ابرخودرو مفهومی استون مارتین AM-RB 003 معرفی شد
در اوایل قرن بیستم، شرکت استون مارتین خود را بهعنوان سازنده خودروهای اسپرت، سریع، راحت و بزرگ معرفی کرد. بااینحال در قرن بیستویکم، استون مارتین ابرخودروهای موتوروسط را به سبد محصولات خود اضافه کرد. جدیدترین عضو این خانواده AM-RB 003 نام دارد که با خودروهایی همچون والکری و والکری AMR Pro مشابهت دارد.
اگر شما ظاهر والکری را دوست داشتید، پس احتمالا از AM-RB 003 هم راضی خواهید بود؛ زیرا شباهت زیادی باهم دارند. باوجوداین، چهرهی مدل جدید پختهتر و شهریتر است تا برای رانندگی روزانه مناسب باشد.
اسپلیتر جلو کمی بالاتر نصب شده و برجستگی کمتری دارد. قسمت پشتی خودرو هم ارتفاع کمی دارد و بال عقب را در خود مخفی کرده که به بزرگی نمونهی نصبشده در والکری نیست. سیستم خروجیهای اگزوز، شامل دو خروجی شبیه به لولهی توپهای جنگی هستند. این سیستم درمقایسهبا خروجی اگزوز والکری تغییراتی کرده است.
اکنون، میتوان با بدنهی محافظهکارانهی این خودرو ارتباط بیشتری برقرار کرد. شرکت استون مارتین هم اعتقاد دارد 003 درمقایسهبا والکری، سادهتر و معمولیتر است. بااینحال، نباید این خودرو را بهعنوان جانشین ونتیج بدانیم؛ زیرا بهگفته استون مارتین، این خودرو در تعداد بسیار محدودی ساخته خواهد شد و ازنظر قدرت و تکنولوژی و قابلیتهای مسابقهای دستکمی از والکری ندارد. بهجای استفاده از موتور ۱۲ سیلندر ۱,۱۶۰ اسببخاری کازورس، 003 از موتور ۶ سیلندر بهعلاوه توربوشارژر و سیستم هیبریدی کمکی بهره میبرد. پیشتر، شایعاتی مبنی بر استفادهی این سیستم در والکری هم شنیده بودیم.
شرکت استون مارتین بهواضح اعلام نکرده که از خطتولید Milton Keynes تیم فرمول یک ردبول استفاده کرده است؛ اما در مصاحبه مطبوعاتی، اعلام شد این خودرو از برخی از تکنولوژیهای فرمول یکی برخوردار است که در نمونهی والکری هم استفاده شده بود. هنوز هیچ مشخصاتی از قدرت موتور دراختیار نیست؛ اما استون مارتین اعلام کرده این پیشرانه را مهندسان داخلی شرکت طراحی کردهاند.
علاوهبر سیستم کمکی هیبریدی، 003 از پیشرفتهترین عناصر آیرودینامیکی هم بهره میبرد. ویژگیهای آیرودینامیکی این خودرو را آدرین نویی، سرمهندس تیم فرمول یک ردبول، طراحی کرده است. در قست عقبی، بال FlexFoil نصب شده که از تکنولوژی تأییدشدهی ناسا بهره میبرد تا بدون تغییر زاویهی بال، میزان نیروی عمودبرسطح (Downforce) را تغییر دهد. این بال اصطکاک و اثر گردابی یا صدای بادی تولید نمیکند و از طراحی جذاب یکپارچه با بدنه بهره میبرد.
بهگفتهی استون مارتین، این فناوری در هنگام عرضهی نهایی 003 به بازار بهتر هم خواهد شد و با افزایش ضریب نوسانی، حالت دینامیکی خودرو را تغییر خواهد داد. استون مارتین AM-RB 003 در دوران ناپختگی بهسر نمیبرد و البته، کاملا بالغ هم نیست. استون مارتین اطلاعات بیشتری دربارهی این خودرو منتشر نکرده؛ اما مشخص است نسخهی تولیدی و نهایی این خودرو با نامی جدید تا سال ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد. این خودرو اکنون در نمایشگاه ژنو بهنمایش درآمده است.
نظرات