مدت زمان شارژشدن باتری، یکی از بزرگترین چالشهای دنیای خودروهای الکتریکی است که در میزان محبوبیت این خودروها اثری منفی میگذارد. اکنون تسلا با معرفی نسل سوم سوپرشارژرهای خود،گامی بلند در جهت رفع این مشکل برداشته است. اکنون این شارژرها در بخشهایی از آمریکای شمالی نصب شدهاند و با بهرهمندی از قدرت شارژ بیش از ۲۵۰ کیلووات به ازای هر ماشین، زمان شارژشدن باتریها را تا ۵۰ درصد کاهش خواهند داد.
دهها هزار ایستگاه شارژ تسلا اکنون در بخشهای مختلفی از آمریکای شمالی، اروپا و آسیا به مالکین تسلا اجازه میدهد تا بتوانند بهراحتی سفر خود را ادامه بدهند. این شارژرها که توان ۱۲۰ کیلوواتی دارند، میتوانند در زمان ۳۰ دقیقه نیمی از ظرفیت باتری خودرو را شارژ کنند. بنابراین شارژرهای ۲۵۰ کیلووات ساعتی معرفیشده توسط تسلا، بهبودی مهم برای بازار بهحساب میآید. درواقع این شارژرها محصولات تسلا را به سریعترین خودروهای الکتریکی شارژشونده موجود در بازار تبدیل خواهند کرد.
اما این مسئله با معرفی پورشه تایکان با قابلیت شارژ ۳۵۰ کیلوواتی تغییر خواهد کرد. حتی شایعاتی مبنی بر قدرتی بیشتر از ۳۵۰ کیلووات در شارژرهای پورشه هم به گوش میرسد. شرکت سوئیسی ABB هم اخیرا از ساخت شارژرهای پر قدرت DC خبر داده که برای هر خودرویی که قابل به تحمل قدرت آن باشد، قابل استفاده خواهد بود. علاوهبر این، کنسرسیومی متشکل از چند خودروساز، مشغول تلاش برای راهاندازی شبکه ایستگاههای ۳۵۰ کیلوواتی در سراسر اروپا هستند. گمانهزنیهایی در رابطه با سوپراسپرت الکتریکی Piëch هم وجود دارد که در صورت معرفی، قدرت شارژی معادل ۱ مگاوات خواهد داشت. در حالتی فراتر از این سوپراسپرت، اخباری در رابطه با ابر خودرو Arcanum هم شنیده میشود که قادر است پکیج باتریهای ۱۸۰ کیلووات ساعتی خود را با نرخ شارژ ۲.۷ مگاوات شارژ کند.
اما اکنون در اینجا نسل سوم سوپرشارژهای تسلا قادر هستند تنها با مدت ۵ دقیقه شارژ، امکان طی کردن مسافت ۱۲۰ کیلومتر را برای خودرو فراهم آورند. در این مهندسی جدید شارژها از منبع قدرت ۱ مگاواتی بهصورت جداگانه بهره میبرند که از باتریهای بزرگتر تسلا الهامگیری شده است. بنابراین قدرت شارژر مخصوص برای هر خودرو، دیگر با شارژر خودرو دیگر تقسیم نخواهد شد و با باتری با بیشترین نرخ ممکن و در سریعترین زمان شارژ میشود. بهمنطور سرعتدهی بیشتر روند شارژ، تسلا از تکنولوژی هوشمندانهای با نام On-Route Battery Warmup استفاده خواهد کرد.
در این فناوری، هرگاه که راننده سیستم رهیابی خودرو را برای رسیدن به ایستگاه سوپر شارژر تنظیم کند، نرمافزار مخصوصی باتریهای خودرو را تا دمای ایدهآل میرسانند تا هنگام رسیدن خودرو به ایستگاه شارژ، باتریها با نرخ بالاتری شارژ شوند. بهگفته ایلان ماسک، این سیستم نیاز به قدرت خیلی کمی دارد و تاثیر قابل توجهی بر میزان برد مسافتی خودرو نخواهد داشت. در مجموع، تسلا انتظار دارد تا روند شارژ خودرو برای راننده تا حدود ۵۰ درصد کاهش یابد. بنابر اطلاعات بهدستآمده، اولین ایستگاه آزمایشی عمومی برای تسلا مدل ۳، این هفته در منطقه Bay Area بازگشایی شده و ایستگاههای بعدی در ماههای آتی بهترتیب اولویت در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا راهاندازی میشوند.
نظرات