فولکس واگن پاسات به رکورد تولید ۳۰ میلیون دستگاه رسید
موفقترین خودروی ساختهشده در تاریخ فولکس واگن کدام است؟ شاید به عقیده بسیاری، جواب این سؤال بدون شک نمونه بیتل با تعداد ۲۱ میلیون نسخه فروختهشده باشد؛ اما این جواب صحیح نیست. جواب صحیح، خودرو گلف است که از زمان معرفی در بهار سال ۱۹۷۴ تاکنون بیش از ۳۵ میلیون نمونه از آن فروخته شده است. اکنون یکی دیگر از نامهای معروف فولکس واگن با فروختن بیش از ۳۰ میلیون دستگاه، به جمع پرفروشترینهای تاریخ پیوسته است. این نمونه خودرویی نیست جز پاسات. از نمونه مذکور بهعنوان خودرویی مقدم بر گلف یاد نمیشود اما نمونه اولیه طراحیشده توسط جوجارو یک سال زودتر از گلف، در سال ۱۹۷۳ وارد بازار شد.
نقش فولکس واگن پاسات در بازار، رقابت مستقیم با سدان آئودی 80 بود. با وجود اینکه این دو خودرو مشخصات فنی یکسانی داشتند؛ اما طراحی و جایگاه آنها در بازار کاملا با یکدیگر متفاوت بود. پیش از معرفی نهایی پاسات، اسمهای دیگری از جمله Dasher، Quantum و Santana هم برای این خودرو درنظر گرفته شده بود. نام سانتانا بعدا برای نمونههای تولیدشده در چین درنظر گرفته شد و در کشور ژاپن هم زیر چتر نیسان تولید شد. در دهه ۸۰ میلادی، نسل سوم پاسات برپایه طرح مفهومی و ایرودینامیکی Concept Auto ۲۰۰۰ مدل ۱۹۸۱ ساخته شد.
در دهه ۹۰ میلادی با معرفی نسل B5، بازار شاهد سطح جدیدی از کیفیت در ساخت این خودرو بود. نسل مذکور باز هم زودتر از نسخه جدید گلف وارد بازار شد. نسلهای بعدی شاید آن اثر پاسات B5 مدل ۱۹۹۷ را نداشتند اما اتفاقاتی مهم در روند تولید آنها افتاد. بهطور مثال در سال ۲۰۱۱ برای اولینبار نمونه ساختهشده برای بازار آمریکای شمالی با نام مخفف NMS از نمونههای ساختهشده برای بازار اروپا جدا شد و شعبه جداگانه پاسات برای بازار آمریکا را بنا نهاد.
تولید نسل معرفیشده در سال ۲۰۱۱ تا امروز ادامه پیدا کرده ولی نسل جدید پاسات تا سال ۲۰۲۰ روی خط تولید قرار میگیرد. در حال حاضر فولکس واگن پاسات در ۳ منطقه و ۱۰ خط تولید مختلف ساخته میشود. نمونه ۳۰ میلیونی پاسات در آلمان ساخته شده است. از آنجایی که خودروهای الکتریکی برای شرکت فولکس واگن از اهمیت بالایی برخوردار هستند، نمونه ۳۰ میلیونی هم پلاگین هیبریدی است.
نمونه مذکور همچنین اولین نسخه ساختهشده از پاسات فیسلیف است. آندرس دیک، مدیر خط تولید Emden میگوید:
۳۰ میلیون پاسات، این نهتنها یک لحظه ویژه برای فولکس واگن است، بلکه برای ما در خط تولید Emden هم بسیار خاص است. بهمدت دهها سال ما تولیدکننده اصلی نمونه پاسات بودهایم و با شور و اشتیاق خاصی آنها را ساختهایم. از آنجایی که ما به پلتفرم MEB جابهجایی داشتیم، اکنون میتوانیم پاسات الکتریکی را هم انتظار داشته باشیم و ما با همان شور و اشتیاق گذشته این خودرو را خواهیم ساخت.
فولکس واگن پاسات یکی از محبوبترین خودروهای خانوادگی در چند دهه گذشته بوده است و پس از نمونه گلف و بالاتر از بیتل، در رتبه دوم پرفروشترین خودرو تاریخ فولکس واگن قرار دارد. برای ساخت یک نمونه از فولکس واگن پاسات در خط تولید Emden آلمان، ۲۴ ساعت زمان لازم است و این کارخانه در مجموع بهطور روزانه ۱۲۰۰ نمونه پاسات تولید میکند.
پس از انجام تستهای لازم، خودرو در پیست مخصوص فولکس واگن هم تست میشود تا از برروز هرگونه خطایی مصون بماند. اکنون با معرفی نسخه فیسلیفت از پاسات نسل هشتم، داستان موفقیتهای این خودرو ادامه پیدا میکند. پس از انجام تستهای لازم، نمونه ۳۰ میلیونی از پاسات با یک نشان مخصوص در کابین مزین شد.