ابرخودروهای جذاب با بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت
اواسط دههی ۲۰۰۰، زمانیکه بوگاتی با ابرخودروی ویرون دوباره به میدان زورآزمایی بازگشت، تصور اینکه تعداد خودروهای ویژه با قدرت بیش از ۱۰۰۰ اسببخار به انگشتهای یک دست برسد، چندان آسان نبود. در آن سالها، خودروهای ۱۰۰۰ اسب بخاری بسیار کم تعداد و فوقالعاده گرانقیمت بودند؛ با اینکه نمونههای دههی ۲۰۱۰ هنوز هم ویژگیِ قیمت بالا را حفظ کردند، اما به کمیابی مدلهای گذشته نیستند.
باید واقعبین باشیم؛ هیچوقت نمیتوان از تمام قدرت هایپرکارهای ۱۰۰۰ اسب بخاری در جادههای عمومی لذت برد. اگر توانایی خرید چنین خودروهایی وجود داشته باشد، یا باید به پیست مسابقه رفت که در اینصورت ویژگی خودنمایی کاملاً حذف میشود؛ یا اتوبانهای بدون محدودیت سرعت در آلمان را هدف گرفت. با تمام این تفاسیر، باشگاه خودروهای ۱۰۰۰ اسب بخاری هر روز عضو بیشتری میپذیرد، بهطوریکه امروز تعداد این خودروها نزدیک به ۲۰ مدل مختلف است.
تولید خودرو با پیشرانهی بنزینی ۱۰۰۰ اسب بخاری و طراحی جذاب کار آسانی نیست؛ اما شرط ورود به باشگاه ابرخودروها در چند سال اخیر تغییر کرده است. با پیشرفت و توسعه در فناوری موتورهای برقی و پکهای باتری، بهزودی نسل جدید خودروهای قدرتمند از راه میرسند. ابرخودروهای جدید باشگاه ۱۰۰۰ اسب بخاری برخلاف برادرهای بزرگشان، بیسروصدا هستند؛ بهلطف موتور برقی، طراحی کلی بدنه هم کمی تغییر کرده است. البته بین مدلهای تمام بنزینی و برقی، نسخههای هیبرید وجود دارند که هر دو جبههی طرفداران دنیای خودرو را راضی نگه دارند. این مقدمهی کوتاه را آوردیم تا در ادامه، جدیدترین فهرست خودروهای جذاب با قدرت حداقل ۱۰۰۰ اسببخار را معرفی کنیم. خودروهای این فهرست براساس قدرت پیشرانه طبقهبندی شدهاند.
لوسید Air
قدرت: ۱۰۰۰ اسببخار
قیمت مدل پایه: مشخص نیست
محصول سال ۲۰۱۹
شاید سدان زیبای لوسید موتورز (Lucid Motors) یکی از ضعیفترین مدلهای باشگاهِ خودروهای ۱۰۰۰ اسببخاری باشد، اما بهلطف داشتن باتری لیتیوم-یون و دو موتوربرقی، هنگام حرکت آلایندگی تولید نمیکند. لوسید ایر در چند نسخهی مختلف مثل نمونهی ۴۰۰ اسب بخاری عرضه خواهد شد اما گرانترین مدل از دو موتور برقی هرکدام در هر محور جلو و عقب با قدرتهای ۴۰۰ و ۶۰۰ اسببخار استفاده میکند؛ ۱۰۰۰ اسببخار قدرت برقی کافی است که تا خودروی مورد انتظار لوسید موتورز با نهایت سرعت ۳۵۰ کیلومتربرساعت، در زمان ۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد. لوسید موتورز برای رقابت با تسلا، یک میلیارد دلار از صندوق سرمایهگذاری عربستان دریافت کرده است و تا پایان سال ۲۰۱۹، اولین محصولات خود را عرضه میکند. مدل ۴۰۰ اسب بخاری لوسید ایر با قیمت پایهی ۵۲,۵۰۰ دلار فروخته خواهد شد؛ درواقع با این مبلغ، یک سدان خانوادگی مجهز با قوای فنی برقی و ظرفیت پیمایش حدود ۶۴۵ کیلومتر در اختیار مشتری قرار میگیرد. باوجود فناوری شارژ سریع، لوسید ایر تنها در ۳۰ دقیقه دوباره آمادهی حرکت خواهد بود. لوسید ایر یکی از متفاوتترین اعضای باشگاه خودروهای ۱۰۰۰ اسب بخاری است.
شورولت کوروت تیونینگ SVE
قدرت: ۱۰۰۰ اسببخار
قیمت: یک دستگاه شورولت کوروت + ۶۹ هزار دلار
محصول سال ۲۰۱۸
شرکت Specialty Vehicle Engineering یا SVE متخصص تیونینگ و آمادهسازی خودروهای درگ است. کارشناسهای SVE سال گذشته مدل Stage II Yenko/SC را رونمایی کردند که دراصل شورولت کوروت با پیشرانهی ۶.۸ لیتری و سوپرشارژر و ۱۰۰۰ اسببخار قدرت است. محصول قدرتمند SVE از جعبهدندهی دستی ۷ سرعته، ترمزهای جدید و سیستم تعلیق سفارشی استفاده میکند؛ برای خرید پکیج این شرکت باید ۶۸,۹۹۵ دلار پرداخت کرد که احتمالاً ارزانترین خودروی ۱۰۰۰ اسببخاری این روزها باشد. SVE نمونهی ۸۳۵ اسببخاری کوروت را هم عرضه میکند و البته امکان نصب پکیج این شرکت روی شورولت کامارو هم وجود دارد. Stage II Yenko/SC در مقایسه با دیگر خودروهای این فهرست تنها یک محصول سفارشیِ تیونر محسوب میشود؛ بنابراین با مدلهای گرانقیمت، لوکس، باکیفیت و جذابتر خودروسازان مقایسه نخواهد شد. درواقع عمر محصول SVE پایین خواهد بود و نمیتواند با ابرخودرویی چون بوگاتی ویرون یا شیرون رقابت کند.
کادیلاک CTS-V تیونینگ هنسی
قدرت: ۱۰۰۰ اسببخار
قیمت مدل پایه: ۱۵۹ هزار دلار
محصول سال ۲۰۱۸
پکیج تیونینگ هنسی با نام HPE1000 برای کادیلاک CTS-V که بهزودی از خط تولید خارج میشود، مشابه مدل قبلی فهرست است. هنسی درکنار تولید ابرخودروهای جدیدش، هنوز به ارتقاء و تیونینگ مدلهای مختلف آمریکایی میپردازد. CTS-V HPE1000 قدرت ۱۰۰۰ اسببخار (دور موتور ۶۴۰۰) و گشتاور ۱۳۱۰ نیوتنمتر را مدیون مونتاژ مخصوص پیشرانهی ۸ سیلندر V شکل ۶.۲ لیتری بهوسیلهی مهندسهای هنسی، یک سوپرشارژر بزرگ، میلسوپاپ سفارشی، پورت اختصاصی سرسیلندرها، تقویت سوپاپهای ورودی و خروجی، اینترکولر سفارشی، هدرز فولادی جدید، مبدل کاتالیست جدید و تنظیم اختصاصی ECU است. هنسی برای پکیج ویژهی CTS-V که توانایی رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت در کمتر از ۳ ثانیه دارد، ضمانت کارکرد بیش از ۳۸,۰۰۰ کیلومتر در طول دو سال درنظر گرفته است. کادیلاک CTS-V هنسی که بهراحتی به نهایت سرعت بیش از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت میرسد، هنوز هم از جعبهدندهی خودکار کارخانهای با کمی تغییر جزئی و سیستم انتقال قدرت محور عقب استفاده میکند. بازار مشتریهای اختصاصی این سدان ۱۰۰۰ اسب بخاری با زمان ۱۰.۱ ثانیه و نهایت سرعت ۲۱۷ کیلومتربرساعت در درگ ۴۰۰ متری محدود است؛ بهخصوص وقتی قیمت ۱۵۹,۰۰۰ دلار پیش از اضافه شدن آپشنهای متنوع را درنظر بگیریم.
زنوو TS1 GT
قدرت: ۱۱۰۴ اسببخار
قیمت مدل پایه: ۱ میلیون و ۵۶۰ هزار دلار
محصول سال ۲۰۱۷
خودروساز دانمارکی زنوو (Zenvo) در سطح جهانی چندان شناخته شده نیست. اولین محصول این شرکت سال ۲۰۰۸ با نام ST1 رونمایی شد و بهعنوان اولین مقصد، در اختیار جرمی کلارکسون، مجری محبوب برنامههای تاپگیر (Top Gear) و گرندتور (The Grand Tour) قرار گرفت. زنوو ST1 هم در پیست تاپگیر (سال ۲۰۰۹) و هم در گرنپری کلاسیک کپنهاگ (سال ۲۰۱۵) آتش گرفت تا شروعی خوبی برای خودروساز تازهوارد دانمارکی رقم نزند. در طول ۱۰ سال گذشته، زنوو پنج ابرخودروی مختلف عرضه کرده که تولید هر مدل کمتر از ۲۰ دستگاه بوده است. مدل TS1 GT نسخهی جدید ST1 است که از پیشرانهی ۸ سیلندر V شکل ۵.۸ لیتری با دو سوپرشارژر و نهایت قدرت ۱۱۰۴ اسببخار (دور موتور ۷۱۰۰) استفاده میکند. بهلطف پیشرانهی V8 و گشتاور ۱۱۴۰ نیوتنمتر، ابرخودروی دانمارکی در زمانی حدود ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت میرسد و به بیشینهی سرعت ۳۷۵ کیلومتربرساعت محدود میشود. زنوو TS1 GT عملکرد فنی چشمگیری دارد اما با قیمت پایه بیش از ۱.۵ میلیون دلار، نمیتواند مشتری جذب کند. بسیار بعید است که باوجود خودروهای محبوب از برندهای ایتالیایی و بریتانیایی، ابرخودروی دانمارکی که پیشینهی چند سالهی پرافتخاری هم ندارد، طرفداران بیشمار داشته باشد. البته مدیران ارشد زنوو کاملاً این موضوع را درک میکنند و ظرفیت تولید TS1 GT را تنها به ۱۵ دستگاه و حداکثر فروش ۵ دستگاه در هر سال، محدود کردهاند. این موضوع را هم نباید فراموش کنیم که زنوو توانایی تولید ابرخودرو در ظرفیت بالا ندارد.
استون مارتین والکری
قدرت: ۱۱۶۰ اسببخار
قیمت مدل پایه: ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار
محصول سال ۲۰۱۹
استون مارتین پیش از اینکه مشخصات کامل فنی ابرخودروی والکری (Valkyrie) را اعلام کند، تمام ۱۵۰ دستگاه ظرفیت تولید را پیشفروش کرد. درواقع این شرکت بریتانیایی تنها اشاره کرد که ابرخودروی آینده با همکاری تیم فرمول یک ردبول ریسینگ ساخته میشود، فناوری هیبرید درکنار پیشرانهی ۱۲ سیلندر V شکل دارد، نهایت قدرت بیش از ۱۰۰۰ اسببخار خواهد بود و پرچمدار جدید استون مارتین است. استون مارتین والکری بیشتر دریچهای بین نسل قدیمی و جدید هایپرکارها نزدیک است؛ پیشرانهی V12 تنفس طبیعی ۶.۵ لیتری حدود ۱۰۰۰ اسببخار قدرت را درکنار ۱۶۰ اسببخار موتور برقی قرار داده است. خودروساز اصیل انگلیسی برای تولید والکری از بهترین متخصصها کمک گرفته است؛ مدیر ارشد فنی تیم فرمول یک ردبول در طراحی، مکانیکها و مهندسهای کازورث (Cosworth) در توسعهی پیشرانهی V12 و کارشناسهای شرکت ریمک (Rimac) در تولید موتور برقی.
حاصل کار بهزودی تا پایان سال ۲۰۱۹ رونمایی میشود اما استون مارتین وعده داده است که باتوجهبه وزن ۱۰۳۰ کیلوگرم و نسبت قدرت به وزن ۱ اسببخار به ازای هر کیلوگرم، والکری پیست سیلورستون را مانند یک خودروی فرمول یک نسل فعلی، طی میکند. نسخهی مخصوص پیست والکری هم با طراحی آیرودینامیک مثل خودروهای LMP1 و کد AMR Pro در ۲۵ دستگاه عرضه خواهد شد؛ البته درست مانند نمونهی جادهای و شهری، AMR Pro هم بهطور کامل پیشفروش شده است. مثل مدیران ارشد فورد برای مدل GT و مرسدس بنز برای AMG One، اندی پالمر، مدیرعامل استون مارتین هم برای مدلهای ویژه مثل والکری قانون محدودیت خرید و فروش تنظیم کرده است. اگر خریدار مدل والکری پس از تحویل خودرو برای دستیابی به سود بیشتر ابرخودروی استون مارتین را بفروشد، در فهرست سیاه شرکت قرار خواهد گرفت؛ پس از این، این فرد برای همیشه از خرید یک خودروی ویژه و مخصوص استون مارتین محروم میشود.
بوگاتی ویرون سوپراسپرت
قدرت: ۱۱۸۴ اسببخار
قیمت مدل پایه: ۳ میلیون دلار
محصول سال ۲۰۱۰
بوگاتی بیش از یک دهه است که به میدان جنگ «سریعترین خودروی جهان» وارد شده اما مدل ویرون، تقریباً بنیانگذار باشگاه ۱۰۰۰ اسببخاریهای مدرن هم محسوب میشود. اولین مدل بوگاتی ویرون سال ۲۰۰۵ رونمایی شد؛ پیشرانهی ۱۶ سیلندر W شکل ۸ لیتری فولکس واگن بههمراه چهار توربوشارژر، ۹۸۷ اسببخار یا ۱۰۰۱ قدرت در واحد PS و ۱۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور در اختیار ویرون گذاشته بود. اولین ویرون، رکورد نهایت سرعت ۴۰۸ کیلومتربرساعت را در میانگین مسیر رفتوبرگشتی ثبت کرد. نسخهی دوم ویرون، مدل روباز با سقف تارگا و کد گرنداسپرت (Grand Sport) بود که سال ۲۰۰۹ عرضه شد؛ در حالتی که سقف برداشته شده باشد، نهایت سرعت ویورن گرنداسپرت به ۳۶۹ کیلومتربرساعت محدود میشد. اما در سال ۲۰۱۰ بود که مقامات بوگاتی با رونمایی مدل سوپراسپرت (Super Sport)، رکوردگیری رسمی ویرون را آغاز کردند. نسخهی سوپراسپرت با محدودیت تولید ۲۵ دستگاه، از همان پیشرانهی W16 مدل استاندارد استفاده میکرد اما قدرت نهایی به ۱۱۸۴ اسببخار یا ۱۲۰۰ در واحد PS و گشتاور هم به ۱۵۰۰ نیوتنمتر افزایش پیدا کرده بود.
با چند تغییر آیرودینامیک، ویرون سوپراسپرت آمادهی رکوردگیری، گینس بود؛ اولین فردی که برای رکوردگیری ویرون سوپراسپرت دستش را بلند کرد، آخرین کسی بود که انتظارش را داشتیم. جیمز مِی، مجری سابق برنامهی تاپگیر و مجری فعلی گرندتور با لقب «کاپیتان کُند»، رکورد سرعت ۴۱۷.۶۱ کیلومتر بر ساعت را با ویرون سوپراسپرت ثبت کرد. البته نشستن مِی پشت فرمان جهت گرم کردن ویرون بود؛ پس از او، رانندهی رسمی تست بوگاتی شانسش را امتحان کرد. طولی نکشید که کارشناسهای گینس، میانگین نهایت سرعت ۴۳۱.۰۷۲ کیلومتربرساعت در مسیر رفت و برگشتی را برای بوگاتی ویرون سوپراسپرت مدل ۲۰۱۰ ثبت کردند. پس از تاجگذاری ابرخودروی آلمانی-فرانسوی و شکست رقیب آمریکایی SS Ultimate Aero در آزمون نهایت سرعت، بوگاتی ۵ دستگاه ویژه از ویرون سوپراسپرت موسوم به World Record Edition با رنگ نارنجی و سیاه تولید کرد که محدودکنندهی الکترونیکی سرعت نداشتند. آخرین نسخهی ویرون با نام Vitesse، مدل کروکِ سوپراسپرت با سقف تارگا بود که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ با قدرت مشابه مدل کوپه تولید شد؛ این مدل با نهایت سرعت ۴۰۸.۸۴ کیلومتربرساعت، دومین خودروی سریع بدون سقف تاریخ پس از هنسی ونوم جی تی اسپایدر (Venom GT Spyder) است.
مرسدس AMG One
قدرت: ۱۲۳۱ اسببخار
قیمت: ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار
محصول سال ۲۰۲۰
مرسدس AMG One دقیقا از پیشرانهی ۶ سیلندر Vشکل ۱.۶ لیتری توربوشارژ خودروِ فرمول یک لوئیس همیلتون در فصل ۲۰۱۵ استفاده میکند. این پیشرانه با نهایت ۱۱،۰۰۰ دوربردقیقه و ۱،۲۰۰ دوربردقیقه در حالت توقف کامل خودرو، محور عقب AMG One را بهحرکت درمیآورد. البته، این پیشرانه در خودرو فرمول یک تا ۱۴،۰۰۰ دوربردقیقه حرکت میکند و در حالت توقف خودرو، عملکردش به ۴،۰۰۰ دوربردقیقه میرسد. تیم مهندسی AMG اشاره میکند که بهلطف وجود موتور برقی در سیستم هیبرید بهمنظور چرخاندن سریع توربوشارژر، حساسیت و پاسخگویی پدال گاز AMG One از خودرو مجهز به پیشرانهی V8 تنفس طبیعی بیشتر است. دقیقا مشابه خودروهای فرمول یک، سیستم هیبرید AMG One بهدنبال جلوگیری از هدررفتن هرگونه انرژی و سپس، استفاده از آن در شرایط موردنیاز است. درکنار پیشرانهی ۱.۶ لیتری، ۳ موتور برقی با نهایت ۵۰،۰۰۰ دوربردقیقه قرار دارند که هریک میتوانند ۱۶۰ اسببخار قدرت تولید کنند. یکی از موتورها روی میللنگ و دو موتور دیگر روی یک چرخ محور جلو نصب شدهاند تا توزیع گشتاور هر چرخ وجود داشته باشد. مرسدس AMG One در زمانی بین ۲ تا ۲.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت و کمتر از ۶ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتربرساعت میرسد. همچنین، نهایت سرعت این اَبَرخودرو به ۳۵۰ کیلومتربرساعت محدود میشود. عملکرد AMG One از سرعت صفر تا ۲۰۰ کیلومتربرساعت خیرهکننده است. درحقیقت، محصول جذاب مرسدس ۱.۲ ثانیه از پورشه 918 اسپایدر و ۰.۵ ثانیه هم از بوگاتی شیرون، عملکرد بهتری دارد.
هنسی ونوم جی تی
قدرت: ۱۲۴۴ اسببخار
قیمت: ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار
محصول سال ۲۰۱۳
تیونر آمریکایی هنسی (Hennessey) سالها است که محصولات سفارشی از برندهای فورد، جیپ، شورولت، فراری، پورشه و مکلارن عرضه میکند. پس از تجربهی موفق تولید نمونهی قدرتمند دوج وایپر با کد ونوم 650R، هنسی لوتوس اگزیج و الیز را برای پروژهی بعدی انتخاب کرد. ونوم جی تی (Venom GT) از شاسی لوتوس استفاده میکند، اما در بخش قوای فنی، تفاوت زیادی وجود دارد. تیم مهندسی هنسی پیشرانهی ۸ سیلندر V شکل ۷ لیتری جنرال موتورز کد LSX را درکنار دو توربوشارژر قرار داد تا بیش از ۱۲۰۰ اسببخار قدرت و ۱۵۶۶ نیوتنمتر گشتاور به لوتوس آمریکاییشده تقدیم شود. البته میتوان نهایت قدرت ونوم جی تی را در سه سطح ۸۰۰ و ۱۰۰۰ و ۱۲۴۴ اسببخار تنظیم کرد. هنسی ونوم جی تی جزو خودروهای تولیدی رسمی محسوب نمیشود؛ درواقع در کارت مشخصات این مدل، نام لوتوس اگزیج ثبت شده است، بنابراین بسیاری از افراد، محصول قدرتمند هنسی را عضو شایستهای برای باشگاه ۱۰۰۰ اسببخاریها نمیشناسند. علاوهبر این، با وجود ثبت رکورد نهایت سرعت ۴۳۵.۳۱ کیلومتربرساعت، هنسی ونوم جی تی در گینس جایگاهی ندارد؛ از این مدل تنها ۷ دستگاه کوپه و ۶ دستگاه اسپایدر عرضه شده است. ونوم جی تی تنها در بخش سرعتگیری صفر تا ۳۰۰ کیلومتربرساعت، با زمان ۱۳.۶۳ ثانیه در گینس شناخته شده است. هنسی برای جایگزین ونوم جی تی برنامهی دیگری دارد؛ این مدل که با نام ونوم F5 معرفی شده است، کاملاً از پایه و بدون استفاده از شاسی خودروی دیگر، مستقل ساخته خواهد شد.
SS Ultimate Aero XT
قدرت: ۱۳۰۰ اسببخار
قیمت: ۷۴۰ هزار دلار
محصول سال ۲۰۱۳
شرکت شلبی سوپرکارز که سپس به SSC تغییر نام داد، خالق سریعترین خودروی جهان در دههی ۲۰۰۰ است. اولین برنامههای تولید ابرخودروی SSC Aero سال ۲۰۰۴ آغاز و پیشرانهی ۸ سیلندر V شکل ۶.۲ لیتری شورولت کوروت C5R مجهز به سوپرشارژر با قدرت ۷۸۲ اسببخار، انتخاب شد. مهندسهای SSC با تقویت و ارتقاء قطعات مختلف و افزایش ۱۰۰ سیسی حجم پیشرانه، قدرت را به ۹۰۸ اسببخار در سال ۲۰۰۵ رساندند. سال ۲۰۰۶ قدرت به ۱۰۴۶ و سال ۲۰۰۷ به ۱۱۸۳ اسببخار رسید تا رکورد سریعترین خودروی دهه ۲۰۰۰ جهان در گینس بهنام SSC Ultimate Aero TT با سرعت ۴۱۲.۲۱ کیلومتربرساعت ثبت شود. اواسط سال ۲۰۰۸ بود که SSC از مدل Aero TT با پیشرانهی V8 و دو توربوشارژر رونمایی کرد؛ یک سال بعد قدرت نهایی به ۱۲۸۷ اسببخار رسید. بهعنوان آخرین محصول سری آئرو، سال ۲۰۱۳ مدل Ultimate Aero XT با قدرت ۱۳۰۰ اسببخار و ظرفیت تولید پنج دستگاه معرفی شد. این مدل از پیشرانهی ۶.۹ لیتری V8 و دو توربوشارژر استفاده میکرد که حتی در سرعت ۳۰۵ کیلومتربرساعت و چرخها هرزگردی داشتند. هیچکدام از سری خودروهای SSC Aero به تجهیزات کمکرانندهی مدرن، مثل ترمزضدقفل (ABS) یا کنترل کشش مجهز نبودند.
نیو EP9
قدرت: ۱۳۶۰ اسببخار
قیمت: ۱ میلیون و ۴۸۰ هزار دلار
محصول سال ۲۰۱۶
برند چینی نیو (NIO) سال ۲۰۱۴ با سرمایهگذاری چند شرکت از آمریکا، چین، سنگاپور و بریتانیا شکل گرفت. با هدف تولید خودروهای برقی و توسعهی فناوری خودران، نیو علاوهبر شرکت در مسابقات فرمول E، ابرخودروی EP9 را هم تولید کرد. در نیو EP9 که تنها برای رانندگی در پیست تولید شده است، هر چرخ از موتوربرقی و جعبهدندهی مستقل استفاده میکند؛ در هر چرخ بیش از ۳۳۵ اسببخار قدرت تولید میشود تا درمجموع، ۱۳۶۰ در واحد PS و ۱۳۴۱ اسببخار یا دقیقا ۱ مگاوات توان دراختیار راننده باشد. سیستم انتقال قدرت EP9 درکنار توزیع گشتاور پیشرفته، هم در حالت تمام چرخ محرک و هم هرچرخ محرک مستقل تنظیم میشود. طراحی آیرودینامیک و بالههای هوشمند فعال، تولید داونفروس تا ۲.۶ تُن در سرعت ۲۴۰ کیلومتربرساعت را تضمین میکنند که نزدیک به عملکرد خودروهای فرمول یک است. نیو EP9 باتوجه به قوای فنی قدرتمند، مأموریت اصلیاش را با موفقیت بهپایان رساند؛ ثبت رکوردهای جدید و زمانهای سریع در مشهورترین پیستهای جهان، مثل نوربرگرینگ آلمان و پاول ریکارد فرانسه و COTA آمریکا و توسعهی خودروی فرمول E از جمله خروجیهای این ابرخودرو برای شرکت نیو بوده است. تا امروز ۶ دستگاه از نیو EP9 تولید و با قیمت ۱.۲ میلیون دلار به سرمایهگذاران شرکت فروخته شده است. مدیران ارشد نیو قول دادهاند که ۱۰ دستگاه دیگر از EP9 با قیمت پایه نزدیک به ۱.۵ میلیون دلار برای فروش جهانی تولید شود.
بوگاتی شیرون
قدرت: ۱۴۷۹ اسببخار
قیمت مدل پایه: ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار
محصول سال ۲۰۱۷
شیرون یک هایپرکار موتورمیانی دو سرنشینه است که توسط خودروساز فرانسوی بوگاتی بهعنوان جایگزین مدل ویرون در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۶ رونمایی شد. این ابرخودروی متفاوت بهیاد لوئیس شیرون، رانندهی مسابقهی مشهور اهل موناکو نامگذاری شده است. نهایت قدرت شیرون ۱۴۷۹ اسببخار معادل ۱۵۰۰ فردشتاکه یا PS در دورموتور ۶۷۰۰ از پیشرانهی ۱۶ سیلندر W شکل ۸ لیتری فولکس واگن با چهار توربوشارژر بزرگتر از مدل ویرون تولید میشود. سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت حدود ۲.۵ ثانیه و نهایت سرعت محدودشده به ۴۲۰ کیلومتربرساعت از ویژگیها برجستهی شیرون است؛ اما این مدل با تمام خودروهای این فهرست تفاوت دارد. نکتهی مهم در مهندسی بوگاتی شیرون این است که تمام قدرت و گشتاور خارقالعاده، درنهایت راحتی در اختیار راننده قرار میگیرد. برخلاف بیشتر سوپر اسپرتهای و هایپرکارهای برندهای دیگر که بسیار تهاجمی هستند و رانندگی با آنها در هر سرعتی نیازمند تمرکز بالا است، شیرون در کمال آرامش با راننده ارتباط برقرار میکند. بوگاتی شیرون در نامناسبترین جادهها هم تجهیزات لازم برای ایجاد سواری راحت را دارد و درعین فروتنی، خودنمایی هم میکند. بسیاری از طرفداران و کارشناسان دنیای خودرو، ویرون و شیرون را بهدلیل این رویکرد نقد میکنند. درواقع آنها معتقد هستند که یک ابرخودرو باید پر سروصدا، تهاجمی، هیجانانگیز و رانندگی با آن همانند کشتی گرفتن باشد. بوگاتی شیرون علاوهبر پایان دادن به دوران هایپرکارهای دههی ۲۰۰۰، بنیانگذار عصر جدید مگاخودروها خواهد بود. تک تک قطعات موجود در این خودرو، از چراغهای جذاب با طراحی تهاجمی LED جلو تا سیستم پیچیدهی خنککننده، ترمزهای بزرگ و بالهی غول پیکر عقب همه مسئولیتی مهم برعهده دارند. مأموریت شیرون رسیدن به سرعت بالای ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت بدون هیایو و شلوغ کاری است.
کونیگزگ رگرا
قدرت: ۱۵۰۰ اسببخار
قیمت مدل پایه: ۲ میلیون دلار
محصول سال ۲۰۱۶
شرکت سوئدی کونیگزگ یکی از موفقترین تولیدکنندههای برزگ ابرخودروهای قدرتمند است. از زمانیکه تیم مهندسی این برند پیشرانهی ۸ سیلندر V شکل ۵ لیتری توربوشارژ اختصاصی کونیگزگ را تولید کرد، محصولات متنوع با نظارت کریستین فُن کونیگزگ به خط تولید رسیدند. مدل رگرا (با تلفظ صحیح سوئدی رگیرا بهمعنی سلطنت) اولین محصول کونیگزگ با فناوری هیبرید و سیستم انتقال قدرت KDD است که برخلاف مدل جدید یکسو (Jesko)، یک گرندتورر پرقدرت برای جادههای شهری است. مجموعه قوای فنی رگرا ۱۵۰۰ اسببخار قدرت و ۲۰۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند؛ ۱۱۰۰ اسببخار بهصورت مستقیم از پیشرانهی بنزینی میرسد و ۷۰۰ اسببخار هم سهم سه موتور برقی برند بریتانیایی یاسا (YASA) است. انرژی مورد نیاز موتورهای برقی ازطریق پک باتری ۴.۵ کیلوولت ساعتی ۸۰۰ ولتی ساخت شرکت ریمک با وزن ۷۵ کیلوگرم تأمین میشود. یکی از مهمترین ویژگیهای رگرا، سیستم KDD است؛ فناوری KDD علاوهبر کاهش وزن به ۱۵۹۰ کیلوگرم که بسیار کمتر از ۱۹۹۵ کیلوگرم بوگاتی شیرون است، نیاز به جعبهدنده را رفع میکند تا انتقال قدرت تنها در یک دنده مثل خودروهای تمام برقی انجام شود. کونیگزگ رگرا با نهایت سرعت محدود شده به ۴۱۰ کیلومتربرساعت، در زمان ۲.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت میرسد؛ تنها ۱۰.۹ ثانیه نیاز است تا این ابرخودروی سوئدی به سرعت ۳۰۰ کیلومتربرساعت برسد. ظرفیت تولید کونیگزگ رگرا به ۸۰ دستگاه که کاملاً پیشفروش شده، محدود است؛ تا پایان سال ۲۰۱۸، کونیگزگ ۲۰ دستگاه رگرا تحویل مشتریها داد.
واینِک کُبرا
قدرت: ۱۶۰۰ اسببخار
قیمت: ۵۴۵ هزار یورو
محصول سال ۲۰۱۶
نمونههای کپی و تیونینگ مختلفی از شلبی کُبرا (Cobra) در طول سالهای گذشته تولید شده اما مدل ۱۶۰۰ اسببخاری (۷۰۰۰ دوربردقیقه) شرکت آلمانی واینک (Weineck Engineering) بسیار متفاوت است. تنها شباهت محصول واینک با نمونهی اصلی کلاسیک شلبی کُبرا محصول دههی ۱۹۶۰، نداشتن سقف و دو صندلی و اگر دریچهی هوای بزرگ را درنظر نگیریم، شکل کلی بدنه است؛ زیر کاپوت، پیشرانهی ۸ سیلندر V شکل با حجم باورنکردنی ۱۶ لیتر قرار دارد. اولین مدلهای تولیدی واینک در سال ۲۰۰۶ به پیشرانهی ۱۳ لیتری و قدرت ۱۲۰۰ اسببخار مجهز بودند، اما پس از ۱۰ سال تلاش و مهندسی دقیق، مدل جدید با افزایش حجم پیشرانه تا ۱۶۰۰ اسببخار قدرت دریافت کرد. این نکته را باید درنظر گرفت که واینک به تنفس طبیعی قوای فنی وفادار است و در کُبرای آلمانی، خبری از توربوشارژر و سوپرشارژر نیست. پیشرانهی بزرگ واینک کُبرا تا ۹۵۰۰ دوربرقیقه کار میکند و سرعتگیری از حالت سکون تا ۳۰۰ کیلومتربرساعت، کمتر از ۱۰ ثانیه انجام شود. کُبرای آلمانیها را باید یک خودروی درگ قدرتمند با مجوز تردد جادهای توصیف کرد. این مدل خواستنی و ترسناک با قیمت پایه ۵۴۵,۰۰۰ یورو (حدود ۶۱۳,۰۰۰ دلار)، عرضه میشود.
هنسی ونوم F5
قدرت: ۱۶۰۰ اسببخار
قیمت مدل پایه: ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار
محصول سال ۲۰۱۹
محصول جدید هنسی قرار است سرعت ۴۲۰ تا ۵۱۲ کیلومتربرساعت تورنادو در مقیاس F5 فوجیتا را به خودروسازی وارد کند. Venom F5 اولین خودروی هنسی خواهد بود که بدون تکیه بر شاسی مدلهای دیگر ساخته میشود؛ تیم مهندسی این برند آمریکایی شاسی، بدنه، پیشرانه، سیستم اگزوز و بسیاری از قطعات دیگر را طراحی میکند و در بخشهای مختلف از محصولات برندهای دیگر استفاده میشود. ونوم F5 اولینبار در نمایشگاه سما ۲۰۱۷ با وعدهی عصر جدید ابرخودروهای آمریکایی، رونمایی شد؛ پیشرانهی ۸ سیلندر V شکل ۷.۶ لیتری با دو توربوشارژر بزرگ، ۱۶۰۰ اسببخار قدرت و ۱۷۶۳ نیوتنمتر گشتاور در اختیار طوفان وحشی هنسی قرار میدهد. مدیران ارشد هنسی وعدههای بزرگی از عملکرد ونوم F5 دادهاند؛ سرعتگیری تا سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت کمتر از ۳ ثانیه، تا ۳۰۰ کیلومتربرساعت زیر ۱۰ ثانیه و تا ۴۰۰ کیلومتربرساعت حدود ۲۰ ثانیه. علاوهبر این، نهایت سرعت ابرخودروی جدید هنسی که تا پایان سال ۲۰۱۹ رونمایی میشود، ۴۸۴ کیلومتربرساعت اعلام شده است. هنسی ونوم F5 تنها در ۲۴ دستگاه تولید میشود.
پینینفارینا باتیستا
قدرت: ۱۹۰۰ اسببخار
قیمت مدل پایه: مشخص نیست
محصول سال ۲۰۲۰
دفتر اصلی خودروسازی پینینفارینا (Automobili Pininfarina) سال ۲۰۱۸ در آلمان افتتاح شد؛ این برند نوپا، زیرمجموعهی گروه هندی ماهیندرا (Mahindra) است که با استودیوی طراحی پینینفارینا ایتالیا هم بهصورت مستقیم ارتباط دارد. اولین محصول پینینفارینا، ابرخودروی تمام برقی باتیستا (Batista) است که مدتی پیش در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۹ رونمایی شد. باتیستا به پک باتری ۱۲۰ کیلوولت ساعت ساخت ریمک و چهار موتور برقی مستقل در هر چرخ با مجموع قدرت ۱۹۰۰ اسببخار و گشتاور ۲۳۰۰ نیوتنمتر مجهز است. ریمک شریک رسمی پینینفارینا است و بههمین خاطر، تقریبا نیمی از قطعات برقی باتیستا با مدل C Two مشترک خواهد بود. خودروسازی پینینفارینا بیش از ۲۰ میلیون یورو در استودیوی طراحی پینینفارینا ایتالیا سرمایهگذاری کرده است؛ باتیستا اولین محصول این سرمایهگذاری و بهعنوان قدرتمندترین خودروی جادهای تاریخ ایتالیا، در کمتر از ۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت میرسد. براساس گفتههای مدیران ارشد پینینفارینا، ابرخودروی باتیستا بیش از ۳۵۰ کیلومتربرساعت سرعت میگیرد؛ فروش پینینفارینا باتیستا با ظرفیت تولید ۱۵۰ دستگاه، از سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد. ۴۰ درصد از ظرفیت تولید این ابرخودرو پیش از رونمایی رسمی در ژنو، رزرو شده بود.
ریمک C Two
قدرت: ۱۹۱۴ اسببخار
قیمت مدل پایه: ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار
محصول سال ۲۰۲۰
سردستهی باشگاه ابرخودروهای ۱۰۰۰ اسب بخاری جذاب، مدل تمام برقی ریمک C Two است. برند ریمک واقع در کرواسی پیش از این ۸ دستگاه از مدل C One را با قیمت ۱ میلیون دلار عرضه کرده بود؛ اولین محصول ریمک ۱۲۲۴ اسببخار قدرت داشت و در ۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت میرسید. مهندسهای ریمک برای دومین ابرخودروی شرکت، بیش از ۱۹۰۰ اسببخار قدرت درنظر گرفتهاند. C Two تنها ابرخودروی جهان خواهد بود که با آلایندگی صفر، در زمان ۱.۸۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت میرسد. نهایت سرعت این مدل که فروشش با ظرفیت تولید ۱۵۰ دستگاه از سال ۲۰۲۰ آغاز میشود، ۴۱۵ کیلومتربرساعت اعلام شده است. از ویژگیهای جالب ریمک C Two ظرفیت پیمایش و تجهیز به فناوری خودران سطح ۴ است؛ براساس استانداردهای جدید مصرف سوخت WLTP اروپا، این خودروی برقی قدرتمند با هر بار شارژ (۸۰ درصد شارژ، کمتر از ۳۰ دقیقه) حدود ۵۵۰ کیلومتر مسافت را طی خواهد کرد.