فرمول یک اسپانیا با قهرمانی لوئیس همیلتون به پایان رسید
لوئیس همیلتون توانست با پیروزی در گرندپری اسپانیا و شکست والتری بوتاس، همتیمی خود، به صدر امتیازات رانندگان برتر سال برسد. بدینترتیب، روند پیروزیهای پیاپی تیم مرسدس همچنان بدون شکست باقی ماند. پیروزی لوئیس همیلتون و کسب مقام دومی بوتاس، پنجمین مقام اول-دومی را برای تیم مرسدس در فصل جاری رقم زد. علاوهبراین، لوئیس همیلتون با کسب این پیروزی با اختلاف ۷ امتیاز نسبت به والتری بوتاس، در مقام اول امتیازات رانندگان برتر سال قرار گرفت.
مکس ورستپن با وجود چالشهای زودهنگام تیم فراری، موفق به کسب دومین سکوی سال برای تیم ردبول شد و در مقام سوم قرار گرفت. همیلتون مسابقه را از خط دوم و پشت سر والتری بوتاس آغاز کرده بود؛ اما با پیروزی در جدال ۳ جانبه با بوتاس و سباستین فتل در پیچ اول خود را به رتبه اول رساند. هملیتون و فتل در پیچ ورودی پیچ یک والتری بوتاس را تحت فشار قرار دادند؛ اما سرانجام این همیلتون بود که توانست داخل پیچ را از آن خود کند.
در همین لحظه، سباستین فتل از کاملا از پیچ خارج شد و از رقبا جا ماند. فتل پس از قفل کردن چرخ سمت چپ جلو از پیچ خارج شد و میانه پیچ را به والتری بوتاس واگذار کرد. بوتاس هم با بیش فرمانی مواجه شد؛ اما توانست خود را در مسیر مسابقه نگه دارد. در هیایوی رقابت بین ۳ راننده تیمهای مرسدس بنز و فراری، شارل لکلرک با صد راه مواجه شد و مکس ورستپن توانست خود را به رتبهی سوم برساند.
درحالیکه لوئیس همیلتون فاصهی زیادی را با والتری بوتاس ایجاد کرده بود، سباستین فتل با لاستیکهای تضعیف شدهی ناشی از قفل شدن ترمزها در پیچ اول دستوپنجه نرم میکرد. فتل در دور ۱۲ رتبهی چهارمی خود را با چارلز لکلرک تعویض کرد و پنج خودروی برتر در اکثر زمان مسابقه بدون تغییر باقی ماندند. تفاوتهای اصلی این مسابقه در تعویض لاستیکهای رانندگان بود. همیلتون، بوتاس و لکلرک تنها یک تعویض لاستیک را انجام دادند، در حالیکه مکس ورستپن با استراتژی دو تعویض لاستیک مسابقه را به پایان رساند.
سباستین فتل هم که با مشکل تضعیف لاستیکّها مواجه بود، دو بار وارد پیت استاپ شد و لاستیکهای خود را تعویض کرد. در نیمهی دوم مسابقه، فتل با لاستیکهای مدیوم نتوانست به شارل لکلرک با لاستیکهای تازهی هارد برسد. فراری بار دیگر در این مسابقه از دستور تیمی استفاده کرد تا سباستین فتل را پس از انجام دومین تعویض لاستیک در دور ۴۱، از پشت سر چارلز لکلرک آزاد کند.
این تعویض لاستیک باعث شد فتل به رتبهی ششم و پشت سر پیر گزلی سقوط کند؛ اما فتل موفق شد از دومین خودروی ردبول سبقت بگیرد. مکس ورستپن پس از انجام دومین تعویض لاستیک خود به رتبهی چهارم سقوط کرد؛ اما با بهرهمندی از لاستیکهای تازهتر، ورستپن توانست تا هنگام ورود سیفتی کار به داخل پیست، از چارلز لکلرک سبقت بگیرد. لندو نوریس و لنس استرول هم پس از پیچ یک با یکدیگر برخورد داشتند که سرانجام با برتری نوریس همراه شد.
خودروی ایمنی تا دور ۵۴ در داخل پیست باقی ماند و پس از خروج، همیلتون توانست با اختلاف ۴ ثانیه نسبت به بوتاس، مقام قهرمانی گرندپری اسپانیا را بهدست آورد.
نظرات