شاسی بلند الکتریکی بایتون مجهز به نمایشگر ۴۸ اینچ رونمایی شد
همانطورکه وعده داده شده بود، استارتاپ چینی Byton جزییات جدیدی در مورد اولین مدل تولیدی خود در نمایشگاه کانسیومر الکترونیکس ۲۰۱۹ ارائه کرده است. شاسیبلند بایتون M-Byte که سال گذشته بهصورت خودروی مفهومی در نمایشگاه CES رونمایی شد، نمایشگر بسیار بزرگی را به علاقهمندان معرفی کرد و اکنون با دیدن آن میتواند فهمید که چقدر بزرگ بوده است. این خودروی برقی که تا اواخر سال ۲۰۱۹ وارد بازار میشود، دارای بزرگترین صفحهنمایش جهان در یک خودروی تولیدی است.
شاسیبلند برقی M-Byte از نمایشگر ۴۸ اینچی SED بهره میبرد که تقریباً تمام عرض داشبورد (معادل هفت تبلت یا ۲۴ گوشی هوشمند) را تحت پوشش قرار میدهد. صفحهنمایش بزرگ بهعنوان نمایگشر اصلی برای اطلاعات خودرو مانند سرعت، شارژ باتری، شعاع حرکتی، نقشههای ناوبری و غیره عمل خواهد کرد. نمایشگر SED همچنین جهت نمایش محتوای چند رسانهای برای سرگرمی و پایش بهرهوری و سلامت استفاده میشود.
سؤال مهمی که اینجا به ذهن میرسد این است که آیا صفحهنمایش منحنی M-Byte، هنگام استفاده باعث اختلال در رانندگی و عدم تمرکز راننده نمیشود؟ بایتون اصرار دارد که چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد و موقعیت صفحهنمایش به دقت توسعه یافته و آزمایش شده است تا بر خط دید راننده تأثیر نگذارد و میتواند بهصورت خودکار باتوجهبه تغییرات نور محیط تنظیم شود تا از حواسپرتی بیشتر راننده جلوگیری کند.
به نظر میرسد که صفحهنمایش بسیار بزرگ SED کافی نیست، زیرا شاسیبلند M-Byte همچنین دو نمایشگر اضافی در اختیار راننده قرار میدهد. اولی یک تبلت ۷ اینچی مخصوص راننده است که درست در مرکز فرمان و بالاتر از کیسه هوا قرار دارد. این صفحهنمایش بهعنوان یکی از رابطهای اصلی برای راننده به منظور پیکربندی خودروی الکتریکی و ارتباط با SED عمل میکند. بله، راننده باید از نمایشگر روی فرمان برای کنترل صفحهنمایش بزرگ داشبورد استفاده کند. خوشبختانه حالت تبلت مخصوص راننده با چرخش فرمان تغییر نمیکند و چرخانده نمیشود.
علاوهبر این صفحه لمسی ۸ اینچی بین راننده و صندلی سرنشین جلو وجود دارد. این صفحهنمایش، سرنشین جلو را قادر میسازد تا SED را بهراحتی کنترل کند و از همان تجربهی تعاملی شبیه راننده لذت ببرد؛ و البته این همهی امکانات جذاب شاسیبلند برقی M-Byte نیست. سرنشینان عقب نیز به صفحهنمایشهای سرگرمی در عقب دسترسی دارند که محتوای SED را نیز برای آنها به اشتراک میگذارد.
در مقایسه با مدل مفهومی که در نمایشگاه CES ۲۰۱۸ نشان داده شد، مدل تولیدی شاسیبلند بایتون M-Byte نیز از طراحی جدید برای داشبورد همراهبا دریچههای تهویه، اهرم تعویض دنده و سایر دکمههای سخت در مرکز و سیستم نظارت بر راننده بهره میبرد.
بهگفتهی مسئولان این شرکت، M-Byte از فناوری رانندگی نیمه خودران سطح ۳ بهره میبرد و هدف نهایی بایتون ساختن خودرو خودران دیجیتال است. شاسیبلند M-Byte با فناوریهای زیادی از جمله پشتیبانی از اینترنت 5G داخلی و هوش مصنوعی ازطریقق Byton Byte OS که با آمازون الکسا ادغام میشود، برای مشتریان ارائه خواهد شد.
کراساور برقی M-Byte بهطور کامل در اواسط سال ۲۰۱۹ رونمایی میشود و قبل از پایان سال در چین وارد مرحلهی تولید خواهد شد. اولین مدلهای M-Byte تا سال ۲۰۲۰ راهی بازار ایالات متحده آمریکا میشوند. بایتون در دو نسخه برای مشتریان عرضه خواهد شد؛ مدل پایه RWD با پکیج باتری ۷۱ کیلوواتساعت و شعاع حرکتی ۴۰۰ کیلومتر ارائه میشود، درحالیکهه مدل AWD با باتری ۹۵ کیلوواتساعت و شعاع حرکتی ۵۲۰ کیلومتر در دسترس خواهد بود. مسئولان بایتون قصد دارند مدل پایه را با قیمت ۴۵ هزار دلار در ایالات متحده عرضه کنند.