بی وای دی بهدنبال سهم بیشتر بازار خودروهای برقی است
اوایل این هفته بود که شرکت چینی بی وای دی (BYD) از خودروی مفهومی E-SEED GT در نمایشگاه خودروی شانگهای رونمایی کرد. رونمایی از این خودرو به خوبی نشان میدهد که بی وای دی برنامههای زیادی برای تولید خودروهای برقی در آینده دارد.
بی وای دی یکی پیشگامان تولید خودروهای برقی در جهان به شمار میرود و تلاش زیادی برای تولید خودروهای پاک کرده است. این شرکت درکنار تولید سدانهای برقی مختلف حتی یک شاسیبلند برقی با نام Song Pro را نیز به بازار معرفی کرده است. آخرین محصول نیز همین خودروی مفهومی E-SEED GT بود که نهتنها یک خودروی برقی جدید است بلکه زبان طراحی جدید این شرکت را هم معرفی میکند.
این شرکت در سال ۱۹۹۵ تأسیس شد و در ابتدا تنها ۲۰ کارمند داشت. امروزه تعداد کارکنان بی وای دی به حدود ۲۴۰ هزار نفر میرسد و بزرگترین تولید کنندهی خودروهای برقی در جهان است. بی وای دی با طراحان بزرگ جهان نیز همکاری دارد و حد نهایت این همکاری را در همین خودرو E-SEED GT میتوان مشاهده کرد. در طراحی این خودرو مدیر طراحی سابق آئودی، مدیر طراحی خارجی سابق فراری و مدیر طراحی سابق مرسدس بنز ایتالیا همکاری کردهاند.
به این ترتیب مشاهده میکنید که شرکت بی وای دی که مقر آن در شهر گوانگجوی چین است به خوبی از استعدادهای خارجی و طرفیتهای داخلی استفاده کرده است. مدیرعامل بی وای دی اخیرا در یک کنفرانس خبری گفته است که این شرکت برای تحقیق تولید خودروهای برقی چندین استراتژی را پیگیری میکند و هدف بی وای وارد کردن خودروهای چینی به مراحل جدید است.
کشور چین نیز خود برنامهای منسجم و حساب شده برای توسعهی خودروهای برقی دارد و قرار است تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۴.۶ میلیون دستگاه خودروی برقی در این کشور به فروش برسند. همچنین چین قوانینی را در آیندهی نزدیک تصویب خواهد کرد که استفاده از موتورهای احتراق داخلی را محدود میکنند.
بی وای دی فعالیت خود در خودروهای الکتریکی را به خودروهای مفهومی همانند E-SEED GT محدود نکرده است. این خودروساز این هفته از یک کامیون الکتریکی مخصوص حمل زباله با نام BYD 8R Class 8 Automated Side Loader را نیز رونمایی کرده است. این کامیون قرار است ابتدا در یکی از شهرهای کالیفرنیا به خدمت گرفته شود.
محصولات برقی بی وای دی فقط محدود به بازار کشور چین نیستند بلکه این خودروساز محصولات خود را در کشورهای مختلف و حتی در اروپا نیز به فروش میرساند. بی اوی دی بهتازگی ۵۰ هزارمین اتوبوس برقی خود را از خط تولید خارج کرد. این اتوبوس نهتنها در شهرهای چینی مانند پکن، گوانگجو، شنزن، تیانجین، هانگجو، نانجینگ، شانگشا و شیان در حال خدمترسانی هستند بلکه در ناوگان اتوبوسرانی لندن و لس آنجلس نیز حضور دارند.
اتوبوسها و کامیونهای حمل زبالهی الکتریکی گرچه توجه زیادی را به خود جلب نمیکنند اما برای خودروسازان بسیار مهم هستند و بازارهای جدیدی را برای آنها ایجاد میکنند. البته شرایط برای بی وای دی همیشه نیز بر وفق مراد نیست چون خودروهای این شرکت همچنان در حال دستوپنجه نرم کردن با استانداردهای سختگیرانهی آمریکا در مباحث کیفیت و عملکرد هستند. در تحقیقی که اخیرا توسط لس آنجلس تایمز انجام شده است اتوبوسهای الکتریکی بی وای دی پس از تنها ۵ ماه استفاده نیاز به انجام تعمیرات پیدا کرده بودند.
آژانس ترانزیت جنوب کالیفرنیا نیز قراردادی ۳۳۰ میلیون دلاری را با بی وای دی امضا کرده بود تا اتوبوسهای الکتریکی این شرکت را در ناوگان خود به خدمت بگیرد اما تحقیقات لس آنجلس تایمز نشان میدهند که هزینهی نگهداری این اتوبوسهای الکتریکی بسیار بیشتر از اتوبوسهای دیزلی است. همچنین در بخش عملکرد نیز این اتوبوسها دچار مشکلاتی هستند. درحالیکه بی وای دی وعده داده بود این اتوبوسها با هر بار شارژ میتوانند ۲۵۰ کیلومتر را طی کنند اما عملا آنها با هر بار شارژ بهطور متوسط فقط ۹۰ کیلومتر راه میروند که جوابگوی نیازهای شهری همچون لس آنجلس نیست.
گرچه این شعاع حرکتی کم در شهرهای کوچک مشکلی ایجاد نمیکند اما برای شهرهای بزرگ مناسب نیست. البته عوامل محیطی نیز در کاهش برد اتوبوسها دخیل بودند چون کالیفرنیا جادههای سربالایی و سراشیبی زیادی هم دارد و این برای یک خودروی الکتریکی چندان جالب نیست.
گزارش لس آنجلس تایمز نقاط تاریک دیگری از اتوبوسهای برقی را فاش میکند. مشکلات این اتوبوسها فقط به لس آنجلس محدود نبوده و در شهرهای دیگر نیز مشکلاتی مانند شکسته شدن شاسی گزارش شده است. همچنین بازرسان Metro این خودروها را از نظر کیفیت تأیید نکردهاند. در ماه نوامبر مقامات شهر البوکرکی در ایالت نیومکزیکو نیز که از این اتوبوسهای برقی استفاده میکردند در پی خرابیهای گستردهی آنها ۱۵ دستگاه اتوبوس را به کارخانه پس داده و بهدلیل امنیت پایین این خودروها از بی وای دی شکایت کردهاند.