رنو بهدنبال تصاحب نیسان و ادغام با فیات کرایسلر است
به نظر میرسد مشارکت میان خودروسازان جهان به سرعت در حال افزایش است، که این فرایند بهصورت همکاری سازنده یا ادغام کامل دنبال میشود. آخرین گزارشها نشان میدهد که هماکنون چنین مشارکتی بین رنو و نیسان که درنهایت شامل گروه خودروسازی فیات کرایسلر نیز خواهد بود، در حال پیگیری است.
اتحاد نیسان و رنو چیز جدیدی نیست؛ کارلوس گوسن، مدیرعامل پیشین نیسان، رنو و میتسوبیشی در ۲۰۱۸ گفته بود که طرحی برای ادغام برگشتناپذیر این شرکتها تا یکسال آینده دارد. هماکنون دو شرکت بخشی از سهام شریک خود را در اختیار دارند؛ نیسان ۱۵ درصد از سهام رنو را در اختیار دارد، درحالیکه خودروساز فرانسوی مالک ۴۳ درصد نیسان است. هنوز مسائل حقوقی بین دو شرکت حل نشده باقی مانده است و نیاز به تصویب دولتهای ژاپن و فرانسه، میتواند روند ادغام را با سرعت کمتری پیش ببرد. البته طی ماههای گذشته مسئولان نیسان با پیوستن به رنو مخالفت کردهاند و برخی نیز برکناری گوسن را در همین راستا میدانند. با این وجود هیروتو سایکاوا، مدیرعامل نیسان مدتی قبل از تمایل شرکت تحت مدیریت خود برای افزایش سرعت همکاریها با رنو و میتسوبیشی خبر داد.
گفته میشود که ژان دومینیک سنارد مدیرعامل جدید رنو قصد دارد این معامله را بهزودی انجام دهد. طی دوران ریاست سرجیو مارکیونه، شایعات زیادی درباره قرارداد ادغام و خرید شرکتهای بزرگ خودروسازی بهخصوص با خودروسازان چینی وجود داشت. اما فعلاً مشخص نیست که با تغییر ریاست فیات کرایسلر، هنوز چنین تمایلی در مدیران آن وجود داشته باشد. رنو بهدنبال اتحاد بزرگتر است تا درنهایت بتواند شرکت قدرتمندی برای رقابت با تویوتا و فولکسواگن ایجاد کند. در سناریوی ادعایی خبرگزاری فایننشال تایمز، اتحاد رنو-نیسان قصد دارد طی ۱۲ ماه آینده فیات کرایسلر را به جمع خود حاضر ببیند.
از زمان درگذشت سرجیو مارکیونه، بحث و گفتگوی خاصی برای مشارکت یا ادغام فیات کرایسلر با دیگر خودروسازان مطرح نشده است. البته چنین سخنی بهمعنی وجود داشتن هرگونه بحثی در این زمینه نیست؛ زیرا مایک منلی، مدیرعامل فیات کرایسلر در نمایشگاه خودرو ژنو به خبرنگاران از آغوش باز برای مشارکت فعال با سایر شرکتهای خودروسازی بزرگ جهان خبر داد. از نظر منلی، چنین فرایندی منجر به بازدهی بهتر برای سهامداران میشود و از این جهت قابل درک است.
براساس ادعای یکی از مسئولان ارشد رنو، نیسان و میتسوبیشی، این اتحاد قصد دارد تا اواخر سال جاری طرح استراتژیکی را اعلام کند؛ در نتیجه اجرایی شدن طرح جدید، تا پایان سال جاری میلادی فروش محصولات این اتحاد به ۱۴ میلیون خودرو در سال افزایش خواهد یافت.
پس از جنجال به وجود آمده بر سر کارلوس گوسن، مدیران اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی هیئت مدیره جدیدی به ریاست ژان دومینیک سنارد تشکیل دادند تا بتوانند تهدیدهای بهوجود آمده برای سرمایهگذاران را کاهش دهند. به گزارش فایننشال تایمز، سنارد همچنان به ادغام با نیسان و تقویت روابط علاقه دارد. ظاهراً سنارد میخواهد بار دیگر مذاکرات ادغام با نیسان را دوباره آغاز کند تا بتواند یکی دیگر از شرکتهای خودروسازی را به جمع اتحاد اضافه کند.
طبق گفتهی برخی افراد مطلع، یکی از اهداف تشکیل اتحاد رسیدن به صرفهجویی مالی ۱۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۲ است. یکی از پیششرطها برای از سر گرفتن مذاکرات برای ادغام، اصلاح هیئت مدیره در جهت افزایش تعداد مدیران نیسان و کاهش اعضای رنو عنوان میشود. افراد نزدیک به رنو و دولت فرانسه، این موارد را ابتکارات شخصی سنارد برای سامان دادن به اوضاع اتحاد رنو-نیسان-میتسوبیشی و حتی اضافه کردن فیات کرایسلر به این جمع میداند.
باتوجهبه موارد ادعا شده توسط فایننشال تایمز، به نظر میرسد که ۱۲ ماه آینده شاهد اتفاقات بسیار جالبی در صنعت خودروسازی باشیم.
نظرات