استراتژی بایتون برای فروش خودرو برقی و رقابت با تسلا
خودروهای الکتریکی تسلا با ویدئوهای منتشرشده در یوتیوب، گشتاور بالا و شتابگیری عالی شهرت کسب کردهاند. پورشه نیز با اشتیاق فراوانی وارد رقابت در زمینهی تولید خودروی الکتریکی شده است؛ خودروساز لوکس آلمانی قصد دارد با محصول ۶۰۰ اسببخاری تایکان (Taycan) در آینده نزدیک، نسل رکوردشکن در پیست نوربرگرینگ را ادامه دهد.
بااینحال استارتاپ چینی بایتون (Byton)، سدان اسپرت و محصولات پرفورمنس مخصوص رانندگی در پیست را در پایینترین اولویت خود قرار داده است. این شرکت اهداف دیگری را برای بازار رقابتی خودرو در شرایط کنونی در نظر گرفته است. بایتون برای سال آینده کراساور M-Byte را در نظر گرفته، درحالیکه سدان K-Byte تا سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه خواهد شد. هر دو محصول بایتون طبق معماری کاملاً جدیدی با پکیج باتری ۷۱ یا ۹۵ کیلوواتساعت، محرک عقب و بهرهگیری از سیستم شارژ سریع در حدود ۱۵۰ کیلووات ساخته خواهند شد.
طراحی خودروی برقی راحت
دیوید توهیگ، مهندس ارشد بایتون در نمایشگاه CES دربارهی محصولات شرکت خود گفت:
بایتون بهطور واضح بهدنبال تولید خودروی سواری است؛ خودرویی فوقالعاده راحت، نرم و کمصدا که متناسب با نیازهای عامه مردم خواهد بود. اگر کسی بخواهد خودرویی برای رکوردگیری در پیست خریداری کند، بهتر است سراغ شرکتهای دیگر برود. ما در حال تلاش برای فروش محصولات جدید خود بهعنوان خودروی اسپرت نیستیم. ما تمرکز خود را روی تولید خودرویی بسیار راحت قرار دادهایم.
توهیگ همچنین دربارهی دلیل تصمیم شرکت بایتون اینچنین اظهارنظر کرد:
طراحی خودروی برقی به شکلی که بتواند در زمانی کوتاه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد، کار بسیار آسانی است. البته این کار ۱۰ سال پیش جالب بود، اما الان دیگر جذابیتی ندارد. درحالیکه برخی خودروسازان بهدنبال تولید محصولات اسپرت و طراحی خودروی برقی منطبق با رانندگی در پیست هستند، تمرکز روی سیستم تعلیق و راحتی سرنشین اهمیت بیشتری دارد.
توهیگ معتقد است عملکرد خودرو تله بزرگی است که برخی از سازندگان محصولات الکتریکی در آن افتادهاند. آنها بهجای رفع نیازهای اساسی مشتریان، بهدنبال رفع نیازهای کاذب هستند و این موضوع بهدلیل اشتباه محاسباتی رخ داده است. مهندسان بایتون بدون توجه به عملکرد اسپرت در پیست، روی تنظیم فنرها، دمپرها و میلههای ضدغلتش و همچنین بهرهگیری از کنترل دیجیتال شاسی و سیستم تعلیق تمرکز کردهاند.
توهیگ که سال گذشته به بایتون پیوست، قبلاً بهعنوان مهندس ارشد Alpine و رئیس بخش مهندسی تیم رنو اسپرت فعالیت میکرد. در کارنامهی توهیگ افتخاراتی از جمله حضور در تیم طراحی و ساخت الپین A110 رودستر، رهبری تیم مهندسی رنو زوئی (Zoe) و نسل اول نیسان قشقایی به چشم میخورد.
اگرچه توهیگ شخصاً از علاقهمندان رانندگی اسپرت به شمار میرود، اما اعتراف میکند که تمرکز روی تمام سرنشینان خودرو و نهتنها راننده، چیزی است که بایتون روی آن کار میکند. فلسفهی اصلی این شرکت تولید اتاق نشیمن متحرک، مجهز به قابلیت اتصال و راحتی سواری برای همهی سرنشینان است. اگر روزانه از خودروی شخصی در شهر شانگهای (با ۲۷ میلیون نفر جمعیت) استفاده کنید، متوجه میشوید که طراحی خودروی برای راحتی سرنشین چه تاثیری دارد.
بایتون با آرورا (Aurora)، همان شرکت فناوری خودرو خودران که با فولکسواگن و هیوندای نیز کار میکند، برای افزودن قابلیت رانندگی خودران سطح ۴ به محصولات خود همکاری میکند. اما با گذشت چند سال، انتظار میرود که بایتون بتواند در بهترین حالت سیستم خودران سطح ۲ را در نسخههای تجاری خودروهای برقی استفاده کند. این سیستم تا حدودی شبیه اتوپایلوت تسلا (Autopilot) خواهد بود که در برخی مدلها استفاده میشود.
یکی از مهمترین امکانات خودروهای الکتریکی بایتون، صفحهنمایش ۴۸ اینچی ملقب به «Shared Experience Display» است که در داشبورد جای میگیرد. این نمایشگر دارای سیستم کنترل با حرکات دست است که نهتنها توسط راننده، بلکه سایر سرنشینان نیز میتواند استفاده شود. سرنشینان عقب خودروی الکتریکی بایتون از صفحهنمایش شخصی مجهز به کنترل صوتی پیشرفته بهره میبرند که قادر است دستورهای فعال در دستیار صوتی الکسا آمازون را با هر صدایی بهصورت جداگانه تشخیص دهد. همچنین اکوسیستم مبتنی بر فضای ابری بایتون لایف (Byton Life) به سرنشینان اجازه میدهد که همانند راننده به برخی تنظیمات خودرو دسترسی داشته باشند.
خودروساز چینی در وبسایت خود اینچنین استراتژی محصولات را توضیح میدهد:
هدف ما تنها بهینهسازی خودرو نیست؛ هدف ما بهبود زندگی است. ما خودرو و ترافیک را به مکانی سرشار از رفاه برای سرنشینان و راننده تبدیل خواهیم کرد تا تمام دقایق سفر را در راحتی کامل سپری کنند.
قیمت هدف برای کراساور M-Byte و سدان K-Byte حدود ۴۵ هزار دلار یا تقریباً نیمی از قیمت تسلا مدل ایکس و تسلا مدل اس و مشابه مدل ۳ است. به نظر میرسد چنین قیمتی باتوجهبه امکانات و راحتی، برای خریداران مقرونبهصرفه خواهد بود.