نیسان کراس اور مفهومی IMQ را رونمایی کرد
نیسان پیشنمایشی از آینده طراحی شاسیبلند قشقایی (Qashqai) را با خودروی مفهومی جدید خود در نمایشگاه خودرو ژنو به نمایش گذاشت. خودروی الکتریکی نیسان IMQ تلاش برند ژاپنی برای بازتولید این کراساور و معرفی سیستم محرکه برقی جدید است.
IMQ توسط تیمی کوچک در مرکز طراحی نیسان در پدینگتون لندن طراحی شده و تعدادی از طرحهای برتر استودیوهای سراسر جهان را انتخاب کرده است. این مدل مفهومی ۴.۵ متر طول دارد که احتمالاً برای نسخه تولیدی کاهش مییابد؛ نیسان IMQ یک کراساور با ظاهر اسپرت همراهبا خطوط متعدد ظریف در بدنه، سقف گلخانهای به سبک رنجرور ایووک است. این خودروی مفهومی همچنین از درهای کالسکهای با کابین چهار صندلی بهره میبرد، ولی بعید به نظر میرسد که هر دو طرح به مرحله تولید برسند. در فضای بیرونی میتوان به رینگهای آلیاژی و بزرگ ۲۲ اینچی با لاستیکهای بریجستون اشاره کرد که جذابیت بیشتری به این خودروی مفهومی میبخشند.
این مدل شامل توسعهی طراحی جلوپنجره V-motion نیسان میشود که دارای میلههای عمودی است و هیچگونه دریچه خنککننده فیزیکی برای سیستم محرکه خودروی برقی نیاز ندارد. با وجود ظاهر بیرونی خودرو، مهندسان طراحی نیسان ادعا میکنند تم اصلی فضای داخل کابین حول «May» شکل گرفته که عبارتی ژاپنی برای مینیمالیسم به شمار میرود.
فضای داخل کابین مینیمالیستی دارای چهار صندلی ایستاده و جداگانه است که با تونل مرکزی مسیرنگ بزرگ در طول خودرو همراه میشود. سیستم اطلاعاتی و سرگرمی پشت پنلی در داشبورد پنهان شده و به نظر میرسد که نسبت به دیواره حالت شناور داشته باشد؛ درحالیکه سقف پانورامیک شیشهای احساس راحتی بینظیری به سرنشینان خودروی برقی میبخشد. قابلیت ناوبری ماهوارهای نیز از جمله امکاناتی است که در قالب سیستم دستیار شخصی مجازی برای راننده ارائه میشود.
خودروی مفهومی نیسان IMQ از سیستم محرکه برقی با دو موتور الکتریکی روی محورهای جلو و عقب با قدرت ۳۳۵ اسببخار و گشتاور ۷۰۰ نیوتنمتر بهره میبرد. این خودرو دارای سیستم تمام چرخ محرک است و درکنار موتورهای الکتریکی، پیشرانه ۱.۵ لیتری بنزینی توربوشارژ با میزان قدرت خروجی نامشخص قرار دارد. پیشرانه بنزینی برای شارژ کردن باتری در سرعتهای بهینه عمل میکند.
اگرچه خودروی هیبریدی نیسان IMQ اشارهای مشخص به نسل آینده قشقایی است، اما خودروساز ژاپنی هنوز اشارهای به احتمال تولید مدل تمام برقی یا پلاگین هیبریدی با گزینههای بنزینی و دیزلی نمیکند. بنابراین نمیتوان با قاطعیت از تولید این مدلها در آینده نزدیک خبر داد.
کراساور مفهومی نیسان IMQ از سیستم پروپایلوت همراهبا طیف وسیعی از سیستمهای دستیار راننده و قابلیت رانندگی خودران بهره میبرد. این مدل همچنین دارای فناوری «I2V» است که پیشتر در نمایشگاه CES به نمایش گذاشته شد.