نگاهی به فناوریهای برجسته مرسدس بنز EQC 400
مرسدس بنز EQC 400 فقط یک شاسیبلند جدید از مرسدس بنز نیست، بلکه شروعکنندهی راهی جدید و نمایانگر سری جدیدی از محصولات مرسدس بنز است. این خودرو در سال ۲۰۲۰ به بازار خواهد آمد و مرسدس بنز جزئیاتی را از مشخصات و فناوریهای آن انتشار داده است.
در ادامه قصد داریم ۶ تکنولوژی جالب این خودرو را معرفی کنیم.
۱. سیستم رهیاب ماهوارهای هوشمند
رانندگان EQC 400 میتوانند در اپلیکیشن Mercedes me مسیر خانه تا محل کار را معرفی کنند. همچنین امکان معرفی زمان ترک منزل نیز وجود دارد تا زمانیکه راننده صبحها وارد خودرو میشود، سیستم تهویه دمای کابین را روی دمای انتخابشده تنظیم کرده باشد. همچنین خودرو با دانستن مسیر روزانه، میزان شارژی را که در هنگام رسیدن به مقصد نیاز است، اعلام میکند. سیستم رهیاب ماهوارهای هوشمند این خودرو میتواند روزانه اطلاعات ترافیک مسیر را دریافت کند و اطلاعات دیگری همچون وضعیت جغرافیایی مسیر (توپولوژی)، میزان مصرف انرژی، دمای باتری و ایستگاههای شارژ موجود در مسیر را هم داشته باشد. این سیستم را میتوان بهصورت مستقیم از داخل خودرو نیز به کمک سیستم MBUX برنامهریزی کرد.
۲. کنترل صوتی
سیستم MBUX در مرسدس EQC دارای قابلیت پشتیبانی از فرامین صوتی است. امکانات این سیستم را میتوان با بیان کردن کلمههای کلیدی فعال یا غیرفعال کرد. برای شروع کار باید با گفتن جملهی «Hey Mercedes» سیستم را فعال کرد، سپس میتوان از خودرو سؤال کرد شارژ باتری چقدر است یا اینکه باتری چقدر شارژ شده است. حتی میتوان به خودرو دستور داد که در نزدیکترین ایستگاه شارژ، باتری را تا ۸۵ درصد شارژ کند.
۳. سیستم مصرف انرژی بهینه
بهگفتهی مهندسانی که EQC را ساختهاند، بیش از یک سوم مصرف انرژی در خودروهای برقی به نحوهی رانندگی راننده بستگی دارد. به همین دلیل، مرسدس بنز سیستمی با نام ECO Assist طراحی کرده است که به رانندگان کمک میکند با حداکثر راندمان رانندگی کنند. این سیستم اطلاعات مورد نیاز خود را از سیستم رهیاب ماهوارهای، سیستم تشخیص علائم جاده، رادارهای خودرو و دوربینها دریافت میکند و در زمانهای مناسب به راننده پیشنهاد میدهد که پای خود را از روی پدال گاز بردارد. این سیستم میتواند حالت رانندگی را نیز بهطور خودکار تنظیم کند.
۴. حالت مسافت پیماپیش حداکثر
مرسدس بنز درکنار حالتهای رانندگی متداولی مانند اکو، اسپرت، کامفورد و شخصیسازی، حالت جدیدی را نیز به مدل EQC اضافه کرده است که Max Range یا بُرد حداکثر نام دارد. در این حالت، خودرو طوری عمل میکند که بتواند با شارژ باقیمانده در باتریها، بیشتری مسافت ممکن را طی کند. در این حالت، حداکثر سرعت خودرو نیز محدود میشود و حتی میزان حرکت پدال گاز کمتر از حالت عادی است. گرچه در این حالت لذت رانندگی چندانی وجود ندارد،ولی برای کسانی که میخواهند از شعاع حرکتی بالای خودرو استفاده کنند، بسیار کارآمد است.
۵. شارژ آسان
مشتریان مرسدس EQC 400 در اروپا به بیش از ۳۰۰ هزار ایستگاه شارژ دسترسی دارند و پرداخت هزینهی شارژ نیز بهراحتی با استفاده از برنامهی Mercedes me انجام میشود. با استفاده از این نرمافزار هم میتوان از گوشی همراه و هم از داخل خودرو پول شارژ را پرداخت کرد. سیستم پرداخت هزینهی شارژ در این خودرو بسیار ساده و کاربرپسند است. همچنین رانندگان یک مدل پرداخت را انتخاب میکنند و پس از آن دیگر فرقی نمیکند به کدام ایستگاه شارژ بروند؛ زیرا همهجا پول شارژ را به همان روش انتخاب خواهند داد. این ایستگاههای شارژ در همکاری مشترکی بین مرسدس بنز، فورد، بیامو، فولکس واگن و لونیتی (Lonity) ساخته میشوند. پیشبینی میشوند مرسدس بنز برای مشتریان EQC 400 در ایالات متحده نیز امکانات مشابهی را فراهم کند.
۶. ایمنی سیستم برقی
باتری مرسدس بنز EQC 400 از نوع خنکشونده با مایع و دارای ۳۸۴ سلول است. این باتری ۸۰ کیلووات ساعت ظرفیت دارد و توسط یکی از زیر مجموعههای دایملر به نام Deutsche Automotive ساخته میشود. این باتری دارای یک قاب مقاوم است تا در هنگام تصادف از آن محافظت کند. همچنین قسمتهایی به منظور مچاله شدن و جذب انرژی بین باتری و قاب نصب شدهاند. یک پوشش محافظ در جلوی باتری این خودرو وجود دارد که از برخورد اجسام خارجی به بدنهی باتری جلوگیری میکند. سیستم برق ولتاژ بالای این خودرو طوری طراحی شده است تا در هنگام تصادف به سرعت خاموش شود. همچنین کامپیوتر EQC 400 بهگونهای طراحی شده است که میتواند تصمیم بگیرد آیا خاموش شدن سیستم برق قابل بازگشت یا غیرقابل بازگشت باشد. زمانیکه سیستم برقی خاموش میشود، ولتاژ خارج از باتری فورا کاهش مییابد و دیگر برای انسان خطرساز نیست. مرسدس بنز EQC 400 همچنین به سیستمی مجهز است که در صورت برخورد خودروی دیگر به EQC 400 در هنگام شارژ، فورا فرایند شارژ را متوقف میکند.
نظرات