با معرفی نسل ششم شورولت کامارو در سال ۲۰۱۶، این خودرو به یکی از خودروهای باسابقهی موجود در خطتولید تبدیل شد. اکنون پس از معرفی ۶ نسل از این خودرو، این سؤال پیش میآید: از سال ۱۹۶۷ تاکنون، کدام نمونهها خاصتر از سایرین بودهاند و عملکرد بهتری داشتهاند؟ در این مطلب، قصد داریم ۱۵ نسخهی برتر شورولت کاماروهای تولیدشده در طول تاریخ را معرفی کنیم.
۱۵. کامارو 1LE مدل ۲۰۱۹
آخرین نسخهی معرفیشده شاید ازنظر ظاهری بهاندازهی نمونههای قبلی جذاب نباشد؛ اما حرفهای زیادی برای گفتن دارد. شرکت شورولت برای سال ۲۰۱۹، آپشنهای مختلفی برای کامارو در نظر گرفته است؛ از موتور دولیتری توربو با ۲۷۵ اسببخار قدرت گرفته تا موتور ۶.۲ لیتری سوپرشارژ با ۶۵۰ اسببخار قدرت. بستهی قدرتی 1LE در تمامی مدلهای SS و V6 و ZL1 آمادهی سفارش خواهد بود. همچنین قیمت پایهی ۲۵,۰۰۰ دلاری، کامارو جدید را به خودرویی دردسترس برای تمامی اقشار جامعه تبدیل میکند.
۱۴. کامارو SS مدل ۱۹۹۸
نسل چهارم کامارو بین سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ تولید شد. این نسل که به چهرهی کوسهای خود معروف است، بهاندازهی نسلهای قبلی قدرتمند نبود؛ اما نمونهی SS با سایر خودروها متفاوت بود. نسخههای SS از نسل چهارم کامارو بین سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ تولید شد. این خودرو از موتور قدرتمند و جدید LS1 بهره میبرد که با بهرهمندی از بلوک سبکوزن آلومینیومی، بسته به آپشن بین ۳۰۵ تا ۳۲۵ اسببخار قدرت تولید میکرد. امروزه، نسخههای سالم این خودرو با قیمتهای مناسبی بین ۱۰,۰۰۰ تا ۲۰,۰۰۰ دلار فروخته میشوند.
۱۳. کامارو SS مدل ۱۹۷۰
اگر از علاقهمندان کامارو بپرسید: «بهترین نسلهای این خودرو کدام بودهاند؟ احتمالا در جواب خواهند گفت: یک و دو و شش. نسل دوم شورولت کامارو بین سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۱ تولید شد. طراحی و پیشرانههای درنظر گرفتهشده برای نسل دوم درمقایسهبا نسل اول با تحولی شگرف مواجه شدند. نسل دوم این خودرو برپایهی پلتفرم F-Body جنرالموتورز ساخته شد که شباهت زیادی به برادر خود، یعنی پونتیاک فایربرد داشت. در سال ۱۹۷۰، نسخهی SS کامارو با بهرهمندی از موتور ۶.۵ لیتری، ۳۵۰ اسببخار قدرت تولید میکرد.
۱۲. کامارو SS مدل ۲۰۱۰
پس از هشت سال دوری از بازار آمریکا، مسئولان شورولت تصمیم گرفتند نسل جدید کامارو را در سال ۲۰۱۲ معرفی کنند. نسل پنجم شورولت با بدنهی پهن و کشیده تولید شده بود و کاملا معرف خودروِ عضلانی واقعی بود. مدل SS ۲۰۱۰ با بهرهگیری از موتور LS3 با حجم ۶.۲ لیتر، ۴۲۶ اسببخار قدرت تولید میکرد که در آن زمان، قدرتمندترین نمونهی کامارو محسوب میشد. همچنین، معرفی نسل پنجم کامارو جایزهی بهترین طراحی سال ۲۰۱۰ را برای شورولت بههمراه داشت.
۱۱. کامارو Z28 مدل ۱۹۹۳
بسیاری از طرفداران هنگام معرفی نسل چهارم کامارو خوشحال نشدند. نسل چهارم هیچکدام از مؤلفههای طراحی کاماروِ اصیل را نداشت و با چهرهای مدرن معرفی شد. علاوهبراین، نسل چهارم اولین نسلی بود که در خارج از آمریکا و در خطتولید جنرالموتورز در کبک کانادا تولید شد. با تمامی این مشکلها، معرفی نمونهی Z/28 کور سوی امیدی برای طرفداران بهوجود آورد. موتور ۸ سیلندر LT1 این خودرو ۲۷۵ اسببخار قدرت تولید میکرد. سقف T-Top هم به جذابیت ظاهری این خودرو میافزود. کامارو Z28 نسل چهارم فوقالعاده نبود؛ اما هیجانانگیز بود.
۱۰. کامارو مدل ۱۹۶۷
جد بزرگ شش نسل از کامارو پس از معرفی فورد ماستنگ، در سال ۱۹۶۴ ناگهان تب داغ این خودرو همهجا را فراگرفت. فورد در سال اول فروشش، آمار بیسابقهای ثبت کرد و همین امر شرکتهای دیگر، ازجمله شورولت را به تکاپو انداخت. شورولت در سال ۱۹۶۷ با معرفی خودرو اسپرت جدیدش بهنام کامارو، وارد نبرد تنبهتن با شرکت فورد شد.
۹. کامارو ZL1 مدل ۲۰۱۲
شورولت که طعم موفقیت کامارو SS مدل ۲۰۱۰ زیر زبانش مزه کرده بود، بهمناسبت چهلوپنجمین سالگرد تولید کامارو، فکرهای ویژهای در سر میپروراند. نتیجهی تلاش مهندسان شورولت، معرفی قویترین مدل کامارو تا آن سال بود که ZL1 نام گرفت. این خودرو به موتور ۸ سیلندر سوپرشارژ ۵۸۰ اسببخاری و کیت بدنهی جدید بهمنظور بهبود آیرودینامیک مجهز بود. هنوزهم این نسخه از کامارو یکی از خودروهای پرقدرت تاریخ شورولت شناخته میشود.
۸. کامارو RS مدل ۲۰۱۶
معرفی نسل ششم شورولت کامارو با تغییر بزرگی همراه بود: پلتفرم جدید. درحالیکه راندن نسل پنجم کامارو، تنها بهلطف موتور ۸ سیلندرش جذاب بود، نسل ششم حتی در نسخههای پایه، حسی بین خودرویی عضلانی و خودرویی اسپرت را القا میکرد. جنجالیترین آپشن نسل ششم نیز موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری بود که برای بسیاری از طرفدارهای پروپاقرص موتورهای ۸ سیلندر ناخوشایند بود.
۷. کامارو Z/28 مدل ۱۹۷۰
با بهرهمندی از ۳۶۰ اسببخار قدرت، کامارو Z28، تنها نمونهی قدرتمندتر از نسخهی SS بود. این قدرت خارقالعاده بهوسیله یکی از موتورهای ساختهشدهی برتر در تاریخ شورولت با نام LT1 تولید میشد. این موتور ۸ سیلندر کمی قبلتر، درون سینهی شورولت کوروت قرار گرفته بود؛ اما راه خود را به قلب کامارو هم بازکرد. بستهی قدرتی Z/28 با موتور LT-1، مبلغ ۵۷۲,۹۵ دلار به قیمت خودرو میافزود و یکی از آپشنهای خواستنی موجود در سال ۱۹۷۰ بود. علاوهبر موتور قدرتمند LT-1، میلموجگیر عقب و ترمزهای دیسکی هم در بستهی Z/28 موجود بود.
۶. کامارو ZL1 مدل ۲۰۱۸
ZL1 مدل ۲۰۱۸ یکی از مدلهای برتر کامارو است که بیشک نامش در تاریخ جاودانه خواهد بود. موتور ۶.۲ لیتری سوپرشارژ LT-4 در این خودرو ۶۵۰ اسببخار قدرت و ۸۷۷ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که این خودرو را به قدرتمندترین کامارو شهری در تاریخ شورولت تبدیل میکند. با سفارش بستهی پیست 1LE، صاحب اسلحهای خطرناک خواهید شد. ازجمله آپشنهای جذاب این خودرو سیستم تطبیق دور موتور فعال، دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی، سیستم تعلیق مغناطیسی و بستهی آیرودینامیکی 1LE اشاره کرد. بستهی 1LE بال عقب بزرگ در قسمت عقب و جزئیات آیرودینامیکی دیگر را شامل میشود.
۵. کامارو IROC-Z مدل ۱۹۸۵
در سال ۱۹۸۵، شورولت مدل IROC-Z را برپایهی کامارو نسل سوم معرفی کرد. تنها با پرداخت مبلغ ۶۵۹ دلار، این بستهی قدرتمند به نسخهی Z28 اضافه میشد. نام IROC-Z مخفف International Race of Champions است. سیستم تعلیق این نسخه از کامارو کاملا بهروزرسانی شده بود. ازجمله تغییرات این نسخه ارتفاع کمتر، سیستم تعلیق بهتر، شاسی تقویتشده و سیستم پاشش سوخت شورولت کوروت بود. لاستیکهای ۲۴۵ میلیمتری هم با هدف فرمانپذیری بهتر در زیر خودرو قرار گرفته بودند. با انتخاب جعبهدندهی دستی ۵ سرعته، قدرتمندترین موتور قابلسفارش نسخهی L69 با ۱۹۰ اسببخار قدرت بود. تعداد ۱۸,۴۱۸ کامارو IROC در سال اول فروخته شد که بهعقیدهی مجلهی کار اند درایور (Car and Driver)، از میزان درآمد فراری هم بیشتر بود. طرح و رنگآمیزی خاص بدنه IROC-Z را به یکی از کاماروهای معروف تاریخ تبدیل کرده است.
۴. کامارو Z28 مدل ۱۹۶۸
در سال اول تولید، یعنی ۱۹۶۷، کامارو فقط در ۳ نسخهی سوپراسپرت (SS) و رالی اسپرت (RS) و اسپرت کوپه فروخته شد؛ اما طولی نکشید شورولت دریافت کامارو به جسارت بیشتری نیاز دارد. بنابراین، نسخهی شهری Z28 را بهعنوان نسخهای شهری از خودرویی مسابقهای معرفی کرد. این خودرو از موتور ۵ لیتری بههمراه منیفولد ورودی آلومینیمی و کاربراتور Holly بهره میبرد. سیستم تعلیق بهبودیافته و خطکشیهای مسابقهای و رینگهای ۱۵ اینچی رالی از دیگر نکات مهم این خودرو بود. سال اول، از قدرت ۲۹۰ اسببخاری این خودرو چندان استقبال نشد. همچنین، خودرو مسابقهای معروف مارک دانوهیو هم برپایهی کامارو Z28 ساخته شد.
۳. کامارو SS 1LE
با وجود اینکه نمونه ZL1، قدرتمندترین کامارو نسل ششم بهحساب میآید، نمیتوان جذابیت نسخهی SS 1LE را نادیده گرفت. موتور ۶.۲ لیتری سوپرشارژ مشترک با ZL1 در این خودرو هم نصب شد، با این تفاوت که بدون سوپرشارژ بود و ۴۵۵ اسببخار قدرت تولید میکرد. گفتنی است ویژگیهای داخلی و سیستم تعلیق ZL1 در این نمونه هم بهکار رفت.
۲. کامارو Z/28 مدل ۲۰۱۴
نام کامارو Z/28 باردیگر در سال ۲۰۱۴ زنده شد. شاید سخت باشد که بتوانیم اعتبار خودرویی را بسنجیم که اولینبار ۵۰ سال پیش تولید شده است؛ اما میتوان گفت Z/28 جدید کامارو اصیلی بهشمار میرود. خریداران فقط با پرداخت ۷۵,۰۰۰ دلار میتوانستند این خودرو قدرتمند را بخرند.
درون کاپوت، موتور ۷ لیتری LS7 با بهرهگیری از سیستم روغن کارتل خشک و ۵۰۵ اسببخار قدرت قرار گرفته است. گشتاور ۶۵۰ نیوتنمتری این خودرو هم برای جولاندادن در پیست یا خیابان کفایت میکند. وزن خودرو با حذف تجهیزاتی همچون سیستم تهویه و رادیو، ۱۲۰ کیلوگرم درمقایسهبا ZL1 کاهش یافته بود. دیفرانسیل لغزش محدود و شاسی بهبودیافته و ترمزهای کربن سرامیکی برمبو از دیگر نکات جذاب کامارو Z/28 بود. با وجود اینکه این محصول بازگشتی به تاریخچهی طلایی Z/28 بود؛ ولی بعدها، از این خودرو هم به نیکی یاد خواهد شد.
۱. کامارو ۱۹۶۹
Z/28 ،ZL1 ،Yenko ،Baldwin Motion و Big Red تنها تعدادی از برترین کاماروهای ساختهشده در سال ۱۹۶۹ بودند. بهعقیدهی بسیاری از کارشناسان، کامارو مدل ۱۹۶۹ جذابترین مدل کلاسیک تولیدشده از این خودرو است. بهروزرسانیهای سالهای ۱۹۶۷ و ۱۹۶۸ در سال ۱۹۶۹ به نهایت زیبایی رسید. طراحی قسمت جلویی با اندکی تغییر، در دو آپشن چراغ مخفی و چراغ ثابت به بازار عرضه شد. قسمت پشتی خودرو هم عریضتر و چراغها پهنتر شدند. تمامی مؤلفههای بهکاررفته در طراحی مدل ۱۹۶۹، کامارو را از خودرویی اسپرت به خودرو عضلانی تمامعیار تبدیل کرد. علاوهبر تغییرات ظاهری، آپشنهای جدیدی همچون دیسکهای ترمز با کالیپرهای ۴ پیستون هم اضافه شدند. امروزه، مدلهای قدرتمند و کمیاب کامارو، همچون Copo، قیمتی بیش از ۱۳۵,۰۰۰ دلار دارند.
نظرات