شرکتهای دایملر و جیلی توافق کردهاند که بهمنظور توسعهی محصولات آیندهی برند اسمارت، شرکتی را ازطریق سرمایهگذاری مشترک تشکیل دهند. دایملر و جیلی هرکدام در هیئتمدیرهی این شرکت سه کرسی داشته و ۵۰ درصد از سهام آنرا در اختیار دارند. همانطور که پیشازاین اعلام شده بود، اسمارت از سال ۲۰۲۰ به بعد به برندی تمام الکتریکی تبدیل خواهد شد. البته این شرکت همچنان روی ساخت خودروهای کوچک شهری تمرکز خواهد داشت اما در نظر دارد به بخش خودروی سابکامپکت نیز وارد شود. محصولات جدید اسمارت توسط مرسدس بنز طراحی و توسط جیلی مهندسی میشوند.
تولید نسل آیندهی محصولات اسمارت در سال ۲۰۲۲ در کارخانهی جدیدی در چین آغاز خواهد شد. این کارخانهی جدید از ابتدا برای تولید خودروهای الکتریکی طراحی و ساخته میشود. خودروهای تولید این کارخانه، هم در چین و هم در بازارهای جهانی عرضه خواهند شد. اما اسمارت تا آن زمان به تولید مدل فورتو در فرانسه ادامه خواهد داد؛ درحالیکه تولید مدل فورفور نیز درکنار همزاد فرانسویاش، رنو توئینگو، در کارخانهی رنو در اسلوونی ادامه پیدا خواهد کرد. در همین حال، دایملر با سرمایهگذاری ۵۰۰ میلیون یورویی در کارخانهی اصلی اسمارت در فرانسه، از این تأسیسات برای تولید خودروی الکتریکی کامپکت جدیدی استفاده خواهد کرد.
شرکت اسمارت در سال ۱۹۹۷ ازطریق سرمایهگذاری مشترک میان دایملر و شرکت ساعتسازی سوئیسی سواچ تأسیس شد. هرچند این شرکت از زمان تأسیسش همواره برای رسیدن به سود تلاش کرده است اما اسمارت هیچگاه برند سوددهی برای دایملر نبوده، زیرا نتوانست به هدف اصلی خود که فروش سالانه ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سراسر جهان بود، دست پیدا کند. به همین دلیل، طبق برآورد تحلیلگران صنعتی، اسمارت سالانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون یورو ضرر میدهد. اما حالا دایملر با فروش ۵۰ درصد از سهام این برند به جیلی، قصد دارد با همکاری چینیها وضعیت اسمارت را تغییر دهد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ جیلی ۹.۷ درصد از سهام دایملر را هم خریداری کرده و به بزرگترین سهامدار این شرکت تبدیل شد.
نظرات