تردد کامیون برقی خودران Einride در سوئد آغاز شد
کامیون تمام الکتریکی و خودران برای اولینبار در جهان، تحویل بار را در جادههای عمومی سوئد آغاز کرد. اینراید (Einride) این کامیون بدون راننده به نام T-Pod را برای شرکت حملونقل و تدارکات DB Schenker ساخته است که جلوی آن ظاهری بسیار شبیه کلاه ایمنی شخصیتهای فیلم جنگ ستارگان دارد. اینراید و شریک تجاریاش، این کامیون خودران را اولین مدل تولیدی در جهان توصیف میکنند.
رابرت فالک، مدیرعامل استارتاپ سوئدی اینراید و از مدیران ارشد سابق ولوو در این زمینه گفت:
شرکت ما در حال انجام مذاکراتی با تأمینکنندگان عمده برای کمک به تولید انبوه و ارائه سفارشها به مشتریان است. اینراید احتمال همکاری با شرکتهای بزرگ سازنده کامیون را در آینده منتفی نمیداند. ارائه مجوز تردد در جادههای عمومی برای کامیون خودران T-Pod، نقطه عطفی در صنعت خودرو به شمار میرود و این اولین قدم برای تجاریسازی فناوری خودران و آوردن آن به جاده خواهد بود. باتوجهبه اینکه ما یک شرکت نرمافزاری و عملیاتی هستیم، به مشارکت با تولیدکنندگان بزرگ نیاز داریم و این چیزی است که ما برای پیشرفت بهدنبال آن هستیم. ما امیدوار هستیم که تا سال آینده قراردادی برای توسعه و تولید انبوه کامیون بدون راننده T-Pod امضا کنیم.
از جمله سرمایهگذاران اصلی شرکت اینراید میتوان به مارک لیستوسلا مدیر سابق آسیا تراکس (زیرمجموعه گروه دایملر) اشاره کرد که بهشدت از جذب سرمایه و افزایش سرمایهگذاری استقبال میکند. پیشتر این شرکت سرمایه خود را حدود ۱۰ میلیون دلار افزایش داده بود.
همکاری میان شرکتهای خودروسازی و تشکیل اتحاد برای سرمایهگذاری روی فناوری خودرو خودران و الکتریکی با سرعت زیادی افزایش مییابد. فورد وعده داده که ۵۰۰ میلیون دلار در استارتاپ سازنده خودروی الکتریکی ریوین سرمایهگذاری کند.
وزن کامیون T-Pod در هنگام بارگیری کامل به ۲۶ تن میرسد و کابین راننده ندارد؛ استفاده نکردن از کابین راننده تقریباً ۶۰ درصد هزینههای عملیاتی حملونقل جادهای را در مقایسه با کامیون دیزلی دارای راننده کاهش میدهد.
اینراید علاوهبر Schenker سفارشهایی از شرکت Lidl آلمان، شرکت سوئدی تحویل کالا Svenska Retursystem و پنج شرکت دیگر دریافت کرده و تمایل دارد که تعداد ناوگان فعال خود را تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۲۰۰ دستگاه برساند. شرکتهای حملونقل مجبور هستند که برای کاهش زمان تحویل، کاهش انتشار آلایندگی و جبران کمبود تعداد رانندگان مجرب چارهای بیندیشند و کامیون خودران و الکتریکی اینراید میتوان گزینه مناسبی باشد.
یوخن تِوِس، مدیرعامل Schenker در این زمینه گفت:
شرکت ما به این دلیل کامیون T-Pod اینراید را در میان محصولات سایر سازندگان بزرگ کامیون انتخاب کرده که دو تحول بزرگ در صنعت حملونقل ایجاده کرده است؛ دیجیتالی و الکتریکی کردن. ما معتقد هستیم که اینراید بهترین گزینه در شرایط کنونی خواهد بود. گسترش فناوری 5G برای خودروی الکتریکی بسیار حیاتی است. ما باید دو برج کنترل جدید برای رانندگان از راه دور کامیونها بسازیم.
کامیون T-Pod دارای سطح ۴ خودران است و از پلتفرم Nvidia Drive برای پردازش لحظهای دادههای بصری استفاده میکند. اپراتوری که در فاصله دوری نشسته است، میتواند بهطور همزمان بر ۱۰ کامیون خودران نظارت کرده و آنها را کنترل کند.
کامیون خودران T-Pod امکان سفرهای کوتاه بین انبار و پایانه در جادههای عمومی حوالی منطقه صنعتی جانکوپینگ سوئد را فراهم میکند. طبق اسناد به دست آمده از مقامات محلی، این کامیونها میتوانند حداکثر با سرعت ۵ کیلومتربرساعت در جادههای عمومی حرکت کنند.
رابرت فالک افزود:
نقطه آغاز وسایل نقلیه خودران، ایالات متحده است. من فکر میکنم آمریکا اولین بازار عمده برای فروش خودروهای خودران باشد.
نظرات