شرکتهای بیمه آمریکا بهدنبال کاهش استفاده از تلفن همراه پشت فرمان خودرو
با وجود اینکه تلفنهمراه تأثیر انکارناپذیری بر زندگی روزمرهی ما میگذارد؛ اما رانندگان حواسپرت به گوشی موبایل امروزه بهنوعی نگرانی اجتماعی تبدیل شدهاند. تحقیقات نشان میدهند نگرانیهای اجتماعی دربارهی استفاده از تلفنهمراه پشت فرمان افزایش پیدا کرده و بسیاری از سازمانهای دولتی میزان دقیق تصادفات ناشی از حواسپرتی به تلفنهمراه را اعلام نمیکنند. ارزشیابی این موضوع به امری دشوار تبدیل شده است؛ زیرا هیچکس نمیخواهد قبول کند صعف آنها همین استفاده از تلفنهمراه پشت فرمان است. بهگفتهی سازمان NHTSA آمریکا، ۳۰ درصد از رانندگان بین ۲۱ تا ۳۴ ساله عقیده دارند پیامکنوشتن هنگام رانندگی تأثیر منفی ندارد.
مطالعات جدید نشان میدهد نهتنها اوضاع درمقایسهبا گذشته بهتر نشده؛ بلکه رانندگان اکنون زمان بیشتری پشت فرمان صرف استفاده از تلفنهمراه میکنند. شرکتهای بیمه اخیرا از دادههای استارتاپهای ترافیکی استفاده کردهاند تا بتوانند استفادهی رانندگان از تلفنهمراه را کنترل کنند. درنتیجه، شرکتهای بیمه اکنون میتوانند میلیونها دستگاه موبایل را ردیابی کنند. یکی از این شرکتهای بیمه ذندرایو (Zendrive) نام دارد. نحوهی بازاریابی این شرکت ارائهی راهی برای کنترل و اصلاح رفتار رانندگان بههمراه ارائهی خدمات تحلیل گروهی است. این شرکت دادههای خود را دراختیار شرکتهای بیمه قرار میدهد و براساس میزان مصرف داده تلفنهمراه، اتهامها و درآمدهای تازهای بهوجود خواهد آمد.
از یک سو، همه علاقه دارند تعداد رانندگان حواسپرت به تلفنهمراه را کاهش دهند؛ اما از سوی دیگر، با وجود اینکه میدانیم فروش اطلاعات ارزشمند کسبوکار مهمی در دنیای امروز است، میزان عظیم دادههای جمعآوریشدهی شرکتهایی همچون Zendrive و فروش آن به شرکتهای بیمه بهمذاق خیلیها خوش نخواهد آمد. بهگزارش بلومبرگ، این شرکت اخیرا میزان دادههای دریافتی دهها میلیون تلفنهمراه را جمعآوری کرده است؛ اما مردم همچنان میزان صلاحیت خود پشت فرمان را دست بالا میگیرند و تعدادشان هم درحالافزایش است.
بهگفتهی شرکت Zendrive، بسیاری از رانندگان خاطی حواسپرت جزو گروهی هستند که به خود امتیاز بالایی در توجه هنگام رانندگی میدهند. همچنین، ۸۰ درصد این رانندگان جزو گروهی از افراد هستند که تا ساعت ۴ بعدازظهر، حداقل یکبار از گوشی خود استفاده میکنند. درهمینزمینه، برخی از شرکتهای بیمه برای رانندگانی تخفیفهایی در نظر گرفتهاند که از تلفنهمراه استفاده نکنند. افزونبراین، حجم زیاد دادههای بهدستآمده شرکتهای بیمه را بر آن داشته که قیمت بیمه را برای مالکانی افزایش دهند که از سیستم نظارت استفاده از تلفنهمراه سرباز میزنند یا از موبایل استفاده میکنند. بلومبرگ میگوید:
شرکت Zendrive هماکنون برای ۶۰ میلیون تلفنهمراه سیستم نظارت اطلاعات راهاندازی کرده که معادل یکی از هر چهار رانندهی آمریکایی است. شرکت TrueMotion که رقیب Zendrive محسوب میشود، اطلاعات حواسپرتی رانندگان و سایر عوامل را برای ۸ بیمهگذار از ۲۰ بیمهگذار مشهور آمریکا فراهم میکند. علاوهبراین، ۳۰ هزار راننده هم بهطور داوطلبانه اپلیکیشن تروموشن را دانلود کردهاند تا عادت پیامدادن و صحبتکردن با تلفنهمراه پشت فرمان را کنار بگذارند. سومین ردیاب دادهها شرکت Cambridge Mobile Telematics است که دادههای تلفنهمراه را برای ۳۵ بیمهگذار فراهم میکند. برای ردیابی بهتر دادهها، این شرکت از وسیلهی کوچکی استفاده کرده که اطلاعات دقیقتری از خودرو و مصرف دادههای تلفنهمراه دراختیار میگذارد. در سهماههی اول سال جاری میلادی، این شرکت بیش از هشتمیلیون دستگاه از این وسایل را فروخته است.
مت فیورنتینو، مدیر بازاریابی شرکت TrueMotion، اعتقاد دارد پیشبینی حواسپرتی رانندگان از سایر عوامل قابلشناسایی در رانندگی همچون سرعت، راحتتر است. او عقیده دارد تعداد بیمهگران شناساییکنندهی رانندگان بیاعتنا روبهافزایش است؛ درحالیکه مشتریان کمتوجه به سایر شرکتها ارجاع داده میشوند. درنهایت، اینطور بهنظر میرسد که تمامی بیمهگذاران خواهان ردیابی دادههای تلفنهمراه خواهند بود. مشخص است درنتیجهی ردیابی دادهها، نگرانیهای اجتماعی زیادی بهوجود خواهد آمد که امروزه، گریبان سایر سیستمهای راهنما و ایمنی خودروها را هم گرفته است.
درحالیکه خودروهای متصل به شبکهی واحد به مسئلهای جدی تبدیل شدهاند، بیمهگذاران در آینده قصد دارند از اطلاعات خودروسازان استفاده کنند و از مردم بخواهند برای ذخیرهی دادههای تلفنهمراه، اپلیکیشن مخصوص بیمه را نصب کنند. فهم این موضوع که ارگانی الگوی مصرفی تلفنهمراه شما را کنترل میکند، بهعنوان راهکاری برای کاهش استفاده از تلفنهمراه پشت فرمان ارائه شده است.
بهگفتهی رایان مکماهون، مدیر بخش بازاریابی شرکت کمبریج، در میان افرادی که از سیستم کنترل دادهی بیمه استفاده کردهاند، میزان حواسپرتی ۳۵درصد کاهش یافته است. او میگوید فقط دیدن این نتایج هم مفید است و مانند این میماند که شما به داخل رستورانی وارد شوید و میزان کالری غذاها را در منو مشاهده کنید. شرکت ConnectedTravel پیشتر با شرکت هوندا برای ساخت سیستم DreamDrive همکاری کرده بود. این شرکت ادعا کرده چهار راننده از پنج رانندهی دارندهی حساب کاربری در اپلکیشن مخصوص این شرکت ۴۰ درصد از خطر حواسپرتی خود کاستهاند. برایان بینیاک، مدیرعامل این شرکت میگوید:
ما آمار و ارقامی برای شما فراهم میکنیم که مانند مسابقات ورزشی و چیزهای دیگر است. هیچکس باور ندارد میتوانید رفتار مردم را تغییر دهید. این دیدگاهی رایج در صنعت بیمه است؛ اما هنگامی تأثیرگذار خواهد بود که هشداردادن به مردم را شروع میکنید.
گسترش آگاهی و رفتارهای مثبت رانندگی اهمیت بسیاری دارد و ترجیح میدهیم این موضوعات را از جانب سرویسهای عمومی ببینیم. بهطور مثال، گویندهی رادیو اعلام میکند رفتارهای خطرناک رانندگی چقدر دیوانهوار است. درنتیجه، توضیحدادن نحوهی عبور از چهارراه جبههگیری کمتری درمقایسهبا ردیابی دادههای تلفنهمراه بهوسیلهی شرکت بیمه خواهد داشت. درهرصورت، اکنون نمیتوانیم بگوییم این روش جدید تأثیر بیشتری خواهد گذاشت یا خیر؛ اما بهنظر میرسد شرکتهای بیمه در کشورهای توسعهیافته برای آینده چنین هدفی در سر دارند.