نگاهی به آثار دیوید کیمبل؛ ترکیب هنر گرافیک و مهندسی خودرو
۲۵ دسامبر فرا رسید و مسیحیان سراسر جهان، از کریسمسی آرام همراهبا خانواده لذت میبرند. درحالیکه فعالیتهای خبری در غرب بهدلیل تعطیلات راکد است، وبگاه موتوروان برای خالی نبودن عریضه برخی از نقشههای برشخورده از بهترین خودروهای جهان را که طی چند سال گذشته به چاپ رسیدهاند، برای خوانندگان خود به نمایش میگذارد. این طرحهای گرافیکی که با دست کشیده شدهاند، حاصل تلاشهای دیوید کیمبل هستند که بهعنوان بهترین هنرمند نقاشی خودرو در سراسر جهان شناخته میشود. کیمبل که استعداد فراوانی در نقاشی دارد، از علاقهمندان دنیای خودرو به شمار میرود و بیش از پنج دهه از زندگی حرفهای خود را به این امر اختصاص داده است.
با نگاهی دقیق به هنر دستی دیوید کیمبل، میتوان وضوح بسیار بالا و دقت فراوان برای نمایش جزییات را مشاهده کرد. جزییات دقیق پیشرانه و متعلقات آن، دوخت صندلیهای کابین، اجزای مختلف سیستمهای انتقال قدرت، تعلیق و ترمز را به خوبی دیده میشوند. زومیت از شما خوانندگان دعوت میکند؛ در ادامه شاهد طرحهای دیوید کیمبل برای برخی خودروهای معروف از خودروسازان بزرگ جهان مانند پورشه، فراری، لامبورگینی و نیسان باشید.
پورشه 959
وبگاه موتوروان برای اولینبار در سال ۲۰۱۶ به نمایش کارهای هنری دیوید کیمبل پرداخت که با پورشه ۹۵۹ آغاز شد. اغلب میشنویم که مردم دربارهی دلایل پیشرفته بودن این خودروی سوپراسپرت بحث میکنند، اما کیمبل با نمایی برشخورده از پیشرانهی عقب مجهز به توربوشارژر دوگانه و سیستم محرک عقب، این حقیقت را به تصویر میکشد. کیمبل حتی به فضای داخلی نیز بیتوجه نیست و به جزییات پیچیدهای از صفحه داشبورد نیز در طرح خود توجه میکند.
فراری 250 GTO
چند ماه پیش در رویداد کنکو دلگانس پبل بیچ ۲۰۱۸، یک دستگاه فراری 250 GTO مدل ۱۹۶۲ با قیمت ۴۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار به فروش رسید. این مدل فراری، گرانقیمتترین خودرویی است که تاکنون در حراجی به فروش میرسد. اما کیمبل فرصت بسیار ویژهای برای طراحی فراری 250 GTO در سال ۱۹۸۷ و زمانیکه قیمت آن فقط یک میلیون دلار بود، در اختیار داشت. اثر هنری کیمبل نهتنها شکل بینظیر GTO را به تصویر میکشد، بلکه جزییات پیچیدهای از پیشرانهی ۳ لیتری خورجینی ۱۲ سیلندر نیز ارائه میدهد.
لامبورگینی کانتاش
به سختی میتوان گفت که سبک طراحی لامبورگینی کانتاش (Lamborghini Countach) به اوایل دهه ۷۰ میلادی برمیگردد؛ زیرا این خودرو هنوز هم امروزی و مدرن به نظر میرسد. کیمبل در طرح برشخورده از این محصول، جزییات شگفتانگیزی از لاستیکهای بسیار بزرگ عقب و موقعیت قرارگیری پدال زیر فرمان ارائه میدهد. درحالیکه توجه خاصی به پیشرانهی وسط خورجینی ۱۲ سیلندر شده است، میتوان ساعتها بهدنبال جزییات مختلف وقت صرف کرد.
دوج وایپر SRT-10
دیوید کیمبل در طول چند سال فعالیت هنری، مدلهای مختلفی از طرحهای برشخورده برای دوج وایپر کشیده است. همهی آنها در یک موضوع وحدت دارند و آن پیشرانهی خورجینی ۱۰ سیلندر زیر کاپوت است که آن را از دیگر خودروهای سوپراسپرت جدا میکند. به همین دلیل است که کیمبل توجهی ویژه به آن دارد؛ جزییات دوج وایپر SRT-10 در شکل متعلق به مدل ۲۰۰۳ این خودرو است.
پونتیاک گرندپری نسکار ریچارد پتی ۱۹۸۲
خودروهای مسابقهای کمی مانند پادشاه قرمز و آبی شماره ۴۳ پونتیاک ریچارد پتی (راننده سابق نسکار) برجسته شدهاند و کیمبل در اوایل دوران حرفهای طراحی برشخورده از خودروها، فرصتی استثنایی داشت تا در سال ۱۹۸۲ آن را به تصویر بکشد. سادگی بسیار زیادی در طراحی خودروی پونتیاک گرندپری نسکار دیده میشود که باعث شد تا کیمبل بهراحتی بتواند آن را نقاشی کند. البته اگر نگاهی به مهندسی پشت این طرح بیاندازیم، بیشتر به هنر کیمبل پی میبریم که توانست آن را با چنین دقتی به تصویر در آورد.
شلبی کبرا 427
شلبی کبرا ۴۲۷ یکی از کارهای مورد علاقه در میان آثار کیمبل به شمار میرود و دلیل آن فقط برجسته بودن این خودرو نیست. پیچیدگی بسیار زیادی در این طراحی برشخورده به چشم میخورد که آن را از سایر آثار متمایز میکند. زیرا در آن به گودی چراغهای جلو، ریزهکاریهای پیشرانهی ۷ لیتری خورجینی ۸ سیلندر، رنگ سیمکشی، نقطه جوش در اتصالات شاسی و حتی دندانههای روی چرخدندهها در جعبهدنده توجه شده است.
فراری F40
هر خودروی فراری F40 بهتنهایی ویژه است، اما نگاهی دقیق به این مدل برشخورده نیز بیاندازید. این فراری درواقع نمونه اولیه است که انتخاب آن برای طراحی توسط کیمبل نیز داستان جالبی دارد. بههرحال کیمبل در این مدل به خوبی جزییات سیستمهای مختلف از جمله پیشرانه و تعلیق را به تصویر میکشد.
نیسان 300ZX
نیسان 300ZX جایگاه خاصی در قلب هواداران خودروساز ژاپنی دارد و این توجه دربارهی نسل دوم مدل Z32 حتی بیشتر هم میشود. کیمبل در این طرح برشخورده توجه خاصی به جزییات بیشمار در پیشرانهی ۳ لیتری خورجینی ۶ سیلندر و قطعات الکترونیکی داشبورد دارد.
مفهومی شورولت کوروت ایندی
همه ما میدانیم که بهزودی شورولت کوروت با چیدمان پیشرانه وسط تولید خواهد شد؛ البته در صورتی که هیچ تاخیری در برنامهریزیها وجود نداشته باشد. شاید ندانید که زمانی طولانی دنیا به انتظار تولید این خودرو ایستاد، تا جایی که جنرال موتورز به کیمبل دستور داد تا این خودروی مفهومی را در اواخر دهه ۸۰ میلادی طراحی کند. حداقل بخشی از این طرح مفهومی به تولید رسید و میبینیم که پیشرانهی خورجینی ۸ سیلندر DOHC، شباهت بسیار زیادی به پیشرانهی ۵.۷ لیتری خورجینی ۸ سیلندر LT5 دارد.
شورولت کوروت ZR-1
دیوید کیمبل یکی از بزرگترین طرفداران شورولت کوروت است و شورولت به او اجازه داد تا در اواخر دهه ۸۰ میلادی به مدل «King of the Hill» دسترسی پیدا کند که با نام ZR-1 مدل ۱۹۹۰ شناخته میشود. این مدل تنها خودرویی در تاریخ ۶۵ سالهی شورولت کوروت است که از پیشرانه DOHC بهره میبرد. با وجود نمای عقب از این خودرو، هنوز هم جزییات زیادی از پیشرانه خورجینی ۸ سینلدر LT5 با قدرت ۳۷۵ اسببخار به نمایش گذاشته میشود.
نظرات