تانک رضوانی؛ شاسی بلند متفاوت با پیشرانه V8
شاسیبلند تانک (Tank) جدیدترین محصول برند آمریکایی رضوانی (Rezvani Motors) است که باهدف پرکردن جای خالی هامر بزرگ و جایگزین سرسختتر اسکالید و نمایش جذابتر از رنجرور و بنتیگا بریتانیا، توجه هر بینندهای را جلب میکند. تنها با تماشای یک تصویر از تانک رضوانی باید اعتراف کرد این شاسیبلند خاص مأموریت اصلیاش را باموفقیت پشتسر گذاشته است.
تیم مهندسی رضوانی تانک را خودروِ شهری تاکتیکی و جنگی و پادزهری برای طراحی مشابه و یکنواخت شاسیبلندهای امروز توصیف میکند. تانک رضوانی چه مشخصاتی دارد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش، ادامهی این مقاله را بخوانید.
تانک رضوانی؛ شاسیبلندی متفاوت در بازاری شلوغ
تانک در سه نسخهی مختلف بهصورت سفارشی تولید میشود. نسخهی استاندارد با قیمت ۱۶۵،۰۰۰ دلار به پیشرانهی ۶ سیلندر Vشکل ۳.۶ لیتری با قدرت ۲۸۵ اسببخار و سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک (4WD) مجهز است. با پرداخت حدود ۱۰۰،۰۰۰ دلار بیشتر، میتوان نسخهی X با پیشرانهی ۸ سیلندر Vشکل ۶.۲ لیتر سوپرشارژ دوج هلکت با قدرت ۷۰۷ اسببخار را خرید. نسخهی نظامی (Military Edition) تانک هم با پیشرانهی ۸ سیلندر Vشکل ۵۰۰ اسببخاری عرضه و قیمت پایهی ۲۹۵،۰۰۰ دلار فروخته میشود. این نسخه به سیستمهای متنوع دفاعی، مثل پنلهای ضدگلوله، فناوری ضدبمب، شیشههای ضدگلوله، دوربین دیددرشب حرارتی، پنل محافظتی رادیاتور، لاستیکهای پنچررو، دستگیرههای درِ برقی، نورافکن قدرتمند، آژیر، ماسکهای گاز و سیستم دودزا مجهز شده است. پیشرانه V8 هلکت در نسخهی نظامی آپشنی ۲۹،۰۰۰ دلاری است.
نسخهی نظامی تانک که حدود ۲۵ درصد آمار فروش این شاسیبلند را تشکیل میدهد، حدود ۳.۱ تُن وزن دارد. گفتنی است وزن نسخهی استاندارد ۱.۸ تُن است. تمام سه نسخهی تانک رضوانی براساس جیپ رنگلر ساخته شدهاند؛ یعنی شاسی و زیربندی و اسکلت کلی رنگلر در تانک استفاده شده؛ اما طراحی بدنه و کابین و سیستمهای رفاهی و نظامی متنوع حاصل تلاش تیم مهندسی رضوانی است. اگر تمام آپشنهای تانک نظامی با پیشرانه ۷۰۷ اسببخاری شامل رنگ سفارشی بدنه، دوربین دیددرشب حرارتی، پکیج بکسل، رکاب اتوماتیک، سیستم تعلیق مخصوص آفرود، ترمزهای قویتر با دیسک ۱۶ اینچ و ۸ پیستون، صندلیها و کابین چرمی، تودوزی رنگی، گرمکن صندلیها، زیرپاییهای سفارشی، سیستم اطلاعات و سرگرمی با نمایشگر ۹ اینچ و اپل کارپلی، دوربینهای جانبی بدنه، سیستم صوتی حرفهای با آمپلیفایر، چادر محافظتی و کیت باتری به باتری را انتخاب کنیم، این شاسیبلند جذاب که تولید هر دستگاهش ۱۶ هفته زمان نیاز دارد، قیمتش چیزی بیش از ۳۷۵،۰۰۰ دلار آب میخورد. نکتهی جالب این است که با هربار استارت تانک، نشان جیپ روی پنل پشت فرمان قدیمی نمایش داده میشود. البته این بهمعنی امکان سرویس و تعمیر تانک رضوانی در نمایندگیها رسمی جیپ هم خواهد بود.
متفاوت در هر زمینه؛ از طراحی تا تجهیزات
استفاده از پنلهای ضدگلوله در بخشهای مختلف بدنه ازجمله درها، مشکلات خاص خود را دارد. هر درِ بزرگ تانک حدود ۱۴۰ کیلوگرم وزن دارد که بازوبسته کردنشان بهمعنی یک جلسه حضور در باشگاه بدنسازی است. پس از عبور از این مرحله و احتمالا یک نفس عمیق، به کابین تانک میرسیم که در نگاه اول، فضای کوچک آن جلبتوجه میکند. فراموش نکنیم جیپ رنگلر فضای داخلی بزرگی ندارد و استفاده از پنلهای ضخیم در درها و شیشهها نیز کابین تانک را کوچکتر کرده است. علاوهبراین، شیشهی ضدگلولهی عقب بهقدری کوچک است که تانک را به کلاس سوپراسپرتها و هایپرکارها وارد میکند. دید ضعیف به عقب با کارگذاشتن دوربین جبران شده است.
شاسیبلند آفرود تمامعیار
یکی از ویژگیهای برتر تانک، قوای محرکه و پیشرانهی V8 آن است. فقط استارتزدن و شنیدن تقلای پیشرانه برای زندهشدن و نفسکشیدن، حسی متفاوت و اعتیادآور دارد. تانک با دو جعبهدندهی اتوماتیک و دستی عرضه میشود که باتوجهبه کاربری این شاسیبلند، تفاوت زیادی بین آنها نخواهد بود. از وقتی تیزر تانک منتشر شد تا وقتی رضوانی بهطور رسمی اولین شاسیبلند این برند را رونمایی کرد، هیچوقت اطلاعات دقیقی از عملکرد فنی، مثل زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت یا نهایت سرعت داده نشده است. دلیل این امر آن است که تانک رضوانی اصلا خودرویی با عملکرد و کارایی درخورتوجه نیست؛ اما براساس آزمایشهای تیم تاپگیر (Top Gear) در جادههای خاکی، تانک بهراحتی در مسیر آفرود به سرعت ۱۲۰ کیلومتربرساعت دست پیدا میکند. البته، رانندگی با این سرعت در مسیر آفرود و حفظ تانک روی خط مستقیم کار آسانی نیست. لاستیکهای آفرود و سیستم تعلیق نرم باردیگر هدف اصلی مهندسی و تولید تانک را یادآوری میکنند. سواری و عملکرد تانک در آسفالت و آفرود با سرعتهای کمتر راحت و بدون مشکل است؛ بهویژه با نسخهی استاندارد که وزن بسیار کمتری از نسخهی نظامی دارد.
نمایش اصلی تانک در مسیرهای آفرود است. با اینکه این شاسیبلند دراصل کوچبیلدینگ (Couach Building) جیپ رنگلر محسوب میشود، حس استحکام مونتاژ و زیربندی بهخوبی منتقل میشود. رانندگی تهاجمی آفرود با تانک رضوانی، حس ازهمپاشیدن خودرو مثل نسل قبل G کلاس AMG یا انواع نمونههای سفارشی و تیونینگ لندرور دیفندر را ندارد. تانک از جادهخاکی و ناهموار استقبال میکند و تعادلش را در مسیرهای آفرود بهرخ میکشد. میتوان بهراحتی دیفرانسیل را در حالت محور محرک عقب قرار داد و از انحراف تانک سر پیچها لذت برد یا در حالت چهارچرخ محرک، سربالاییها و مسیرهای ناهموار را پشتسر گذاشت. ویژگی برجستهی تانک رضوانی، عملکرد عالی در کلاس خود است. تانک تلاش نمیکند به خودرویی غیر از شاسیبلندی دودیفرانسیل تبدیل شود. درواقع، تانک شاسیبلندی آفرود با تجهیزات رفاهی مناسب و به سنّتها وفادار است و برخلاف لامبورگینی اوروس، مفهوم شاسیبلند را در کلاس سوپراسپرت قرار نمیدهد.
پاسخ رضوانی به تانک سوپراسپرت و تانک اقتصادی
سه نسخهی استاندارد تانک که مشخصاتشان در ابتدای مقاله گفته شد، مخاطبان خود را مشخص کردهاند. باوجوداین، تیم مهندسی رضوانی برای علاقهمندان به تانک سوپراسپرت نیز محصول ویژهای دارد. با پرداخت مبالغ اضافی میتوان سیستم تعلیق سختتر یا تیونینگ پیشرانهی هلکت تا قدرت ۱۰۰۰ اسببخار را درخواست کرد. علاوهبراین، مدیران ارشد رضوانی موتورز اعلام کردهاند بهزودی، نسخهای ارزانتر و اقتصادیتر از تانک هم معرفی میکنند که زمان تولید هر دستگاه از آن نصف نمونههای فعلی خواهد بود. درواقع، این نسخه میتواند فروش تانک را بیشتر کند. هماکنون کمتر از ۲۵ دستگاه تانک در سه نسخهی معمولی و ایکس و نظامی فروخته شده است.
کلام آخر
یکی از عوامل مهمی که باعث رشد بازار شاسیبلندها شده، ارتفاع بیشتر آنها دربرابر خودروهای سواری است. بااینحال، وقتی بازار شاسیبلندها شلوغ شده باشد، ارتفاع بیشتر عامل فروش و تقاضای مهمی نخواهد بود. تانک رضوانی محصول جدیدی است که ارتفاع زیاد شاسیبلند و عملکرد فنی کراساور و طراحی بینظیر را ترکیب میکند. با این تفاسیر، تانک اسباببازی بزرگ، قدرتمند، زیبا و گرانقیمت ثروتمندان خواهد بود.
نظرات