثبتنام یا به عبارتی از ۲۴ آذرماه به بعد آماده میشود. امکان ویرایش اطلاعات دائمیخواهد بود تا در صورت بروز مشکلاتی مانند اتمام تاریخ انقضای کارت، فروش خودرو، تصمیم به تغییر کارت بانکی بهعنوان کارت سوخت و موارد مشابه، کارت دیگری جایگزین شود.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات در ادامه به بانک جامع اطلاعاتی اشاره و عنوان کرد:
پایگاه داده در خصوص کارتهای بانکی در حدود ۹۸ درصد پوشش است؛ در زمینهی خودرو نیز تعدادی از آنها که در مناطق آزاد بودهاند اطلاعاتشان بهصورت کامل وارد نشده و در زمینه خود سیمکارتها نیز یکی از NVOها اطلاعاتشان وارد نشده که به عبارت دیگر تکبهتک پایگاه داده بالای ۹۸ یا ۹۹ درصد پوشش دارند؛ اما به پوشش ۱۰۰ درصدی نرسیده که به مرور زمان تکمیل خواهد شد.
امکان پیگیری کارت سوخت موجود در پست
ثبتنامکنندگان کارت سوخت که به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کرده بودند، برای دریافت کارت سوخت خود منتظر توزیع کارتها از سوی شرکت ملی پست هستند؛ این شرکت نیز در راستای تسریع در روند توزیع خدمات ویژهای راهاندازی کرده است. محمد احمدی، معاون فنی و بازرگانی شرکت ملی پست ایران با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون کارت سوخت در دفاتر پستی وجود دارد، گفت:
در سایت شرکت ملی پست به نشانی (http://post.ir)، قسمتی به نام خدمات الکترونیک وجود دارد که ذیل آن گزینهای به نام رهگیری مرسولات سازمانی لحاظ شده است و کارتهایی که مجددا برای باز ارسال تحویل داده شده، میتوانند ازطریق این سامانه و با ورود شماره VIN از سرنوشت مرسوله کارت سوخت خود مطلع شوند، که هماکنون این کارت کجاست و در چه مرحلهای قرار دارد.
احمدی تصریح کرد:
مردم میتوانند از طریق این سامانه سرنوشت کارت سوخت خود را پیگیری کنند و لی خود کارت سوخت در سیستم توزیع پستی به در نشانی افراد ارسال میشود. شرکت ملی پست برای سهولت دسترسی افراد اقدامات ارزش افزودهای را راهاندازی کرده است که شهروندان میتوانند درخواست توزیع بعد از ظهر یا توزیع ویژه را داشته باشند تا کارمندان پست کارت سوخت آنها را در زمانیکه در منازل حضور دارند، به در منازلشان ببرند. در خصوص کارتهای سوختی که متقاضیان آن مراجعهای برای دریافت آن ندارند، شرکت ملی پست در یک زمان سه یا ۶ ماهه در باجههای معطله خود نگه میدارد و پس از آن کارتها را برگشت میزند.
زیرساختهای استفاده از کارت سوخت فراهم نیست
درکنار مسائل مربوطبه کارت سوخت، نازلهای سوخت از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود. بیژن حاج محمدرضا، رئیس اتحادیه جایگاهداران سوخت با تأکید بر اینکه با الزام استفاده از کارت سوخت، تاکنون بازبینی و تعمیری روی نازلهای سوخت صورت نگرفته است؛ گفت:
این سیستم برای ۱۲ یا ۱۳ سال گذشته هستند که نیاز به قطعات همان دوره دارند و هماکنون در بازار موجود نیست؛ به همین خاطر در بسیاری از جایگاهها باید تعویض تجهیزات صورت گیرد.
حاج محمدرضا با اشاره به اینکه صحبتهایی در خصوص اتصال کارت بانکی به کارت سوخت و جایگزینی آن مطرح است، گفت:
پیش از این نیز صحبتهایی مطرح بود که بهجای یک کارت از دو کارت استفاده شود که یکی کیف پول و دیگری کارت سهمیه باشد؛ اما استفاده از کیف پول در شرایطی که سهمیهای وجود ندارد، کمرنگ شد و درنهایت استفاده از آن به بعد موکول شد. تجهیزات مربوطبه کارت سوخت مربوطبه سال ۸۶ است که در راستای بازبینی و تعمیر آنها باید شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ورود کند و جایگاهداران تعهدی نسبت به این زمینه ندارند.
فاصلهی قابلتوجه ثبتنامکنندگان کارت سوخت با برآوردهای اولیه
بنا بهگفتهی مسئولان این حوزه با الزامی شدن استفاده از کارت سوخت، صاحبان خودرو و موتورسیکلت امکان سوختگیری بدون کارت را به هیچ عنوان نخواهند داشت و زمان اجرایی شدن این اقدام هنوز مشخص نیست. نکتهی قابلتوجه این است که بنا بر پیشبینیهای بیژن زنگنه، وزیر نفت حدود ۱۰ میلیون نفر از دارندگان خودرو و موتورسیکلت برای دریافت کارت سوخت المثنی اقدام میکنند. اما طبق آخرین آمار منتشرشده از سوی زیبا اسماعیلی، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، آمار ثبتنام دریافت کارت هوشمند سوخت المثنی به مرز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است. این موضوع نشان از فاصلهی ثبتنامکنندگان کارت سوخت المثنی و خودروهای فاقد کارت سوخت است.
ناهماهنگی میان توزیعکنندگان ازطریق جوابگو نبودن زیرساختها و نازلهای سوخت یا تعداد بالای وسایل نقلیه فاقد کارت سوخت از جمله چالشهایی است که میتواند روند سوختگیری را در آینده با مشکل روبهرو کند. بنابراین برای رفع این موضوعات بهتر است از هماکنون چارهاندیشی شود.