نبرد فراری GTC4Lusso با پورشه پانامرا در آزمون سرعت و ترمزگیری
چالشهای برنامه تاپگیر (Top Gear) همیشه بسیار هیجانانگیز بودهاند؛ اما یکی از چالشهای جدید این برنامه، بسیار خاص است. تمام آنچه از چنین برنامهای انتظار داریم، در این چالش وجود دارد. پاداش، خطر، رقابت، سرگرمی و حتی ارزش آموزشی در چالش ترمزگیری حاضر هستند و جزئی از عوامل هیجانانگیز آن بهشمار میروند.
مت لِبلانک و کریس هریس در انتهای باند فرودگاه و سوار بر دو خودرو اسپرت بسیار جذاب هستند: یکی سوار پورشه پانامرا اسپرت توریزمو و دیگری سوار بر فراری GTC4Lusso. در سمت دیگر باند فرودگاه، اما اقیانوس قرار دارد. هدف نهایی چالش این است که پیش از ترمزگیری، به بیشترین سرعت با خودرو دست یابند. بازنده خودرویی خواهد بود که کُندتر باشد یا در انتها بهدلیل ضعف ترمز در اقیانوس پرت شود.
لبلانک سوار بر خودرو فراری لوسو روی کاغذ بخت بیشتری دارد. البته، استعداد رانندگی نیز یکی از عوامل مهم بهشمار میرود. یکی دیگر از عواملی که در این چالش نقش مهمی ایفا میکند، شجاعت راننده است و اینکه چه کسی دیرتر ترمز خواهد کرد؟
پیشازآنکه لبلانک ترمز بگیرد، فراری لوسو به سرعت ۲۸۵ کیلومتربرساعت رسید. لبلانک بهخوبی نیز توقف کرد و توانست در فاصله ۷ متری تا انتهای باند فرود بایستد تا بهترین نتیجهی ممکن را بهدست آورد. نفر دوم هریس بود که تلاش خود را با پورشه پانامرا اسپرت توریزمو آغاز کرد. او از قابلیت اوربوست (overboost) پانامرا استفاده کرد تا قدرت پیشرانه را بهمدت ۲۰ ثانیه بیشتر کند.
هرچند نتیجهی بهدستآمده برای فراری چندان کافی بهنظر نمیرسد، پورشه پانامرا نیز نتوانست با رانندگی هریس و پیش از ترمزگیری به سرعتی بیش از ۲۶۵ کیلومتربرساعت برسد. پانامرا با وجود موفقنشدن در رسیدن به حداکثر سرعت، بهخوبی ترمز گرفت و در انتهای باند با فاصله تنها چند متر تا آب ایستاد. درحالیکه هر دو مجری تاپگیر موافقاند که هریس بعد از لبلانک ترمز گرفت، فراری بازهم سریعتر بود و توانست برنده چالش شود.
نظرات