پارکینگ هوشمند و ایستگاه شارژ هیوندای برای فناوری خودران
هیوندای ویدوئویی مفهومی از طرح جدید خودرو برای خودروهای خودران آینده منتشر کرده است که در آن بهصورت کاملاً مستقل وارد ایستگاه شارژ میشوند، باتری خود را شارژ کرده و راه سایر وسایل نقلیه را نیز باز میکنند.
در ویدئویی که هیوندای منتشر کرده است، مالک خودروی خودران هیوندای در آینده دکمهای را فشار میدهد و خودرو به کمک فناوری خودران به سمت تاسیسات شارژ بیسیم حرکت میکند. در فضایی که شارژر بیسیم میتواند باتری را شارژ کند، خودرو قرار میگیرد تا باتری پر شود و سپس به نقاط دیگر پارکینگ حرکت میکند تا شارژر برای استفاده توسط سایر خودروها نیز آزاد شود. هنگامی که راننده به خودرو نیاز داشته باشد، خودرو حرکت میکند و به سمت مالک خود میآید.
بنابراین خودروی خودران هیوندای با مرکز شارژ ارتباط برقرار میکند و طبق اطلاعات دریافتی میداند که آیا شارژرها یا نقاط شارژ بیسیم برای استفاده آزاد هستند یا اشغال شدهاند. در این طرح مفهومی، تمام اطلاعات مربوطبه خودروها در مرکز شارژ قرار دارد و میتواند به خودروهای مختلف خدمات ارائه دهد و آنها را از وضعیت شارژهای بیسیم موجود مطلع کند. اگر خودرویی شارژ شده باشد و بخواهد پارکینگ را ترک کند، سیستم با ارسال پیام میتواند ترکیب خودروهای خودران را جابهجا کند تا دیگری قادر به خروج از پارکینگ باشد.
هیوندای میگوید «این فناوری بر تجاریسازی خودروی خودران سطح چهار تا سال ۲۰۲۵ تمرکز میکند»، اما جدای از واقعیتی که به نظر میرسد کمی برای ما روشن باشد، سوالاتی نیز دربارهی نقش چنین مفهومی در آینده فناوری خودران وجود دارد.
سؤال اول اینکه اگر این سیستم مختص هیوندای باشد و بهعنوان قابلیت استاندارد در خودروهای خودران موجود نباشد، فقط در ایستگاههای شارژ هیوندای و در ارتباط با سایر محصولات خودران هیوندای کار میکند. بنابراین چگونه این شرکت میتواند ایستگاههای شارژ مورد نیاز برای تضمین راحتی خریداران را فراهم کند؟ به نظر میرسد که چنین طرحی بسیار هزینهبر و پیچیده باشد.
سؤال دوم اینکه باتوجهبه استقلال کامل خودروی خودران از راننده، مردم میتوانند به خدمات راحتتر، ارزانتر و بهوقت دسترسی داشته باشند؛ حال برخی میتوانند استدلال کنند که اگر چنین خدماتی با صرف هزینهی کم و بدون نیاز به دخالت انسان وجود داشته باشد، چه نیازی به خریدن خودروی خودران وجود دارد؟ آیا نمیتوان بدون پرداخت هزینهی بیشتر از خدمات چنین خودروهایی بهره برد و آنها را نیز خریداری نکرد؟
گفته میشود کسانی که با خودروهای بدون راننده سروکار دارند، باید بر برخی از مسائل مربوطبه این طرح مفهومی غلبه کنند. احتمالاً آنها باید به پارکینگ بیشتر توجه داشته باشند زیرا معمولاً خودروها را میتوان در خانه شارژ کرد و نیازی به حضور در ایستگاه شارژ عمومی نیست.
جالب توجه است که در پایان ویدئو، هیوندای زمانبندی نقشه راه خودروی خودران خود را مشخص میکند؛ سطح ۴ تا سال ۲۰۲۵ و سطح ۵ تا سال ۲۰۳۰. باتوجهبه چرخش فناوری خودروسازی به سمت خودروی خودران و برقی طی سالهای آینده، هیوندای میخواهد که از قافله عقب نماند تا در آینده حرفی برای گفتن داشته باشد.
نظرات