بالاخره پس از گمانهزنیها و شایعههای فراوان، خبر برکناری مائوریزیو اریوابنه از مقام مدیریت تیم فرمول یک فراری تأیید شد. جایگزین اریوابنه، مدیر فنی تیم فراری خواهد بود. پس از پایان فصل ۲۰۱۸ مسابقات فرمول یک، شایعههای زیادی دربارهی تغییر بزرگ در تیم فراری منتشر شد. مقامات این برند پرطرفدار ایتالیایی، هرگونه تغییر بزرگ در مقامهای مدیریتی را تکذیب کردند اما سرانجام بهطور رسمی اعلام شد که اریوابنه از مقام مدیریت تیم کنارگذاشته میشود.
جان الکان رئیس هیئت مدیرهی فراری تصمیم خود را نهایی کرد؛ اریوابنه پس از چهار سال مدیریت تیم فرمول یک فراری، عنوان خود را با ماتیا بینوتو تقدیم میکند تا در فصل ۲۰۱۹، این تیم شرایط متفاوتی داشته باشد. در بیانهی رسمی فراری به تغییر فوری مدیریت تیم اشاره شده است:
پس از چهار سال تعهد و تلاش، مائوریزیو اریوانبه تیم را ترک میکند. این تصمیم پس از بحثهای طولانی دربارهی شرایط آیندهی اریوابنه و تمام اعضای تیم، بین مقامات نهایی شده است. فراری از تلاشهای ارزشمند اریوابنه در طول سالهای گذشته تشکر و برای آینده او، آرزوی موفقیت میکند. مقام مدیریت تیم فراری اسکودریا از امروز در اختیار ماتیا بینوتو قرار دارد؛ تمام بخشهای فنی، همچنان به ماتیا گزارش کار خواهند داد.
کنارگذاشتن اریوابنه از مقام مدیریت تیم فرمول یک فراری، به اشتباههای مکرر مدیریتی و استراتژی در فصل ۲۰۱۸ اشاره دارد. فراری فصل گذشته در چند گرنپری سریعترین خودروی مسابقه را در اختیار داشت، اما بهدلیل تصمیمهای نادرست استراتژی، بازهم عقبتر از مرسدس قرار گرفت. تصمیمهای نادرست مدیریتی در مسابقه بود که ناهماهنگی بین کیمی رایکونن و سباستین فتل در گرنپریهای آلمان و ایتالیا بهوجود آورد. علاوهبر این، مشکلهای مشخص در انتخاب تایرهای مناسب دور زمانگیری جایزه بزرگ ژاپن، همچنان در یاد طرفداران فراری مانده است. اواخر فصل گذشته، شایعههای زیادی دربارهی اختلافنظر اریوابنه با بینوتو وجود داشت. پیش از آغاز تعطیلات کریمسمس، اریوابنه این شایعه را تکذیب کرد؛ او اشاره کرد که اخبار نادرست برای ایجاد تنش در تیم منتشر میشود. اما بهنظر میرسد که تمام شایعهها، حقیقت داشته است و مقامات فراری با تغییر در مقام مدیریت تیم، بهدنبال رقابت نزدیکتر با مرسدس هستند.
ماتیا بینوتو سال ۱۹۹۵ بهعنوان مهندس تست پیشرانه به تیم فراری پیوست؛ او از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۳، همین نقش را بهصورت جدیتر برای فراری داشت. بینوتو سال ۲۰۰۹ مهندس ارشد بخش سیستم بازیابی انرژی کینکتیک فراری (KERS) و سپس در سال ۲۰۱۴، بهعنوان مدیر بخش قوای فنی انتخاب شد. او نقش مهمی در توسعهی نسل جدید پیشرانههای ۶ سیلندر V شکل توربوشارژ با سیستم هیبرید ایتالیاییها ایفا کرد. پس از کسب تجربههای لازم، بینوتو مقام مدیر فنی تیم فراری را پذیرفت تا در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، رقابت با مرسدس نزدیکتر شود. هنوز مشخص نیست که چه کسی جای خالی بینوتو در عنوان مدیرفنی تیم را پر میکند. شاید مقامات فراری مسئولیتهای این بخش را بین انریکو کاردیله (مدیر بخش آیرودینامیک) و کوراتو یوتی (مدیر بخش توسعه پیشرانه) تقسیم کنند.
علاوهبر این، خبرگزاریهای ایتالیا از ورود اریوابنه به تیم مدیریتی باشگاه فوتبال یوونتوس خبر دادهاند. اریوابنه سال ۲۰۱۵ پس از مارکو ماتیاچی، به صندلی مدیریت تیم فرمول یک فراری رسید. او پیش از این، یکی از اعضای کلیدی فراری در همکاری طولانی با شرکت فیلیپ موریس اینترنشنال (Philip Morris International) در قالب اسپانسر و حامی عالی و عضو کمیسیون فرمول یک بود. در طول زمان مدیریت اریوابنه، فراری از ۸۱ مسابقه ۱۴ پیروزی، ۷۱ پودیوم و ۱۲ پول پوزیشن کسب کرد.
باید دید که تیم فراری در فصل ۲۰۱۹ مسابقات فرمول یک و درآستانهی تغییر قوانین، با مدیریت جدید چه نتایجی خواهد گرفت. بهنظر شما، بینوتو میتواند دربرابر تصمیمهای تیم مرسدس و توتو وولف، عملکرد بهتری داشته باشد؟
نظرات