تعدادی از جگوارهای کمیاب دنیا که تاریخچهی پرباری هم دارند، برای اولینبار در بازار آزاد فروخته خواهند شد. این کلکسیون از ۱۲ خودرو تشکیل شده که نمونههایی همچون اولین پروتوتایپ SS و اولین جگوار E-Type بهنمایشدرآمده و C-Type را شامل میشود. هرکدام از خودروها که اکنون در سوئد قرار دارند، جداگانه آمادهی سفارش هستند. این فرصتی تکرارنشدنی برای طرفداران و کلکسیونرها است تا بتوانند بخشی از میراث جگوار را دراختیار داشته باشند. تمامی خودروها در وضعیت نمایشگاهی قرار دارند و به بهترین شکل ممکن بازسازی شدهاند. جیمز میشل، صاحب مجموعه خودروهای تاریخی Pendine میگوید:
این کلکسیون بیشک یکی از کلکسیونهای مهم و جذاب جگوار در سراسر دنیا است. هرکدام از این خودروها بیانگر گامی روبهجلو در تاریخ شرکت هستند. نهتنها این خودروها نقشی اساسی در تاریخچهی فرهنگی صنعت خودرو ایفا میکنند؛ بلکه جزو بهترین نمونههای موجود در جهان هستند.
این کلکسیون متعلق به دکتر کریستین جنی است که از دههی ۱۹۷۰، جمعکردن خودروهای جگوار را بهدلیل علاقهی زیاد آغاز کرد. در سال ۲۰۱۴، کتابی هم دربارهی این کلکسیون جذاب با نام «کلکسیون خودروهای اسپرت جگوار» منتشر شد.
مهمترین و باارزشترین خودروِ موجود در کلکسیون اولین نسخهی پروتوتایپ جگوار SS90 مدل ۱۹۳۵ است که اولین خودرو اسپرت جگوار نیز محسوب میشود. باوجوداین، بیشک معروفترین و محبوبترین خودرو موجود در این کلکسیون، جگوار E-Type مدل ۱۹۶۱ است. جالب است بدانید این خودرو نمونهای معمولی نیست. این نمونه از جگوار E-Type خودرویی بود که اولینبار در نمایشگاه ژنو سال ۱۹۶۱ مقابل دیدگان عموم رونمایی شد.
این نمونه یکی از نسخههای اولیهی قبل از تولید جگوار بود که بعدها، به بخشی مهم در تاریخچهی غیرمسابقهای این شرکت تبدیل شد. بااینحال، شاید رمزآلودترین نمونهی موجود در کلکسیون جگوار C-Type معروف به «C-Type گمشده» باشد. بین سالهای دههی ۱۹۶۰ تا سال ۱۹۹۷، این نمونه تنها نمونهی گمشده از ۵۳ خودروِ C-Type تولید شده بود.
بعدها با کشفشدن این نمونه، C-Type گمشده یکی از خودروهای گرانقیمت تاریخ جگوار شناخته شد. مدلهای دیگر این کلکسیون عبارتاند از: اولین نمونهی تولیدی از SS90، مدل SS1002، مدل SS100، مدل XK120 کوپه و رودستر، مدل XK140 رودستر، مدل XK150 رودستر، مدل E-Type کوپهی ۶ سیلندر و رودستر V12.
نظرات